عیار طلا چیست و چه معنای دارد؟

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که عیار طلا چیست، عیارهای مختلف طلا چه معنایی دارند و چرا قیمت طلا بسته به عیاری که دارد متفاوت است؟ در این مقاله، در دنیای مجلل طلا گشتی می‌زنیم و درباره‌ی انواع عیار طلا و جواهرات از جنس طلا توضیح می‌دهیم.

معادل عیار در زبان انگلیسی

اگر به دنبال معنای عیار در زبان انگلیسی باشید، بعد از جستجوی فرهنگ لغات انگلیسی‌زبان‌ها با دو واژه‌ی «Carat» و «Karat» روبه‌رو می‌شوید. این دو واژه در اروپا و آمریکا به معنای عیار طلا به کار می‌روند. بااین‌حال، «Carat» و «Karat» با یکدیگر کمی تفاوت دارند. یکی از گیج‌کننده‌ترین بخش‌ها برای پاسخ به سؤال عیار طلا چیست در زبان انگلیسی هم همین مسئله است. در زبان انگلیسی بریتانیایی، «Carat» کلمه‌ای است که در معنای عیار طلا به کار می‌رود اما در زبان انگلیسی آمریکایی، ممکن است به جای این کلمه از «Karat» هم استفاده کنند.

در انگلستان و سایر کشورها، «Carat» هم برای طلا و هم برای سنگ‌های قیمتی کاربرد دارد اما در آمریکا، اگر بخواهید به عیار سنگ‌های قیمتی اشاره کنید باید کلمه‌ی «Carat» را به کار ببرید اما برای اشاره به عیار طلا از واژه‌ی «Karat» استفاده می‌شود. این تفاوت جزئی اغلب باعث سردرگمی می‌شود اما اگر از انگلیسی‌زبان‌ها کلمات «ct»، «carats»، «karat» یا حتی «k» درباره‌ی طلا را شنیدید، باید بدانید که منظور عیار طلا و جواهرات است چون همه‌ی این کلمات در نهایت به یک معنا هستند.

بااین‌حال، برخی از افراد برای پاسخ به سؤال عیار طلا چیست، «Carat» و «Karat» را به معنای قیراط به کار می‌برند. بنابراین، باید توجه داشته باشید که هر جا کلمات «k» یا «ct» را دیدید، منظور از آن‌ها عیار است نه قیراط که به معنای واحد اندازه‌گیری وزن جواهرات است.

گوشواره طلا 18 عیار زنانه دوست خوب مدل dk458

۱,۵۵۸,۵۲۰

تومان

گوشواره طلا 18 عیار زنانه مدل گردون

۱,۳۰۷,۲۸۰

تومان

معنی عیار چیست؟

دو تاس طلا ساخته شده با هوش مصنوعی

وقتی برای سنگ‌های قیمتی از واژه‌ی عیار استفاده می‌شود، منظور اندازه‌گیری وزن آن است. در اندازه‌گیری وزن سنگ‌های قیمتی، یک قیراط الماس به معنای یک‌پنجم یا ۲۰۰ گرم به کار می‌رود. در واقع، وزن قیراط الماس را می‌توان به واحدهای کوچک‌تری به نام نقطه تقسیم کرد و هر نقطه را یک‌صدم قیراط در نظر گرفت. بنابراین، یک الماس ۵۰ نقطه‌ای نیم قیراط است و ۱۰۰ میلی‌گرم وزن دارد.

در بازارهای بین‌المللی، اگر عیار برای سنگ‌های قیمتی به کار رود، به اختصار «CT» یا «ct» نامیده می‌شود اما همان‌طور که توضیح دادیم، این واژه برای سنجش خالص بودن طلا نیز به کار می‌رود. در این صورت، حرف «K» معنای اختصاری آن است.

