عجیب ترین اتفاقاتی که در فضا می‌تواند برای انسان بیفتد

human body is space 64403c10be3b5fc22acb4a31

وقتی صحبت از فضا و فضانوردی به میان می‌آید، همه‌ی ما به یاد فیلم‌های بسیار جذابی می‌افتیم که در آن‌ها اتفاقات عجیبی برای فضانوردان رخ می‌دهند. فیلم‌هایی با داستان‌های هیجان‌انگیز که بیشتر آن‌ها چیزی جز تخیلات نویسندگان نیستند؛ اما داستان‌های بسیار شگفت‌انگیز دیگری نیز در فضا اتفاق می‌افتند که کاملا واقعی هستند و هیچ ارتباطی با تخیلات انسان ندارند. در این مطلب سعی داریم به چند نمونه از این اتفاقات بپردازیم و شما را با عجایب سفر در فضا آشنا کنیم.

اتفاقات عجیبی که در فضا برای انسان رخ می‌دهند

قلب انسان در فضا تغییر شکل می‌دهد

شاید کمی عجیب و حتی باورنکردنی به‌نظر برسد که سفر به فضا باعث تغییر شکل قلب شود؛ اما چنین چیزی در واقعیت اتفاق می‌افتد و بررسی‌های علمی هم آن را ثابت کرده‌اند. کم‌کارشدن قلب و پمپاژ کم‌تر خون توسط آن، کم‌شدن حجم عضله‌های این اندام را به‌دنبال دارد و این موضوع نیز در نهایت باعث می‌شود که قلب فضانوردان درحدود ۹٫۴ درصد کروی‌تر شود.

باوجود موقتی‌بودن این شرایط، برخی از پزشکان بر این باور هستند که کم‌شدن حجم قلب انسان در سفرهای فضایی ممکن است عواقب جدی به‌دنبال داشته باشد. به‌گزارش ناسا محققان درحال تحقیق روی این موضوع هستند و نتایج این بررسی علاوه بر کمک به فضانوردان، انسان‌های معمولی و ساکنین کره‌ی زمین را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

احتمال بروز مشکلات روانی در فضا وجود دارد

زندگی در جو خارج از زمین با مشکلات متعددی همراه است. تغییر شرایط زندگی و تجربه‌ی محیطی کاملا متفاوت با شرایطی بسیار خاص، فشارهای روانی متعددی روی فضانوردان وارد می‌آورد. این مسائل سبب می‌شوند تا فضانوردان شرایط روانی ویژه‌ای را تجربه کنند و مستعد ابتلا به مشکلات مختلفی مانند اضطراب و افسردگی باشند.

دوربودن از خانواده، عدم برخورداری از امکانات ساده‌ای مانند نور خورشید یا حتی غذای تازه و کار سنگین، ازجمله دلایلی هستند که فضانوردان را در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی مختلف قرار می‌دهند.

بینایی انسان در فضا کاهش پیدا می‌کند

اختلال بینایی ناشی از فشار درون جمجمه یا VIIP یکی دیگر از عجایب سفر در فضا است که فضانوردان با آن مواجه هستند. این مشکل برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ و در فضانوردی به‌نام جان فلیپس مشاهده شد. واشینگتن پست در مطلبی به بررسی این موضوع می‌پردازد و اعلام می‌کند که فیلیپس پس از بازگشت از سفر فضایی خود با افت قابل‌ملاحظه‌ در بینایی مواجه شد. این اتفاق مقدمات تحقیقات پژوهشگران را برای بررسی‌های بیشتر فراهم آورد.

پژوهش‌های تکمیلی نشان‌دهنده‌ی تغییرات ظاهری چشم فضانوردان و افت قدرت بینایی آن‌ها پس از برگشت از سفر فضایی بود. درحال‌حاضر تنها دلیل احتمالی که برای بروز چنین شرایطی مطرح شده، فقدان جاذبه و ایجاد فشار مضاعف روی جمجمه‌ی فضانوردان است؛ البته تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و هنوز نمی‌توان با قطعیت دلیل مشخصی برای بروز این شرایط عنوان کرد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.