طالبی: مخالفت‌هایی که با الکامپ صورت می‌گیرد طبیعی نیست

adel talebi 6496ecdebd08399960402706 jpeg

بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ از فردا آغاز به کار می‌کند. برگزاری الکامپ پس از یک وقفه چهار ساله از یک سو مورد استقبال فعالان و علاقه‌مندان به حوزه فناوری قرار گرفته و از سوی دیگر، صدای انتقاداتی را به گوش رسانده است. منتقدین یا مخالفان برگزاری این نمایشگاه در شرایط اجتماعی کنونی و به‌ویژه با وضعیت نامناسبی که اینترنت کشور دارد، نادرست خوانده و حتی از تحریم نمایشگاه و شرکت‌های حاضر در آن صحبت می‌کنند.

منتقدان این نمایشگاه حضور در الکامپ را با این استدلال که یک رویداد دولتی است و اعتقاد دارند با وضعیتی که اینترنت و کسب‌وکارهای اینترنتی دارند نباید در رویدادی که به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود، حاضر شد. این در حالی است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، به‌عنوان یک نهاد صنفی و خصوصی، برگزارکننده نمایشگاه الکامپ است و این رویداد ارتباطی با دولت و دستگاه‌های دولتی ندارد.

اما این موضع‌گیری در برابر الکامپ و ایده تحریم آن از کجا ایجاد شده و علت مطرح شدن این حواشی چیست؟ این سؤالی است که عادل طالبی، دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و از فعالان حوزه فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با زومیت به آن پاسخ داده است:

«در خصوص الکامپ بعضی نگاه‌ها وجود دارد که این نمایشگاه را به نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها درباره وضعیت اینترنت ارتباط داده یا آن را یک نمایشگاه دولتی معرفی می‌کند. این در حالی است که الکامپ توسط نظام صنفی برگزار می‌شود و ارتباطی به دولت یا وزارت ارتباطات ندارد. این مسئله ناشی از این اشتباه است که به جای این که به صنعت و حرفه خود رویکردهای حرفه‌ای داشته باشیم رویکرد احساسی داریم.»

طالبی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که اعتراض به وضعیت اینترنت را نباید متوجه شرکت‌هایی کرد که در الکامپ شرکت می‌کنند، این اعتراض باید در جای درست و در برابر نهادهای متولی مطرح شود. او در این میان به اپراتورهایی اشاره کرده که در تبعیت از مراجع بالادستی اقدام به ایجاد اختلال یا قطع کردن اینترنت می‌کنند:

«من هم به وضعیت اینترنت اعتراض دارم اما اعتراضی که باید صورت بگیرد اعتراض به همراه اول و ایرانسل است که برای بسته‌های اینترنت‌شان هزینه دریافت می‌کنند اما دائماً قطع و وصل می‌شوند. همراه اول، ایرانسل و رایتل بیشتر به موضوع قطعی اینترنت مربوط هستند یا نمایشگاه الکامپ و شرکت‌های حاضر در آن؟ نقش شرکت‌های تهیه‌کننده زیرساخت اینترنت در این قطعی‌ها بیشتر است یا یک رویداد نمایشگاهی؟ البته نه این که همان شرکت‌ها مقصر این قطعی‌ها باشند، به آن‌ها هم دستور داده می‌شود. اما به هر حال این‌ها هم پذیرفته‌اند که از دستوردهنده این موضوع تبعیت کنند. اگر قرار است اعتراض کنیم یا ناراحتی‌مان را نشان بدهیم باید به شخص و مرجع درست آن رجوع کنیم.»

نوک پیکان را به سمت استارتاپ‌ها گرفته‌اند

طالبی معتقد است برخی از این مخالفت‌ها و هجمه‌هایی که اخیرا نسبت به شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات مطرح می‌شود ناشی از یک حرکت هدایت‌شده و اقدامی هماهنگ است که هدف مشخصی هم در پس آن وجود دارد: «من فکر می‌کنم کسانی که با برگزاری رویدادهای صنفی مخالف هستند یا از روی ناآگاهی است یا از جاهایی هدایت می‌شوند که مستقل بودن این صنف ناراضی هستند.»

او با اشاره به غیرطبیعی بودن روند طرح مخالفت‌ها و موضع‌گیری در برابر نهادهای مختلف حاضر در حوزه فناوری اطلاعات، تصریح کرد: «اتفاقات و مخالفت‌هایی که با الکامپ صورت می‌گیرد، یک اتفاق طبیعی نیست. در اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی و اتاق هم دیدیم که نهادهایی وجود دارند که علاقه دارند نمایندگانی برای نظارت و دخالت در امور صنفی داشته باشند. به نظر می‌رسد بعد از این که توانستند وضعیت اتحادیه را به شکل فعلی درآورند و به هر ترتیب در اتاق بازرگانی هم ورود کردند، حالا هم از الکامپ آغاز کرده‌اند تا وارد نظام صنفی هم بشوند و رابطین خود را وارد کنند.»

دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی درباره همین مسئله به مسئله تحریم ابرآروان اشاره کرده و این موضوع را ناشی از همان اقداماتی دانست که به زعم او می‌خواهند شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات را در معرض هجمه قرار دهند. او در این زمینه گفت:

«کسانی به‌صورت هدایت‌شده این حس نفرت را به سمت استارتاپ‌ها می‌برند تا کسانی که باعث و بانی این وضعیت هستند مصون بمانند. همان قراردادی را که ابرآروان در حوزه تأمین زیرساخت بسته است آسیاتک، افرانت و بقیه شرکت‌هایی که هاست دارند هم بسته‌اند. همه این شرکت‌ها هم در برابر این قرارداد وظایفی دارند اما چرا فقط ابرآروان مطرح شد؟ چه کسانی با چه هدفی این شرکت را مطرح کردند؟ بدتر از قرارداد ابرآروان را همراه اول و ایرانسل دارند اما چرا هیچ‌کس درباره آن‌ها صحبت نمی‌کند؟ کسانی که واقعاً مقصر هستند و در این اتفاقات تأثیر دارند تیم‌های دیگری هستند.»

تأمین منافع صنفی در گرو متحد بودن است

طالبی از یک سو، آگاهی‌بخشی صحیح از جانب رسانه‌ها در خصوص این موضوع را راه حل جلوگیری از تغییر نگاه‌ها نسبت به حوزه فناوری اطلاعات و استارتاپ‌ها دانست و از سوی دیگر هم اظهار امیدواری کرد که افراد فعال در صنف «حواسشان باشد که منافع صنفی ما در اتحاد و باهم بودن است. خطر ورود نهادها به مراکز صنفی به شکل جدی دارد احساس می‌شود.»

او در ادامه اضافه کرد: «من فکر می‌کنم کسانی هستند که دوست دارند این حوزه چند تکه شود و افرادش در برابر یکدیگر قرار بگیرند. امیدوارم فعالان حوزه فناوری اطلاعات از این برخوردهای احساسی دوری کنند و به جای تقابل با یکدیگر، کنار هم باشیم و مطالبه‌گری کنیم.»

قرار نیست رویدادهای نمایشگاهی صرفه اقتصادی داشته باشند

در موضوع مخالفت با الکامپ و انتقاد از برگزاری آن، این نقد هم مطرح می‌شود که حضور شرکت‌ها در این نمایشگاه برایشان صرفه اقتصادی ندارد؛ یعنی شرکت‌ها با حضور در این رویداد نمایشگاهی نمی‌توانند کسب درآمد کنند. عادل طالبی در مورد امکان درآمدزایی و صرفه اقتصادی نمایشگاه برای شرکت‌ها به دو نکته اشاره کرد:

«نکته اول این است که الزاماً نمایشگاه‌ها نباید آورده مالی داشته باشند. نمایشگاه جایی است برای برقراری ارتباطات. الزاماً قرار نیست از نمایشگاه کسب درآمد بشود. شرکت‌ها در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند تا در معرض دید باشند و لینک و ارتباط برقرار کنند. اگر شرکت‌ها می‌خواهند کسب درآمد کنند باید تبلیغات کنند، باید در گوگل‌ادز حاضر شوند نه در نمایشگاه.»

او دومین مسئله را عدم آشنایی شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات با چگونگی حضور در نمایشگاه دانسته و گفت: «مساله دیگر این است که بسیاری از شرکت‌های ما حضور در رویدادهای نمایشگاهی را بلد نیستند. شرکت‌ها باید تدابیر مناسب و لازم برای حضور نمایشگاهی را در نظر داشته باشند. حتی رفتاری که صاحبان شرکت‌ها در نمایشگاه باید داشته باشند و نحوه ارائه و پرزنت کردن آن‌ها باید مناسب فضای نمایشگاهی باشد.»

طالبی درباره حضور بهتر شرکت‌ها در رویدادهای نمایشگاهی این‌طور توضیح داد: «شرکت‌ها باید در نمایشگاه روی دو یا سه محصول متمرکز باشد. همچنین، شرکت‌ها باید از بازدیدکنندگانشان سؤال کنند و خدماتی مناسب با نیاز آن‌ها ارائه و معرفی کنند. اما مسئله ما این است که در حوزه فناوری اطلاعات نسبت به موضوع حضور در نمایشگاه عدم آگاهی وجود دارد.»

به گفته این فعال حوزه فناوری اطلاعات، در اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه الکامپ هم ضعیف عمل شده است: «برای نمایشگاه‌های دیگر بیلبوردهای کل تهران پر می‌شود از تبلیغ نمایشگاه. سازمان‌های مربوطه اطلاع‌رسانی می‌کنند و به مخاطبان آگاهی می‌دهند؛ اما در نظام صنفی این ضعف در اطلاع‌رسانی کاملاً مشهود است.»

دوره بیست‌وششم نمایشگاه الکامپ از فردا، چهارم تیر ماه آغاز می‌شود و این رویداد تا روز هفتم تیر ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ادامه دارد. این رویداد عمومی بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از فردا به مدت چهار روز از این نمایشگاه بازدید کنند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.