ریشه‌ی تاریخی کلمه‌ی عیار

در دوران باستان، طلا و فلزات گران‌بها را با دانه‌ی گیاهی به نام خرنوب (Carob) وزن می‌کردند. میوه‌های خرنوب در غلافی شبیه به غلاف نخود فرنگی قرار دارند. اگر این غلاف را باز کنید، دانه‌های خرنوب که قهوه‌ای رنگ و شبیه به عدس هستند را می‌بینید. واژه‌ی عیار از کلمه‌ی یونانی «kerátion» به معنای دانه‌ی خرنوب گرفته شده است. برخی تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهند که واژه‌ی عیار از سال ۱۵۷۰ میلادی به بعد برای سنجش وزن مروارید و سنگ‌های قیمتی نیز به کار رفت.

البته، درباره‌ی ریشه‌ی تاریخی کلمه‌ی عیار نظریات دیگری هم وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که این اصطلاح از سکه‌ی طلای آلمانی به نام «مارک» که در قرن نوزدهم رایج بود، گرفته شده است. وزن آن سکه ۲۴ قیراط بود، یعنی همان اندازه‌ی که برای وزن جواهرات به کار می‌رفت. از آنجایی که به دلیل نرمی بیش از حد طلا نمی‌توانستند از این فلز در تولید مارک استفاده کنند، فلزات دیگری مانند مس را به آن اضافه می‌کردند. به این ترتیب، سکه‌ی مارک به اندازه‌ی کافی محکم و سفت می‌شد. همین نحوه‌ی کاربرد طلا نیز باعث شد که برای سنجش میزان طلای به کار رفته در زیورآلات مختلف از واژه عیار استفاده کنند و یک طلای ۲۴ عیار خالص‌ترین طلا در نظر گرفته شود.

گردنبند طلا 18 عیار ماهک مدل MM0363 طرح هفتی دوبل

۶,۰۹۱,۵۲۰

تومان

گردنبند طلا 18 عیار زنانه مایا ماهک مدل ZMM0843 طرح پروانه اوریگامی

۴,۹۲۷,۴۶۰

تومان

معنی عیار طلا چیست؟

حالا که با معنای عیار و تفاوت آن با قیراط آشنا شدید، نوبت به عیار طلا می‌رسد. عیار در طلا به چه معناست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، عیار طلا به معنای خالص بودن جنس آن است. از آنجایی که طلای خالص بسیار چکش‌خوار است، سازندگان طلا و جواهرات معمولا این فلز گران‌بها را با فلزات سخت‌تر مخلوط یا آلیاژ می‌کنند. بدون دانستن مقدار دقیق طلای خالص به کار رفته در یک محصول، نمی‌توان ارزش واقعی آن را سنجید. بنابراین، زمانی که از عیار طلا صحبت می‌شود و در پاسخ به این سؤال که عیار طلا به چه معناست، نسبت طلای به کار رفته در یک محصول در مقایسه با سایر فلزات گفته می‌شود. عیار طلا خالص بودن یا آلیاژهای طلای یک زیورآلات را نشان می‌دهد و امکان سنجش بهتر ارزش آن زیورآلات را فراهم می‌کند.

چرا عیار طلای خالص ۲۴ است؟

یک زنجیر طلا

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، معنای عیار طلا و سنجش آن با دانه‌های خرنوب با یکدیگر ارتباط دارند. بر همین اساس، گفته می‌شود که سکه‌ی طلا در روم باستان به اندازه‌ی ۲۴ دانه‌ی خرنوب بود. به همین علت، عیار طلای خالص ۲۴ است.

عیار‌های مختلف طلا

برای ساخت زیورآلات طلایی از درصد طلای مختلفی استفاده می‌شود. بر همین اساس، عیار طلای آن‌ها متفاوت است. در ادامه، با رایج‌ترین انواع عیار طلا و ویژگی‌های هر یک آشنا می‌شوید.

طلای ۹ عیار

طلای ۹ عیار دارای کمترین درصد طلا است. این طلای ارزان‌‌تر را می‌توان داخل بندها و زنجیرهای طلایی به کار برد. در طلای ۹ عیار از ۳۷٫۵ درصد طلا و ۶۲٫۵ درصد آلیاژهایی مانند مس و نقره استفاده می‌شود.

