عملکرد معماری AMD Zen 5 بیش از ۴۰ درصد سریعتر از هسته‌های Zen 4 است

بر اساس شایعات جدید، معماری هسته پردازنده‌های Zen 5 شرکت AMD ممکن است نسبت به هسته‌های Zen 4 موجود توجه بیشتری را به خود جلب کنند زیرا گفته می‌شود که عملکرد این معماری به شکل قابل توجهی سریعتر از معماری هسته‌ای پیشین است.

بر اساس اطلاعات داخلی، بهبود عملکرد هسته‌ای پردازنده‌های AMD Zen 5 نسبت به Zen 4 بیش از ۴۰ درصد خواهد بود

به نظر می‌رسد اطلاعات جدیدی از منابع داخلی سخت افزار، یعنی @Kepler_L2، که سابقه خوبی در مورد معماری‌های پردازنده دارد، منتشر شده است. با توجه به پست اخیر او در Anandtech tech forum که توسط ۳DCenter مشاهده شد، به نظر می‌رسد که با معماری هسته‌ای Zen 5 شرکت AMD یک پیشرفت چشمگیر در پیش است. لازم به ذکر است، انتظار می‌رود این معماری جدید در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ در در انواع مختلف پردازنده‌ها برای کامپیوترهای دسکتاپ، لپتاپ‌ها و سرورها به بازار عرضه شود.

کپلر بیان می‌کند که در مقایسه عملکردها، هسته Zen 5 AMD بیش از ۴۰ درصد سریع‌تر از نسخه Zen 4 است. او بیان می‌کند که این عملکرد در بنچمارک SPEC به دست آمده است، اما به صراحت بیان نمی‌کند که آیا ارقام بر اساس عدد صحیح هستند یا اعشاری. باید توجه داشته باشید که عملکرد بر اساس عددهای صحیح برای بسیاری از برنامه‌ها و کاربردها مهمتر است، زیرا برای بارهای کاری تک رشته‌ای و چند رشته‌ای بسیار مفیدتر خواهد بود.

در مقایسه هسته‌ها، معماری Zen5 در بنچمارک SPEC حدود ۴۰ درصد سریعتر از هسته‌های Zen4 است.

Kepler_L2 از طریق انجمن‌های Anandtech

اگر این گفته درست باشد، این یک جهش بزرگ برای شرکت AMD در یک نسل خواهد بود. این موضوع همچنین یادآور هدف اولیه این شرکت برای نسل اول معماری هسته Zen (1) خواهد بود، قرار بود این معماری حدود ۴۰ درصد IPC بالاتری نسبت به Excavator ارائه دهد، اما در نهایت در زمان عرضه به بازار با بهبود شگفت انگیز بیش از ۵۲ در IPC به موفقیتی به مراتب بیشتر از آنچه ادعا شده بود دست یافت.

عملکرد معماری AMD Zen 5 بیش از 40 درصد سریعتر از هسته‌های Zen 4 است
منبع تصویر: شرکت AMD

در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد معماری هسته‌ای Zen 5 AMD در دست نیست، اما طبق آنچه که این شرکت به طور رسمی اعلام کرده است، می‌توانیم موارد زیر را انتظار داشته باشیم:

  • بهبود در عملکرد و کارایی
  • بازسازی سیستم front-end و امکان صدور گسترده
  • بهینه سازی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی یکپارچه

در مورد محصولات باید گفت که، انتظار می‌رود شرکت AMD معماری هسته Zen 5 خود را حداقل در سه خانواده پردازنده معرفی کند. ابتدا، ما در انتظار خانواده دسکتاپ «Granite Ridge» هستیم که پلتفرم‌های فعلی AM5 را با مشخصات ارتقا یافته هدف قرار می‌دهند.

به تازگی شاهد دو تراشه جدید ۶ و ۸ هسته‌ای، در اطلاعات فاش شده جدید بوده‌ایم. در مرحله بعد، ما منتظر APUهای Strix Point AMD برای پلتفرم‌های موبایلی هستیم که از هسته پردازنده Zen 5، گرافیک RDNA 3+ و یک NPU ارتقا یافته (۳x AI TOPs) استفاده می‌کنند. شرکت AMD همچنین سری EPYC خود را با هسته‌های Zen 5 و Zen 5C جدید شارژ خواهد کرد که به ترتیب حداکثر ۱۲۸ و ۱۹۲ هسته را ارائه خواهند کرد.

عملکرد معماری AMD Zen 5 بیش از 40 درصد سریعتر از هسته‌های Zen 4 است
منبع تصویر: شرکت AMD

این یک مجموعه کامل Zen 5 است که کاربران باید در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ منتظر آن باشند و این تنها آغاز سفر معماری Zen 5 خواهد بود. همانطور که این معماری جدید پخته‌تر می‌شود، ما شاهد عرضه محصولات بهبود یافته در V-Cache سه بعدی، Threadripper و حتی انواع سریعتر خواهیم بود، بنابراین برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در ماه‌های آینده با ما همراه باشید. همانطور که می‌دانید مدیر عامل شرکت AMD، لیزا سو، سخنرانی افتتاحیه رویداد Computex 24 را ارائه خواهد کرد، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در رابطه با معماری هسته‌های Zen 5، همینطور PCهای هوش مصنوعی و Ryzen در طول این رویداد صحبت کنند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.