ترکیب موفق فناوری و محیط زیست در  ایستگاه قطار شهر مادرید

ایستگاه قطار دو آتوشا که به ایستگاه مادرید آتوشا نیز مشهور است در کشور اسپانیا قرار گرفته است یکی از نمونه های موفق و جالب توجه توجه به محیط زیست در محیط شهری است. 

به گزارش سیناپرس، در شرایطی که معمولا ایستگاه های راه آهن جز مناطق شلوغ و آلاینده در شهرهای بزرگ محسوب می شوند، مدیران شهری اسپانیا توانسته اند با رویکردی محیط زیست محور، ایستگاه قطار دو آتوشا را به یک منطقه سبز و مبتنی بر محیط زیست تبدیل کنند. شاخصه مشهور و دیدنی این ایستگاه جنگلی است که درون آن وجود دارد . مسئولان راه آهن کشور اسپانیا با این ابتکار بسیار قابل توجه ، توانسته اند محیط زیست سبز را در یکی از شلوغ ترین ایستگاه های راه آهن اروپا ایجاد کنند که علاوه بر تاثیر مثبت در هوای منطقه ، منظره ای با شکوه و بی نظیر در داخل سالن ایستگاه قطار به وجود آورده است .

ایستگاه اصلی راه آهن شهر مادرید ، پایتخت اسپانیا  که به دو آتوشا (Estacion de Atocha) مشهور است را می توان یکی از پر ترافیک ترین ایستگاه های قطار در اروپا نامید ، اما این این ایستگاه علی رغم ترافیک بالا و قرار داشتن در کلان شهر مادرید ، دارای آب و هوای مناسبی بوده و اکسیژن کافی برای همه مسافران در این ایستگاه وجود دارد و خبری از آلودگی هوا و شلوغی سرسام آور سایر ایستگاه های بزرگ و پر تردد دنیا در آن نیست .

در حقیقت به ابتکار مدیران شهری، در این ایستگاه باغی وجود دارد که از نظر شکل و تنوع همچون جنگلی کوچک است و به لحاظ کوچکی اش جنگلی مینیاتوری را به یاد انسان می اندازد. ساختمان ایستگاه یا به اصطلاح اسپانیائی : استاسیون دو آتوشای مادرید در سال ۱۸۵۱ میلادی بنا نهاده شد و در سال ۱۹۹۲ میلادی باغی زیبا و باشکوه  به آن افزوده شد. فضایی که این جنگل مینیاتوری در بر گرفته است نزدیک به چهار هزار متر مربع بوده که ۵۰۰ گونه گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. در صورتی که به تماشای این جنگل بپردازید، فظای طبیعی آن و وجود گیاهان گرمسیری و جست و خیز جانوران در گوشه و کنار ایستگاه حسی از یک جنگل واقعی را در شما ایجاد می کند.  بر اساس آمارهای رسمی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر از طریق این ایستگاه به سفر رفته یا وارد شهر مادرید می شوند.

به گزارش سیناپرس، یکی از موارد قابل ذکر  در مورد این ایستگاه ، انفجار بمبی قوی در تاریخ یازدهم مارس سال ۲۰۰۴ است که منجر به کشته شدن ۱۹۱ نفر و جراحت و آسیب دیدگی یک هزار و هشتصد نفر شد. پس از این واقعه یک بنای یادبود برای قربانیان این حادثه ناگوار در ایستگاه شهر مادرید ساخته شد.  در این گزارش تصویری شاهد گوشه هایی از این ابتکار زیست محیطی در یک کلان شهر شلوغ و پر ترافیک هستید.

مترجم: احسان محمدحسینی

نوشته ترکیب موفق فناوری و محیط زیست در  ایستگاه قطار شهر مادرید اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.