رنگ طلای ۹ عیار به دلیل نسبت بیشتر آلیاژهای به کار رفته در آن اغلب ظاهری کمی کم‌رنگ‌تر دارد. بااین‌حال، ممکن است برخی از افراد طلا با این عیار را ترجیح بدهند چون به نظرشان ظاهری جذاب‌تر دارد. طلای ۹ عیار چگالی کمتری دارد و به دلیل نسبت قابل توجه آلیاژ به طلا، در مقایسه با طلا با عیار بیشتر زودتر دچار ساییدگی و خوردگی می‌شود.

طلای ۹ عیار به دلیل ترکیب آلیاژ بالایی که دارد، نسبت به طلا با عیار بالاتر انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری کمتری دارد. به عبارت دیگر، ممکن است طلای ۹ عیار در مقایسه با طلا با عیارهای بالاتر سفت‌تر باشد، با انگشت یا بدن سازگار نشود. بااین‌حال، طلای ۹ عیار در مقایسه با طلای خالص ۲۴ عیار سخت‌تر و در برابر خراشیدگی و فرورفتگی مقاوم‌تر است چون درصد قابل توجهی از آن را فلزات دیگر تشکیل می‌دهند.

طلای ۹ عیار را می‌توان در طرح‌های مختلفی مانند حلقه، زنجیر و آویز به کار برد. زنجیرهایی که طلای ۹ عیار هستند، دوام و استحکام بالایی دارند و می‌توانید آن‌ها را هر روز به کار ببرید. قیمت طلای ۹ عیار نیز در مقایسه با سایر انواع عیار طلا بسیار پایین‌تر است. همین ویژگی هم باعث می‌شود که این نوع طلا به گزینه‌ای محبوب برای افرادی تبدیل شود که می‌خواهند طلایی با ظاهر بزرگ و جسورانه داشته باشند و در عین حال، قیمت آن چندان بالا نباشد.

با مراقبت صحیح از جواهرات با طلای ۹ عیار می‌توانید آن‌ها را برای یک عمر نگه دارید. به عنوان مثال، هنگام بلند کردن اشیای سنگین، شنا و سایر فعالیت‌هایی که ممکن است باعث شکستگی و آسیب رسیدن به زیورآلات شوند، این جواهرات را نپوشید.

نیم ست طلا 18 عیار زنانه مایا ماهک مدل MS0577 طرح قلب

۴,۹۸۸,۴۷۰

۴,۵۴۰,۴۸۰

تومان

نیم ست طلا 18 عیار زنانه مانچو مدل smg024

۱,۵۳۲,۵۱۰

تومان

طلای ۱۰ عیار

طلای ۱۰ عیار از ۴۱٫۷ درصد طلای خالص تشکیل می‌شود. سایر آلیاژهای به کار رفته در آن که در مجموع ۵۸٫۳ درصد از آن را تشکیل می‌دهند هم شامل مس، نقره در برخی از موارد روی یا نیکل می‌شوند. این آلیاژها باعث افزایش دوام طلا می‌شوند اما در عین حال، میزان خالص بودن آن کاهش می‌یابد.

رنگ طلای ۱۰ عیار ممکن است در مقایسه با سایر عیارهای طلا کمی رنگ‌پریده‌تر باشد. علت هم این است که در این طلا آلیاژهای فلزی به کار رفته درصد بیشتری دارند. طلای ۱۰ عیار به دلیل ترکیب بالاتری از فلزات که دارد، در مقایسه با سایر انواع عیار طلا بادوام‌تر و در برابر خراشیدگی مقاوم‌تر است. به همین علت، آن را در جواهرات روزمره به کار می‌برند. بااین‌حال، مانند سایر انواع عیار طلا، طلای ۱۰ عیار هم با اینکه برای طراحی جواهرات سخت و مناسب است، با گذشت زمان دچار ساییدگی و پارگی می‌شود. در نتیجه، باید در مراقبت از آن دقت کرد.

طلای ۱۰ عیار در میان طرح‌های جواهرات بی‌شماری در سراسر جهان، از جمله حلقه‌ی نامزدی، گوشواره، گردن‌بند، دست‌بند و آویز همه‌کاره و محبوب است. این طلا همیشه نسبت به سایر انواع طلا قیمتی مقرون به صرفه‌تر دارد. بنابراین، کسانی که به دنبال جواهرات طلایی با قیمت مناسب‌تر هستند، سراغ طلای ۱۰ عیار می‌روند.

