عزم روسیه برای اکتشاف دوباره ماه

روسیه به طور سنتی یکی از دو قطب اصلی مطالعات فضایی در جهان محسوب شده و اگرچه در طول سال گذشته درگیر جنگ با اوکراین و تحریم های شدید غربی بوده اما در این شرایط تلاش کرده است تا مطالعات و اکتشافات فضایی خود را ادامه داده و علی رغم شکست ماموریت لونا ۲۵ همچنان قصد اکتشاف دوباره ماه را دارد.

به گزارش سیناپرس، چندی پیش کاوشگر ماه نورد روسیه با نام لونا ۲۵ به دلیل فعالیت بیش از حد مقرر موتورهایش با سطح ماه برخورد کرده و منهدم شد. با وجود صرف هزینه زیاد در این عملیات نا موفق،  روسیه همچنان قصد دارد اکتشاف ماه را ادامه داده و به همین دلیل امیدوارانه برای آینده برنامه ریزی می کند.

در این راستا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست مجمع اقتصادی شرق گفت که لونا -۲۵ ماموریت دشواری محسوب می شد و شکست آن به معنای پایان برنامه های ما برای اکتشاف ماه نیست.

وی در حین یک جلسه پرسش و پاسخ در این رابطه گفت:  ما ماموریتی دشوار برای فرود در بخشی از ماه داشتیم که هیچ کس تا به حال در آن فرود نیامده بود، این کار سختی بود.

ولادیمیر پوتین با ابراز تاسف از اینکه این کاوشگر موفق به فرود بر روی ماه نشده است، گفت: این شکست به معنای پایان یافتن این برنامه نیست. ما کار خود را ادامه خواهیم داد. همه می دانند که اکتشاف فضایی یک کار پیچیده و سخت است که نیاز به استفاده از فناوری‌های پیشرفته دارد. وی در این رابطه تصریح کرد: ما نه تنها پیشرفت هایی داشته ایم، بلکه تخصص و تجربه بسیار خوبی نیز داریم.

رئیس‌جمهور روسیه با بیان این موضوع که  در اکتشافات فضایی برای سایر کشورها نیز مشکلاتی پیش آمده است، افزود: بسیاری از کشورها حتی با عواقب شدیدتر از ماموریت منجر به از دست دادن لونا-۲۵ توسط روسیه مواجه شده اند. البته، اکتشافات فضایی همیشه با ناشناخته ها همراه است. بنابراین هیچ چیز غیرعادی رخ نداده است، اگرچه ما دوست داریم این بار موفق شویم به همین دلیل به کارمان ادامه داده و حتی در برخی زمینه ها تلاشمان دو برابر خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است فضاپیمای حامل Soyuz-2.1b با کاوشگر خودکار Luna-25 در ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه بامداد به وقت مسکو در ۱۱ اوت از پایگاه فضایی وستوچنی به ماموریت اعزام شد. در ۱۲ و ۱۴ آگوست، این کاوشگر خودکار مسیر پرواز خود را دو بار تنظیم کرد. این کاوشگر در روز چهارشنبه ۱۶ آگوست وارد مدار نزدیک به ماه شده و فرود آن بر روی سطح ماه برای ۲۱ آگوست برنامه ریزی شده بود. با این حال، ارتباط مرکز زمینی با فرودگر ماه پس از دریافت دستور برای فعال شدن عملیات نهایی از دست رفته و سپس مشخص شد لونا ۲۵ به دلیل برخورد شدید با سطح ماه نابود شده است.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: tass

نوشته  عزم روسیه برای اکتشاف دوباره ماه اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.