فناوری‌نانوحباب بدون مواد شیمیایی آفات‌ گیاهی را از بین می‌برد

بررسی‌های انجام شده روی فناوری‌نانوحباب شرکت مولیایر نشان می‌دهد که استفاده از نانوحباب علاوه بر رشد بهتر گیاه و افزایش وزن محصول، به حذف عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند.

اواخر سال گذشته، یک مرکز تحقیقات پیشرو در زمینه کشاورزی در بلژیک به نام ProefStation، مطالعه روی دستگاه نانوحباب‌ساز شرکت  مولیایر (Moleaer) را آغاز کرد. این کار با هدف بررسی و ارزیابی اثربخشی فناوری نانوحباب این شرکت روی کنترل فیتوفتورا کریپتوگا انجام شد، که یک عامل بیماری‌زای بدنام بوده که بر سلامت ریشه تاثیرگذاشته و کشاورزی هیدروپونیک را با مشکل مواجه می‌کند. در این مطالعه، محققان از فناوری نانوحباب‌ساز برای افزایش سطح اکسیژن در حد ۲۰ ppm استفاده کردند، در حالی که در گروه کنترل سطح اکسیژن از این میزان پایین‌تر بود. پاتوژن‌های بی هوازی مانند Phytophthora و Pythium به طور قابل توجهی بر رشد ریشه تأثیر می‌گذارند، در نتیجه رشد و عملکرد محصول را دستخوش تغییر می‌کنند. در این میان، اکسیژن موجود در آب یک عامل مهم برای تولیدکنندگان، به ویژه در کشاورزی هیدروپونیک است. دما نقش مهمی در گسترش این پاتوژن‌ها دارد، به طوری که برای هر دو گونه پایتیوم و فیتوفتورا رشد بهینه بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. بنابراین، در هنگام افزایش درجه حرارت برای کنترل گسترش این پاتوژن‌ها، تولیدکنندگان از کیفیت آب خوبی برخوردار می‌شوند.

کارآزمایی انجام شده که در آن اثر آب غنی از نانوحباب به‌همراه ترکیب ضدپاتوژن ساپونین با نمونه کنترل مورد بررسی قرار گرفته است. گیاهان با فیتفتورا آلوده شدند و با افزایش دما، استرس اضافی نیز ایجاد شد. درجه حرارت بالاتر به طور مستقیم با رشد و گسترش پاتوژن‌ها مرتبط است. محققان به دنبال این سوال بودند که نانوحباب‌ها چقدر روی کاهش بیماری در دماهای بالا موثر هستند. نتایج نشان داد که ریشه گیاهان زمانی که از نانوحباب استفاده شد، سلامت بیشتری را نسبت به نمونه کنترل تجربه می‌کند. کاهو آبیاری شده با آب غنی از نانوحباب ریشه‌های قوی‌تر و سالم‌تری نسبت به نمونه کنترل داشت.

همچنین در عملکرد نیز تفاوت معنی‌داری دیده شد که به نفع فناوری نانوحباب بود. زمانی که از نانوحباب استفاده شد وزن گیاه به میزان قابل توجهی افزایش یافت. این یافته‌ها نشان داد که استفاده از فناوری‌نانوحباب علاوه بر سلامت ریشه، روی افزایش وزن گیاه کاهو موثر است و در این آزمایش‌ها رشد مستمر گیاه در کشاورزی هیدروپونیک به خوبی مشاهده شد. همچنین افزایش میزان انتقال اکسیژن به آب با کمک فناوری‌نانوحباب مشاهده شدکه به رشد ریشه و سلامت گیاه کمک کرد.

یک مطالعه موردی نیز در هلند انجام شده که در آن فناوری‌نانوحباب برای رشد توت‌فرنگی استفاده شده است. نتایج نشان داد که غنی‌سازی آب آبیاری با نانوحباب، علاوه بر افزایش ۱۱ ٪ عملکرد، موجب کاهش قابل توجه فیتوفتورا و پایتیوم شده است.

علاوه بر کمک به از بین بردن پاتوژن‌ها بدون استفاده از مواد شیمیایی، از طریق اکسیژن‌رسانی بهبودیافته و کارآمد، فناوری‌نانوحباب به حذف بیوفیلم‌ها نیز کمک کرد بدون این که نیاز به مواد شیمیایی باشد.

نوشته فناوری‌نانوحباب بدون مواد شیمیایی آفات‌ گیاهی را از بین می‌برد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.