طلای ۱۴ عیار

چند تکه جواهر ساخته شده از طلا

۵۸٫۳ درصد از طلای ۱۴ عیار را طلای خالص تشکیل می‌دهد. ۴۱٫۷ درصد باقی‌مانده‌ی آن هم شامل آلیاژهایی می‌شود که معمولا ترکیبی از مس، نقره و گاهی اوقات، مقادیر اندکی روی یا نیکل هستند. رنگ طلای ۱۴ عیار طلایی زیبا، گرم و سنتی است. همین ویژگی هم باعث شده که این نوع طلا به گزینه‌ای محبوب و پرطرفدار تبدیل شود. طلای ۱۴ عیار به دلیل رنگ درخشان و جذابی که دارد یکی از پرطرفدارترین عیارهای طلا است و کمی بهتر از طلای ۱۰ عیار به نظر می‌رسد.

طلای ۱۴ عیار دوام بسیار خوبی دارد. به همین علت، برای طرح‌های جواهراتی که کاربرد بیشتری دارند مانند حلقه‌ی نامزدی، طلاهای تازه‌عروس‌ها، گردن‌بند و گوشواره به کار می‌رود. طلای ۱۴ عیار نسبت به طلا با عیار بالاتر در برابر خراشیدگی و خم‌شدگی مقاوم‌تر است. همین ویژگی هم سبب شده که یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای جواهرات روزمره باشد.

طلای ۱۴ عیار به دلیل دوام و نسبت طلای خالص مناسب یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی علاقه‌مندان به جواهرات است. این ویژگی در کنار رنج قیمت‌های متفاوت و مقبولیت اجتماعی این نوع طلا سبب شده که طلای ۱۴ عیار یکی از محبوب‌ترین جواهرات باشد. به همین علت، کسانی که قصد خرید حلقه‌های ازدواج و نامزدی دارند، معمولا به سمت جواهراتی کشیده می‌شوند که طلای ۱۴ عیار دارند.

طلای ۱۴ عیار قیمت نسبتا متوسطی دارد و نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، طلایی با ظاهر عالی نصیبتان می‌شود. از آن گذشته، این نوع طلا انعطاف‌پذیری خوبی دارد. در نتیجه، طرح‌های آن بسیار متنوع هستند. اگر به دنبال جواهرات طلایی با قیمتی متوسط هستید و می‌خواهید جواهراتی بادوام داشته باشید به شما جواهرات با طلای ۱۴ عیار را پیشنهاد می‌دهیم. این نوع جواهرات می‌توانند برای یک عمر ظاهر جذاب و درخشان خود را حفظ کنند. بنابراین، از خرید آن‌ها پشیمان نخواهید شد.

گوشواره طلا 18 عیار زنانه دوست خوب مدل dk458

۱,۵۵۸,۵۲۰

تومان

گوشواره طلا 18 عیار زنانه مدل گردون

۱,۳۰۷,۲۸۰

تومان

طلای ۱۸ عیار

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در جواهراتی هستید که در مقایسه با سایر انواع جواهرات قیمت بالاتری دارند، به شما طلای ۱۸ عیار را پیشنهاد می‌دهیم. طلای ۱۸ عیار طلایی پرزرق‌وبرق برای نشان دادن استایل منحصر به فرد شما است و طرح‌های بسیار متنوعی دارد. این نوع جواهرات در مقایسه با جواهراتی که طلای ۱۴ و ۱۰ عیار دارند، گران‌تر هستند.

طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلای خالص تشکیل می‌شود. ۲۵ درصد باقی‌مانده‌ی آن را هم فلزات دیگر که معمولا ترکیبی از مس، نقره و پالادیوم هستند، تشکیل می‌دهد.

