فست شارژ چیست و چگونه کار می‌کند؟ تشخیص اصل و تقلبی + نکات خرید

تا چندین سال پیش برای شارژ کردن دستگاه‌های خود، مجبور بودیم چندین ساعت منتظر بمانیم تا دستگاه ما شارژ شود. ولی در سال‌های اخیر، خوشبختانه دیگر اینطوری نیست. با پیشرفت علم، تکنولوژی جدیدی به اسم «Fast Charge» یا «Quick Charge» روی کار آمده است. به‌طوری که الان از ویژگی‌های اساسی یک محصول قابل شارژ به‌شمار می‌رود و درواقع یک آپشن خیلی طبیعی محسوب می‌شود. ولی سوالی که مطرح می‌شود این است که: فست شارژ دقیقا چیست؟ چگونه کار می‌کند و چه تفاوتی با شارژرهای معمولی دارد؟ در این مقاله، به سوالاتی مثل «فست شارژ چیست و چگونگی کار می‌کند» پاسخ می‌دهیم و در آخر، نکات خرید و تشخیص یک کابل اصل و تقلبی را توضیح می‌دهیم. با سخت‌افزارمگ همراه باشید.

لازم به ذکر است که این تکنولوژی در بسیاری از دستگاه‌ها مثل موبایل‌، تبلت، لپ‌تاپ و…. وجود دارد. در این مقاله توضیحاتی که داده می‌شود، برای تمام دستگاه‌ها است. بنابراین اگر در قسمتی از مقاله از نام «موبایل» استفاده کردیم، می‌توانید به تمام دستگاه‌های دیگر هم تعمیم دهید.

فست شارژ چیست خرید

فست شارژ چیست؟

فست شارژ به معنی «شارژ سریع» به قابلیتی گفته می‌شود که می‌تواند یک دستگاه را چندین برابر سریعتر و در زمان کمتری شارژ کند.

مقدار شارژ به‌طور عادی، ۵ وات است. اما اگر موبایل شما این قابلیت شارژ سریع را داشته باشد، کابل فست شارژ سریع‌تر به باتری موبایلتان برق‌رسانی می‌کند. یعنی مقدار وات بیشتری را به باتری موبایل منتقل می‌کند. به‌طور معمول هرچقدر مقداری عددی وات بیشتر باشد، سرعت شارژ هم سریع‌تر است.

درواقع کابل‌های Fast Charging نسبت به کابل‌های معمولی، چندین برابر وات بیشتری را در زمان کمتر، به باتری دستگاه منتقل می‌کنند. یعنی:

فست شارژ: زمان کمتر  –  وات بیشتر

شارژ معمولی: زمان بیشتر  –  وات کمتر

امروزه فست شارژ می‌تواند از ۱۸ وات تا ۱۲۰ وات برق را به باتری دستگاه منتقل کند. البته نمونه‌های گران‌قیمت‌تری هم هستند که توانایی انتقال ۲۴۰ وات را دارند و به آن‌ها «Super Fast Charging» می‌گویند. توجه داشته باشید که تکنولوژی فست شارژ یک رابطه دوطرفه‌ست. یعنی هم کابل و آداپتور شما باید از این تکنولوژی پشتیبانی کند، هم دستگاه شما قابلیت شارژ سریع را داشته باشد.

البته Fast Charge هم به‌صورت کابلی و هم به‌صورت وایرلس وجود دارد. البته سرعت شارژ از طریق اتصال کابلی، سریعتر از وایرلس است.

fast charging how does it works

فست شارژ چگونه کار می‌کند؟

شارژ شدن سریع یک دستگاه (مثلا موبایل)، در دو فاز اتفاق می‌افتد:

فاز اول: در این مرحله، شارژر شما به سرعت باتری موبایل را پر می‌کند، مخصوصا اگر شارژ باتری تقریبا خالی باشد. وقتی کابل Fast Charge به موبایل متصل می‌شود، موبایل شما اطلاعاتی مثل وضعیت، دما و ظرفیت باتری را به شارژر می‌دهد. شارژر با استفاده از این اطلاعات، خودش تعیین می‌کند که چقدر ولتاژ را باید به باتری موبایل برساند. درست است که در فاز اول، ولتاژ زیادی به باتری وارد می‌شود، اما به آن صدمه‌ای نمی‌رساند.

فاز دوم: وقتی بخش عمده‌ای از باتری پر شد، ولتاژ کمتری به باتری منتقل شده و سرعت شارژ کمتر می‌شود. این کاهش سرعت باعث می‌شود که به باتری آسیبی نرسد و بیش از حد داغ نشود.

شاید بپرسید شارژرهای سریع، از کجا متوجه می‌شوند که باید ولتاژ کمتری را به باتری منتقل کنند؟ اغلب شارژرهای سریع، سنسورهای دمایی و تنظیم‌کننده ولتاژ دارند. این سنسورها به یک درجه مشخصی از دما حساس هستند. اگر دمای موبایل شما همینطور زیاد شود و به آن درجه برسد، سنسور دمایی فعال شده و سیستم تنظیم‌کننده ولتاژ وارد عمل می‌شود. درنتیجه ولتاژ کمتری را به باتری می‌فرستد.

