ضایعات درخت آووکادو در ساخت بسته‌بندی مواد غذایی به کار می‌رود

84475

ضایعات حاصل از هرس درخت آووکادو ماده‌ای به نام پلی اتیلن زیستی را تولید می‌کند که ضمن استحکام بالا پذیری زیستی را نیز فراهم خواهد کرد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماده تولید شده از ضایعات درخت آووکادو می‌تواند در آینده به عنوان بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. اگرچه پلاستیک عث شده تا بسته‌بندی این مواد بسیار آسان‌تر و بهداشتی خواهد بود. اما همچنان مشکل پلاستیک مهمترین مشکل برای محیط زیست محسوب میشود. پژوهشگرانی در دانشگاه کوردوبا و خیرونا در اسپانیا برای بسته‌بندی مواد غذایی است بقایای هرس درختان آووکادو استفاده کردند. این بقایا همان شاخ و برگ‌های جدا شده از درختان آووکادو است که هر ساله در زمان هرس کردن از درختان جدا می‌شوند.

به گفته پژوهشگران این بقایا منبع زیست توده بوده و نمی‌توانند به عنوان ماده غذایی مورد استفاده قرار بگیرند. در جنوب اسپانیا به نام آندلوس درختان آووکادوی فراوانی وجود دارد. ادواردو اسپینوزا، دانشیار موسسه انرژی و محیط زیست و از سازندگان ماده جدید در این مورد می‌گوید: محتوای سلولوزی موجود در بقایای هرس آووکادو نسبت به دیگر مواد جانبی این درخت از قبیل خمیر و دانه بسیار بالاتر است و شباهت زیادی به دیگر گونه‌های درختی کشاورزی دارد. علاوه بر آن به عنوان یک پلیمر زیستی در گیاهان امکان تبدیل شدن به الیاف را خواهد داشت.

این الیاف معمولاً برای تقویت مواد مصنوعی از قبیل پلی اتیلن و یا پلاستیک غیر رسمی نیز استفاده می‌شود. همچنین می‌توانند برای تازه نگه داشتن غذا و جلوگیری از آلودگی آنها نیز کاربرد داشته باشند. چنین پلی اتیلن به دست آمده از منابع گیاهی نسبت به پلی اتیلن حاصل از سوخت‌های فسیلی پایدارتر بوده می‌تواند یک جایگزین مناسب محسوب شود.

محققان برای تولید ماده جدید بقایای هرس آووکادو را به شکل یک خمیر غلیظ درآورده و از طریق فرایند شکنش الیاف آن را جدا کردند. این کار باعث شد ماده اصلی زیستوزه لینگو سلولوزی در آن حفظ شود. محققان معتقدند در آینده با بررسی بیشتر تاثیر زیست محیطی فرایند موجود می‌توانند امکان سنجی اقتصادی آن را نیز ارزیابی کنند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.