رنگ طلای ۱۸ عیار اغلب زرد یا زرد متمایل به نارنجی پررنگ است. گاهی اوقات، طلای ۱۸ عیار در مقایسه با طلاهایی که عیار پایین‌تری مانند ۱۴ و ۱۰ دارند، رنگ پررنگ‌تری دارد. طلای ۱۸ عیار در رنگ‌های سفید، زرد و رزگلد یا دو رنگی و سه رنگی به فروش می‌رسد. این نوع طلا با وجود افزایش درصد طلا نسبت به آلیاژ، بادوام و در برابر خراشیدگی و کدر شدن مقاوم است.

طلای ۱۸ عیار به دلیل داشتن درصد بالاتری از طلای خالص و گزینه‌های متنوع با رنگ‌های جذاب، انتخابی لوکس و باکیفیت برای جواهرات است. بسیاری از حلقه‌های نامزدی، سرویس طلای عروس، گردن‌بندها، دستبندها و آویزها از جنس طلای ۱۸ عیار هستند. جواهراتی که با طلای ۱۸ عیار ساخته می‌شوند، به دلیل درصد بالاتر طلای خالص، نسبت به طلای ۱۴ و ۱۰ عیار گران‌تر هستند. علت قیمت بیشتر طلای ۱۸ عیار این است که رنگی جذاب‌تر، درصد طلای خالص بیشتر و دوام خوبی دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که این نوع طلا انتخابی ایده‌آل برای جواهرات ظریفی باشد که معمولا سنگ‌های قیمتی و الماس‌هایی با کیفیت بالاتر دارند.

طلای ۲۲ عیار

چند قطعه جواهر ساخته شده از طلا روی یک استند

طلای ۲۲ عیار از ۹۱٫۶ تا ۹۱٫۷ درصد طلای خالص و مابقی آلیاژ تشکیل می‌شود. طلای ۲۲ عیار در مقایسه با طلای ۱۰ و ۱۴ عیار طلای خالص بسیار بیشتری دارد. همین ویژگی هم باعث شده تا این نوع طلا به یکی از خالص‌ترین انواع طلای به کار رفته در جواهرات تبدیل شود. رنگ طلای ۲۲ عیار زرد روشن یا زرد متمایل به نارنجی است چون در مقایسه با طلاهای دارای عیار پایین‌تر درصد آلیاژ کمتری دارد.

از آنجایی که طلای ۲۲ عیار طلای خالص بیشتری دارد، نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر از طلاهایی است که عیار پایین‌تری دارند. به‌هرحال، نباید فراموش کرد که طلای خالص به کار رفته در این نوع طلا به خودی خود نرم است.

طلای ۲۲ عیار اغلب در جواهرات سنتی و فرهنگی به کار می‌رود و برای طرح‌های پیچیده و آراسته با مهره‌ها و طرح‌های حکاکی شده مناسب‌تر است. این طلا در مقایسه با سایر انواع طلا قیمت بیشتری دارد. علت آن هم درصد بیشتر طلای خالص و اهمیت فرهنگی این نوع طلا است. قیمت طلای ۲۲ عیار ممکن است بر اساس شرایط بازار و پیچیدگی طراحی جواهرات متفاوت باشد. در نتیجه، کسانی که به دنبال جواهرات با طلای ۲۲ عیار هستند معمولا باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنند.

زنجیر طلا 18 عیار زنانه طلای مستجابی مدل کاملیا کد SH45

۵,۰۰۱,۸۴۰

تومان

زنجیر طلا 18 عیار زنانه طلای مستجابی مدل کاملیا کد SH40

۳,۵۵۸,۰۱۰

تومان

طلای ۲۴ عیار

طلای ۲۴ عیار خالص‌ترین نوع طلای موجود در بازارهای جهانی است. این نوع طلا از ۹۹٫۹ درصد طلای خالص تشکیل می‌شود. طلای ۲۴ عیار رنگ زرد تیره یا زرد متمایل به نارنجی دارد. همین رنگ هم باعث شده تا طلای ۲۴ عیار در مقایسه با سایر انواع طلا جذاب‌تر به نظر برسد. طلای ۲۴ عیار با فلزات دیگر ترکیب نمی‌شود و طبیعی‌ترین رنگ طلا یعنی طلایی مایل به قرمز را دارد.

