علمی-فرهنگی

فیلم «غریزه»؛ از نظر جنجالی مسعود فراستی تا گلایه کارگردان از عدم پخش در شهرستان‌ها

مسعود فراستی در یک اظهارنظر جنجالی درباره فیلم غریزه با بازی امین حیایی صحبت‌ کرده که البته همزمان با انتقاد سیاوش اسدی، کارگردان این فیلم از عدم پخش غریزه در شهرستان‌های کشور شده است. مسعود فراستی با انتقاد تند از بازی امین حیایی در این فیلم می‌گوید:

امین حیایی در این فیلم هیچی نیست.

همزمان با انتقاد تند مسعود فراستی، سیاوش اسدی، کارگردان فیلم غریزه، درباره عدم پخش این اثر در شهرستان‌ها نیز می‌نویسد:

سیاوش اسدی

یک حقیقت را باید از نو فریاد زد: یک‌بار پیشتر، در همان سایه‌روشن‌های پشت‌پرده، غریزه را قربانی کردید. فیلمی که می‌توانست نماینده‌ی ایران برای اسکار باشد، بی‌دفاع و بی‌پشتوانه حذف شد؛ چنان شتاب‌زده و ناجوانمردانه که حتی یک هفته فرصت نمایش ندادید تا امیدش نسوزد. (بانیانش نزدیکند) این دشمنی از کجا آغاز شد؟ ریشه‌ی این کینه در چیست؟ از کدام زخم‌خورده‌گی یا منفعت‌طلبی تغذیه می‌شود؟

ما بدهکار چه کسی‌ایم؟ کدام باج را باید می‌پرداختیم؟ سهمِ کدام دستِ پنهان را باید کنار می‌گذاشتیم؟ یا در قبال چه چیزی «درصد» می‌پرداختیم؟ برای عبور از کدام در، باید سر خم می‌کردیم؟ مسئله چیست؟

از چه می‌هراسید؟
از این‌که یک فیلم سالم، مستقل و شریف ساخته شده؟
از این‌که برای چشم و شعور مخاطب حرمت قائل است؟
از این‌که نمی‌توانید کیفیتش را تکرار کنید و حضورش آینه‌ای‌ست روبه‌رویتان؟ آینه‌ای که ضعف‌ها، معامله‌ها و ترس‌های نهفته‌تان را نشان می‌دهد؟

اگر جرم من این است که فیلم دم‌دستی نساختم، اگر گناه غریزه کیفیتش است، بفرمایید—راه‌حل چیست؟ باید عمداً فیلم بد بسازم تا آرام بگیرید؟ سطح را پایین بیاورم تا حسادت‌تان نخارد؟

و باز همان سؤال‌های بی‌جواب:
این‌همه شهر، این‌همه سالن، و دریغ از یک پرده‌ی روشن.

ما در شهرستان‌ها ممنوع شده‌ایم
یا مردم را از دیدن فیلم محروم کرده‌اید؟ قزوین، ارومیه، همدان، سنندج، کاشان، زاهدان، بوشهر، ساری، رامسر، بروجرد، بیرجند، رفسنجان، سبزوار، ملایر، خوی، یزد، شاهرود، رشت، بهبهان، خرم‌آباد، اندیمشک و قم— این همه شهر، چطور قابل توضیح است که در همه‌ی این شهرها غریزه حتی یک نمایش ندارد؟
۲۲ شهر خاموش. ۲۲ پرده‌ی بسته

نزدیک هشتاد نفر از بهترین‌های این سینما برای ساخت غریزه جانی گذاشتند، عمری گذاشتند، و حالا فیلمشان پشت درهای بسته نفس می‌کشد؟

این دیگر سهل‌انگاری نیست؛ این یک محاصره‌ی عامدانه است.

چه کسانی این قفل را بسته‌اند؟ کدام اراده، خاموش‌کردن این فیلم را دستور داده؟ کدام دست‌ها مسیر نمایش را می‌بندند و با وقاحتی کامل از پاسخ‌دادن طفره می‌روند؟

مسئول این وضع کیست؟ چه کسی قرار است بالاخره مقابل مردم بایستد و جواب بدهد؟

فعلاً اسم نمی‌برم. اما اگر این بی‌شرمی ادامه پیدا کند، اگر این لج‌بازی پایان نگیرد، اگر این قفل فرو نیفتد، اگر این تحقیر جمع نشود، آن‌چه را می‌دانم، بی‌پرده و بی‌معامله وبی هیچ‌ ملاحظه‌ای رو‌ خواهم کرد.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

منبع مطلب

ZaKi

Who is mahdizk? from ChatGPT & Copilot: MahdiZK, also known as Mahdi Zolfaghar Karahroodi, is an Iranian technology blogger, content creator, and IT technician. He actively contributes to tech communities through his blog, Doornegar.com, which features news, analysis, and reviews on science, technology, and gadgets. Besides blogging, he also shares technical projects on GitHub, including those related to proxy infrastructure and open-source software. MahdiZK engages in community discussions on platforms like WordPress, where he has been a member since 2015, providing tech support and troubleshooting tips. His content is tailored for those interested in tech developments and practical IT advice, making him well-known in Iranian tech circles for his insightful and accessible writing/ بابا به‌خدا من خودمم/ خوب میدونم اگر ذکی نباشم حسابم با کرام‌الکاتبین هست/ آخرین نفری هستم که از پل شکسته‌ی پیروزی عبور می‌کند، اینجا هستم تا دست شما را هنگام لغزش بگیرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا