فرازمینی‌ها احتمالا از سیاه‌چاله به عنوان کامپیوتر کوانتومی استفاده می‌کنند

blackholse computers 63ff5f00d35f704565bc1a7a

پژوهشگرهای متعددی نشان داده‌اند که این منبع می‌توانند سرچشمه‌ی نهایی نیروی تمدن‌های پیشرفته‌‌ی فرازمینی باشند که از طریق تغذیه‌ی ماده در یک سیاه‌چاله‌ی کلان‌جرم و برداشت پرتوهای حاصل یا صرفا برداشت انرژی منتشرشده به دست می‌آید. دو احتمال برای سناریوی دوم عبارت‌اند: از کنترل گشتاور زاویه‌ای قرص‌های برافزایشی (فرآیند پنروز) یا برداشت گرما و انرژی تولید شده در جت‌های پرسرعت (شاید به شکل کره‌ی دایسون).

دیوالی و اسمانف در مقاله‌ی خود نشان می‌دهند سیاه‌چاله‌ها می‌توانند منبع نهایی رایانش باشند. این نتیجه بر اساس دو فرض به دست می‌آید: ۱) پیشرفت تمدن، رابطه‌ی مستقیمی با سطح عملکرد رایانشی آن دارد ۲) احتمالا شاخص‌های جهانی مشخصی برای پیشرفت رایانشی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان آثار فناوری بالقوه برای جستجوی هوش فرازمینی استفاده کرد.

دیوالی و اسمانف با استفاده از اصول مکانیک کوانتوم نشان می‌دهند که سیاه‌چاله‌ها چگونه به بهینه‌ترین انباره‌های اطلاعات کوانتومی تبدیل می‌شوند. این سیاه‌چاله‌ها احتمالا ماهیتی مصنوعی دارند و برخلاف سیاه‌چاله‌های بزرگ طبیعی ابعاد کوچکی دارند؛ بنابراین، می‌توانند پرانرژی‌تر از سیاه‌چاله‌های طبیعی باشند.

پژوهشگرها با تحلیل ویژگی‌های ساده‌ی زمان بازیابی اطلاعات و بهینه‌سازی حجم اطلاعات و زمان‌ پردازش نشان دادند که برداشت انرژی از تعداد زیادی سیاه‌چاله‌ی میکروسکوپی بسیار بهینه‌تر از برداشت انرژی از سیاه‌چاله‌های بزرگ است.

در درجه‌ی اول سیاه‌چاله‌های کوچک با شدت بیشتری پرتوها را منتشر می‌کنند و طیف انرژی تابش هاوکینگ آن‌ها بالاتر است. در درجه‌ی دوم چنین سیاه‌چاله‌هایی را باید از طریق برخورد ذرات پرانرژی در شتاب‌دهنده ساخت. این روش اثر پرتویی پرانرژی را تولید خواهد کرد.

تابش هاوکینگ که به افتخار دانشمند بزرگ استیون هاوکینگ نام‌گذاری شد، پرتویی است که خارج از افق رویداد سیاه‌چاله به دلیل آثار کوانتومی نسبیتی منتشر می‌شود. این نشر پرتو باعث کاهش جرم و انرژی چرخشی سیاه‌چاله می‌شود و از نظر تئوری به تبخیر نهایی آن می‌انجامد.

همچنین تابش هاوکینگ حاصل، تعداد زیادی از انواع مختلف ذرات زیراتمی را منتشر می‌کند که ابزارهای مدرن قادر به آشکارسازی آن‌ها هستند. نکته‌ی برجسته درباره‌ی تابش هاوکینگ این است که در تمام انواع ذرات، ماهیتی سراسری دارد؛ بنابراین کامپیوترهای کوانتومی تمدن‌های فرازمینی باید ذرات عادی مثل نوترینو و فوتون را منتشر کنند. به‌ویژه نوترینوها، به دلیل قابلیت نفوذ خارق‌العاده، پیغام‌رسان‌های برجسته‌ای هستند.

به‌این‌ترتیب اثر انگشت‌های جدید تمدن‌های فرازمینی به شکل جریانی از تعداد زیاد نوترینوهای پرانرژی ظاهر می‌شوند که از تابش هاوکینگ سیاه‌چاله‌های کوچک ذخیره‌ساز اطلاعات و همچنین از کارخانه‌های برخوردی سازنده‌ی آن‌ها سرچشمه می‌گیرند. به نظر می‌رسد مؤلفه‌ی هاوکینگ حاصل برهم‌نهی طیف‌های بسیار پرانرژی جرم سیاه باشد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.