طلای ۲۴ عیار فوق‌العاده خالص است و همین باعث می‌شود که بسیار نرم و انعطاف‌پذیر باشد. نرمی این نوع طلا سبب می‌شود که به‌شدت مستعد خراشیدگی، خم‌شدگی و فرورفتگی باشد. جواهراتی که طلای ۲۴ عیار دارند ظریف هستند و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

طلای ۲۴ عیار در جواهرات سفارشی، سنتی و فرهنگی، سکه و شمش طلا به کار می‌رود. این نوع طلا به دلیل درصد بالای طلای خالص گزینه‌ای عالی برای سرمایه‌گذاری است. برخی از افراد طلای ۲۴ عیار را برای جواهرات سفارشی انتخاب می‌کنند اما به دلیل نرمی آن کمتر برای استفاده‌ی روزمره رایج است.

قیمت جواهرات با طلای ۲۴ عیار در مقایسه جواهرات مشابه با عیار کمتر و کیفیت یکسان، بیشتر است. جواهراتی که طلای ۲۴ عیار دارند، در بازار به عنوان یک کالای مستقل در نظر گرفته می‌شوند و قیمت آن‌ها بر اساس قیمت روز بازار طلا تعیین می‌شود.

عیار مرسوم طلا در کشورهای مختلف

یک جفت گوشواره طلا

در سراسر جهان، برای طلاسازی یک یا چند عیار مختلف به کار می‌رود. در کشور ما و کشورهای منطقه‌ی مدیترانه معمولا از طلای ۱۸ عیار استفاده می‌کنند. در کشورهایی مانند چین، تایوان و هنگ کنگ از عیار ۲۴ استفاده می‌کنند. در هند و همسایه‌های آن طلای ۲۲ عیار به کار می‌رود. کشورهای عربی در حاشیه‌ی خلیج فارس از طلای ۲۱ عیار برای ساخت جواهرات استفاده می‌کنند. اگر هم از کشورهای جنوب اروپا زیورآلات طلایی بخرید، به شما زیورآلاتی با طلای ۱۹٫۲ عیار می‌فروشند.

طلاسازان شمال اروپا از طلا با عیار ۸ تا ۱۸ استفاده می‌کنند. طلای مرسوم در روسیه هم ۹ است. طلاسازان انگلستان طلای ۹ تا ۲۲ عیار به کار می‌برند و آمریکایی‌ها از طلای ۱۰ تا ۱۸ عیار استفاده می‌کنند.

بهترین عیار طلا چیست؟

برای پاسخ به این سؤال که بهترین عیار طلا چیست، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. عواملی که بهترین و مناسب‌ترین عیار طلا برای شما را تعیین می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • کاربرد طلا؛
  • میزان بودجه‌ی شما.

سنجاق سینه طلا 18 عیار زنانه مایا ماهک مدل MP0034 طرح چشم نظر

۴,۳۱۶,۳۵۰

۳,۸۸۵,۶۲۰

تومان

سنجاق سینه طلا 18 عیار زنانه الن نار مدل ELN0035

۴,۱۷۴,۶۳۰

تومان

کاربرد طلا

معمولا طلا و جواهرات برای استفاده‌ی روزانه یا موقعیت‌های خاص خریداری می‌شوند. اگر قصد دارید هر روز جواهرات طلایی خود را بپوشید، باید دوام آن را در نظر بگیرید. در این صورت، طلای ۱۰، ۱۴ یا ۱۸ عیار برای حلقه، زنجیر، آویز و سایر جواهرات سفارشی مناسب است. آلیاژهای به کار رفته در این نوع طلا به جواهرات دوام می‌بخشد و آن‌ها را برای حلقه‌های نامزدی، سرویس طلای عروس یا دستبند برای استفاده‌ی روزمره مناسب می‌سازد.

برای انتخاب طلای مناسب موقعیت‌های خاص نیز باید اهمیت فرهنگی و سنتی طلا در نظر گرفته شود. جواهرات سنتی و فرهنگی دست‌ساز با طلای عیار بالاتر مانند ۲۲ و ۲۴ در چنین شرایطی بهترین انتخاب هستند. چنین جواهراتی برای استفاده‌ی روزمره مناسب نیستند.