برای همین باید قبل از خرید شکابل و آداپتور فست شارژ، باید بدانیم که تفاوت کابل اصل و تقلبی چیست. چون اگر یک محصول تقلبی بخریم، نه تنها سرعت شارژ کمتری دارد، بلکه ممکن است با گرمای بیش از حد، حتی به دستگاه ما آسیب هم بزند.

فست شارژ چیست خرید

انواع فست شارژ

انواع مختلفی از این تکنولوژی در دستگاه‌ها هستند که هرکدام هم نام مخصوص خود را دارند. ولی اکثرا براساس معماری Quick Charge کوالکام و USB Power Delivery ساخته می‌شوند. با این حال هر شرکت سعی کرده‌ که تکنولوژی مخصوص به خودش را طراحی کند. فست شارژ اسم‌ها و نمونه‌های زیادی در شرکت‌های دنیا دارند. در اینجا ما تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

USB Power Delivery

متداول‌ترین و گسترده‌ترین «استاندارد باز» فست شارژی که در دنیا استفاده می‌شود، USB-PD است. استاندارد باز چیست؟ استاندارد باز (Open Standard) یک الگویی و استانداردی است که تمام مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و فقط مخصوص یک شرکت نیست. USB-PD هم یک استاندارد باز است و تمام تولیدکنندگان موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و… می‌توانند از آن استفاده کنند.

USB-PD توانایی برق‌رسانی از ۵ تا ۲۴۰ وات را دارد. این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد.

Apple Fast Charging

اپل از USB-PD استفاده می‌کند. این پروتکل به شارژر آیفون‌ها و آیپدها اجازه می‌دهد که برق بیشتری را منتقل کنند و نسبت به شارژرهای عادی، زمان بسیار کمتری هم برای پر شدن باتری دستگاه طول می‌کشد. کابل‌ شارژرهای اپل، از یک سر USB Type-C و از سر دیگر، لایتنینگ است.

اولین آیفونی که به فناوری فست شارژ مجهز شد، آیفون ۸ بود.

Qualcomm Quick Charge

یکی از محبوب‌ترین و مورداستفاده‌ترین انواع فست شارژ، کوئیک شارژ شرکت کوالکام است. این تکنولوژی در بسیاری از اسمارت‌فون‌‌های گران‌قیمت و درجه یک، استفاده می‌شود. آخرین نسخه از سری کوئیک شارژ کوالکام به اسم Quick Charge 5 است که طبق گفته خود کوالکام، می‌تواند: «در ۵ دقیقه، شارژ موبایل را از %۰ به %۵۰ برساند».

یکی از بهترین ویژگی‌های سری کوئیک شارژ کوالکام، Backward Compatibe است. به این صورت که QC 5 از نسخه‌های قبلی‌اش مثل QC 4 و QC 3 پشتیبانی می‌کند. یعنی اگر کابل‌ها و آداپتورهای قبلی را دارید، هنوز هم به کارتان می‌آید.

Samsung Adaptive Fast Charging

این قابلیت که به اختصار به «AFC» معروف بود، در گوشی‌های Galaxy S20 به پایین استفاده می‌شد. اما از S20 به بعد، سامسونگ به آن «Super Fast Charging» می‌گوید. این تکنولوژی درست مثل Quick Charge کوالکام، به کمک ولتاژ بالا، سرعت شارژ دستگاه را افزایش می‌دهد.

جدیدترین گوشی‌های سامسونگ یعنی سری S24، مقدار وات متفاوتی را دریافت می‌کنند:

۲۵ وات :Galaxy S24

۴۵ وات :Galaxy S24 Plus

۴۵ وات :Galaxy S24 Ultra

بیشتر بخوانید:

Motorola Rapid Charging / TurboPower

موتورولا از دو استاندارد مختلف فست شارژ در موبایل‌هایش استفاده می‌کند. اولین استاندارد، Rapid Charging است که در گوشی‌های ۲۰۲۱ به پایین موتورولا وجود داشت. رپید شارژینگ، باتری گوشی را با سرعت زیادی شارژ نمی‌کرد، به‌طوری که از ۵ وات که سرعت عادی است، فقط به ۱۰ وات ارتقا پیدا کرد. این تغییر بسیار کم بود.

اما از موبایل‌های ۲۰۲۱ به بعد، موتورولا از TurboPower استفاده می‌کند. گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده موتورولا به این قابلیت مجهز هستند. توربوپاور تا ۶۸ وات توانایی برق‌رسانی و فست شارژ دارد. همچنین تمام موبایل‌های موتورولا که دارای تکنولوژی توربوپاور هستند، از QC 3 نیز پشتیبانی می‌کنند.

