لذت ها و تفریحات کوچک باعث بهبود عملکرد مغز می شود

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: لذت های کوچک روزمره مانند گوش دادن به موسیقی یا نوشیدن یک فنجان قهوه می تواند فعالیت مغز را افزایش داده و به افراد برای انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و حافظه دارند، کمک کند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات محققان دانشگاه نیویورک با استفاده از یک ابزار پیشرفته نظارت بر مغز به نام MINDWATCH، بینش عمیق تری از پاسخ مغز به محرک های روزانه ارائه می دهد. MINDWATCH الگوریتمی است که فعالیت مغز افراد را ردیابی می کند. این داده‌ ها از دستگاه‌ های پوشیدنی که قادر به نظارت بر فعالیت الکتریکی حرارتی  EDA  هستند، جمع ‌آوری شده و معیاری از تغییرات الکتریکی ناشی از استرس عاطفی در پوست  هستند که اغلب با پاسخ‌های بدن مرتبط است.

این مطالعه شامل شرکت کنندگانی بود که از مچ بندهای نظارت بر پوست و سربندهای نظارت بر مغز استفاده می کردند. آن ها در ابتدا این تست های شناختی را در حین لذت بردن از موسیقی، قهوه یا عطرهای مطابق با ترجیحات شخصی خود انجام دادند و سپس بدون این محرک ها آزایش را تکرار کردند.

محققان دانشگاه نیویورک با بررسی نتایج دریافتند:موسیقی و قهوه به طور قابل توجهی بر تحریک مغز شرکت کنندگان تأثیر گذاشته و اساساً مغز آن ها را برای عملکرد بهینه در انجام وظایف تنظیم می کند. گفتنی است این محرک‌ ها فعالیت امواج مغزی باند بتا را افزایش می ‌دهند که با حداکثر عملکرد شناختی مرتبط است. در این میان مشخص شد عطرها نیز تأثیر مثبتی در شرکت کنندگان داشتند و به مناطق بالقوه برای بررسی بیشتر اشاره می ‌کردند.

به گزارش سیناپرس، رز فقیه، استاد رشته بیومدیکال و از محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: این بیماری همه ‌گیر بر سلامت روان بسیاری از مردم در سراسر جهان تأثیر گذاشته است و اکنون بیش از هر زمان دیگری، نیاز به نظارت بی ‌وقفه تأثیر منفی عوامل استرس ‌زای روز مره بر عملکرد شناختی افراد وجود دارد.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: در حال حاضر MINDWATCH هنوز در حال توسعه است، اما هدف نهایی ما این است که به فناوری کمک کند که برانگیختگی شناختی مغز خود را در زمان واقعی نظارت کرده و لحظات استرس حاد یا عدم درگیری شناختی را تشخیص دهد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله  تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

نوشته لذت ها و تفریحات کوچک باعث بهبود عملکرد مغز می شود اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.