میزان بودجه

اگر برای خرید طلا و جواهرات بودجه‌ی بیشتری دارید، طلای ۱۸ یا ۲۲ عیار گزینه‌هایی عالی هستند که می‌توانند جواهرات شما را منحصر به فرد کنند. با بودجه‌ی متوسط هم انتخاب جواهرات با طلای ۱۴ و ۱۸ عیار مقرون به صرفه‌تر است. طلای ۱۴ عیار انتخابی معمولی برای کسانی خواهد بود که به دنبال خرید جواهراتی خاص هستند اما نمی‌خواهند بیشتر از بودجه‌ی خود هزینه‌ای بپردازند. طلای ۱۸ عیار با سنگ‌های قیمتی کوچک‌تر یا کمی باکیفیت‌تر نیز برای چنین افرادی مناسب است.

در صورتی که برای خرید طلا و جواهرات بودجه‌ی محدودتری دارید هم به شما طلای ۱۰ عیار را پیشنهاد می‌دهیم. جواهرات با طلای ۱۰ عیار احتمالا گزینه‌ای جذاب برای کسانی باشد که به دنبال چیزی زیبا، با قیمت کمتر و مناسب برای استفاده‌ی روزمره هستند. این نوع جواهرات درصد طلای خالص کمتری دارند اما همچنان جلوه‌ی زیبای طلا را دارند.

چگونه طلای تقلبی را تشخیص بدهیم؟

یک زنجیر، یک جفت گوشواره و چند قطعه طلا

هنگام خرید جواهرات یا سرمایه‌گذاری با طلا، تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن‌ اهمیت می‌یابد. اگر می‌خواهید طلای اصل را از تقلبی تشخیص بدهید، چند راه دارید که عبارت‌اند از:

  • تست خراش: طلا را روی یک صفحه‌ی سرامیکی یا چینی بدون لعاب بخراشید. اگر اصل باشد، رگه‌هایی از طلا به جا می‌گذارد و در صورت تقلبی بودن، روی لعاب یا چینی ردی سیاه یا خاکستری می‌بینید.
  • تست پوستی: مالیدن طلایی که آلیاژهای تقلبی یا مس فراوان دارد، روی پوست لکه‌های سبز یا سیاه ایجاد می‌کند. در عوض، طلای اصل هیچ‌گونه تغییر رنگ یا واکنش پوستی ایجاد نمی‌کند.
  • دستگاه تشخیص طلا و عیارسنج: دستگاه تشخیص طلا و عیارسنج هم می‌تواند به شما در تشخیص طلای اصل از تقلبی کمک کند.
  • کمک گرفتن از طلاساز حرفه‌ای: طلاسازان حرفه‌ای با دانش، تجربه و ابزارهای تخصصی می‌توانند به شما بگویند که یک طلا اصل است یا تقلبی.

دستبند طلا 18 عیار زنانه مایا ماهک مدل MB1147 طرح نفرتیتی-هرینگبون

۳,۵۶۲,۳۵۰

۳,۳۱۳,۳۷۰

تومان

دستبند طلا عیار 18 زنانه مدل برگ

۱,۱۴۲,۶۸۰

تومان

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای خرید طلا و جواهر بدانید این است که منظور از عیار طلا چیست. عیار طلا بر اساس درصد طلای خالص و آلیاژهای به کار رفته در آن عیارهای متفاوتی دارد. آلیاژهای به کار رفته در جواهرات طلایی به آن استحکام می‌بخشند اما در عین حال دلیلی برای کاهش قیمت طلا نیز هستند. اگر به خرید طلا برای استفاده‌ی روزانه فکر می‌کنید بهتر است جواهراتی با عیار پایین‌تر انتخاب کنید. برای موقعیت‌های خاص یا سرمایه‌گذاری ارزشمندتر هم طلا با عیار بالاتر بهتر است.

منابع: bullionbypost, ukbullion

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.