Oppo SuperVooc Flash Charge

شرکت اوپو یکی از تولیدکنندگان پیشگام نه فقط در بحث شارژ سریع، بلکه در موضوعات دیگر نیز اولین در دنیا است. مثلا اوپو از اولین شرکت‌هایی بود که از نیترید گالیم (GaN) در باتری‌های موبایلش استفاده کرد. این کار باعث شد که عملکرد باتری‌ها بهتر شود و شارژ را به مدت بیشتری درون خود نگه دارند.

فناوری SuperVooc Flash Charge به‌طور گسترده در گوشی‌های اوپو استفاده می‌شود و سرعت بسیار زیادی هم دارد. همچنین در موبایل‌های اوپو، برای شارژ کردن به یک USB Type-C و یک آداپتور مخصوص نیاز دارید.

Huawei SuperCharge

این تکنولوژی سوپرشارژ، به‌طور انحصاری فقط مخصوص محصولات شرکت هواوی است که اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. طبق گفته‌ی هواوی، سوپرشارژ می‌تواند در ۳۰ دقیقه، باتری موبایل را پر کند. البته در طی این سال‌ها سوپرشارژ سریع‌تر از قبل هم شده است.

مثلا در گوشی Huawei P60 Pro، با کابل ۸۸ وات و به‌صورت وایرلس ۵۰ وات، توانایی شارژ سریع دارد. همانطور که میبینید، سرعت و مقدار شارژ به‌وسیله کابل، سریعتر از وایرلس‌ است که این به دلیل اتصال مستقیم منبع برق با گوشی است.

OnePlus Dash Charge / Warp Charge

وان پلاس برای موبایل‌هایش در ابتدا Dash Charge را معرفی کرد که توانایی پشتیبانی از ۲۰ وات را داشت. بعد، آن را ارتقا داد و نامش را به Warp Charge تغییر داد. Warp نسبت به Dash، سرعت خیلی بیشتری دارد و در زمان کمتری، باتری گوشی را پر می‌کند.

گوشی‌هایی که تا قبل از وان پلاس ۸ عرضه می‌شدند، از Dash Charge استفاده می‌کردند ولی بعد از وان پلاس ۸، همگی به Warp Charge مجهز شدند.

وان پلاس ۱۲ که از جدیدترین گوشی‌های شرکت وان پلاس است، دارای شارژ سریع کابلی با ۱۰۰ وات و وایرلس با ۵۰ وات است.

fake vs original chargers

چگونه کابل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

بازارها پر از محصولات تقلبی هستند که تشخیص ظاهری آن‌ها از محصولات اصل، کار راحتی نیست. قبل از خرید شارژر، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

مقدار وات را بررسی کنید: برای اینکه یک کابل از نوع فست شارژ باشد، باید حداقل ۱۸ وات توان داشته باشد. روی جعبه یا جلد کابل‌ها، این مورد را در بخش مشخصات کابل نوشته است.

از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید: بهترین و مطمعن‌ترین راه، خرید از نمایندگی برند‌ گوشی‌ است. اینطوری دیگر لازم نیست نگران جنس‌های تقلبی باشید. اما اگر برند گوشی شما در ایران نمایندگی ندارد، از فروشگاه‌های معتبری بخرید که افراد دیگری هم از آنجا خرید کرده باشند.

پورت USB Type-C را چک کنید: بسیاری از کابل‌ فست شارژ گوشی‌ها، در یکطرف کابل، پورت USB Type-C دارند. کابل‌های تقلبی که برای شارژرهای عادی استفاده می‌شوند، این پورت را ندارند.

به ضخامت کابل توجه کنید: البته همیشه اینطوری نیست که کابل‌های فست شارژ، ضخامت بیشتری از کابل‌های عادی داشته باشند. اما در بسیاری از موارد، اینطوری است. بهتر است در هنگام خرید، این نکته را در گوشه‌‌ی ذهن خود داشته باشید.

در هنگام خرید، به چه موردی دیگری باید توجه کنیم؟

لازم به ذکر است که اگر باتری گوشی شما مثلا گنجایش ۱۸ وات دارد، اگر شما یک شارژر سریع ۳۵ واتی بخرید، شارژر فقط در حد ۱۸ وات می‌تواند برق را به باتری گوشی شما منتقل کند. اینطوری شما هزینه بیشتری خرج کرده‌اید که به کارتان هم نمی‌آید. قبل از خرید، اول در مشخصات دستگاه خود بروید و ببینید که چه مقدار وات را می‌تواند دریافت کند. بعد، متناسب با آن وات، یک شارژر بخرید.

سوالات متداول

فست شارژ چیست؟

به قابلیتی گفته می‌شود که می‌تواند یک دستگاه را چندین برابر سریعتر و در زمان کمتری شارژ کند.

شارژ سریع چگونه کار می‌کند؟

در دو فاز عمل می‌کند. در فاز اول باتری را پر کرده، و در فاز دوم سرعت شارژ را کاهش می‌دهد.

مهم‌ترین نکته در خرید کابل و آداپتور فست شارژ چیست؟

بهترین راه، خرید از نمایندگی برند دستگاه یا فروشگاه‌های معتبر است.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.