شرکت MSI مشکلات AMD STAPM در APUهای Ryzen 8000G را حل کرد

شرکت MSI مشکلات قابلیت AMD STAPM در APU Ryzen 8000G که باعث ایجاد فشار شدید در پلتفرم دسکتاپ AM5 از طریق نسخه جدید بایوس می‌شود را برطرف کرده است.

فناوری AMD STAPM در APU های Ryzen 8000G مانع می‌شود که این پردازنده‌ها به پتانسیل کامل خود برسند، با این وجود بنظر می‌رسد اکنون شرکت MSI با به‌روزرسانی جدید بایوس خود این مشکل را اصلاح کرده است.

همانطور که ممکن است بدانید، APU های Ryzen 8000G شرکت AMD یک بسته پردازنده عالی برای پلتفرم مدرن AM5 هستند، با این حال، این تراشه‌ها با برخی مشکلات روبه‌رو هستند که قبل از عرضه آنها به بازار در هنگام انتشار اولین بررسی‌ها در وب کشف شده است. برجسته‌ترین مسئله مربوط به دریچه گاز تهاجمی است که از ویژگی STAPM استفاده شده در این پردازنده‌ها ناشی می‌شود.

ویژگی AMD STAPM چیست و چگونه باعث کاهش عملکرد در پردازنده‌های Ryzen 8000G می‌شود؟

ویژگی AMD STAPM یا Skin Temperature-Aware Power Management، مکانیسمی است که به ویژه برای پلتفرم‌های موبایلی مفید واقع می‌شود اما برای پلتفرم‌های دسکتاپ کاربرد چندانی ندارد. در واقع، در پلتفرم‌های دسکتاپ، این ویژگی می‌تواند منجر به کاهش عملکرد شود و دقیقاً به همین دلیل است که باید در وهله اول به آن پرداخته شود.

در لپ‌تاپ‌ها، مشکل این است که عملکرد پردازنده‌های شرکت AMD به دلیل گرمای تولید شده، به منظور جلوگیری از افزایش حرارت در قاب دستگاه، به صورت خودکار کاهش می‌یابند. اما به نظر می‌رسد که این ویژگی هنگام انتقال دای‌های Phoenix (Hawk Point) از پلتفرم موبایلی به PCهای دسکتاپ فعال باقی مانده است. پلتفرم‌های دسکتاپ از نظر حرارتی محدود نیستند و می‌توانند با دماهای بالاتر مقابله کنند، زیرا خنک‌کنندگی بهتری دارند، با این حال، دماهای ثبت شده روی دسک‌تاپ‌هایی که از پردازنده AMD Ryzen 8000G استفاده می‌کنند نشان می‌دهد که دریچه گاز این پردازنده پس از چند ثانیه استفاده فعال می‌شود و در نهایت منجر به عملکرد نامطلوب آن خواهد شد.

این مشکل چگونه حل می‌شود؟

شرکت AMD اعلام کرد که با شرکای تولید کننده مادربرد کار می‌کند تا این مشکل را از طریق انتشار آپدیت بایوس جدید برطرف کند، از سوی دیگر به نظر می‌رسد کمپانی MSI پیش‌تر آخرین بایوس AGESA 1.1.0.2b خود را با اصلاح مناسب به‌روز کرده است. این اصلاح به طور کلی ویژگی STAPM را به طور پیش‌فرض روی حالت «غیرفعال» تنظیم می‌کند که قبلاً روی «خودکار» یا در نسخه‌های قبلی در حالت «فعال شده» بود. این مورد در مورد تمام بردهای AM5 هنگام اجرای APUهای Ryzen 8000G صادق است.

شرکت MSI بایوس جدید خود را با غیرفعال کردن قابلیت STAPM برای سری پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G منتشر کرد. 

—منتشر شده از سوی chi11eddog (@g01d3nm4ng0) در تاریخ ۱۸ بهمن ماه (۷ فوریه ۲۰۲۴)

به همین دلیل وبسایت wccftech بررسی خود در این رابطه را چند روز به عقب انداخت تا اطمینان پیدا کند که آزمایش‌ها را با غیرفعال بودن ویژگی STAPM روی پلتفرمی که آن را آزمایش کرده‌است مجدداً اجرا کند.

شرکت MSI در آخرین به‌روزرسانی بایوس AM5 مشکلات AMD STAPM در APUهای Ryzen 8000G را حل کرد

بسیاری از مصرف کنندگان اصلی و پایین رده وجود خواهند داشت که هرگز بایوس PC های خود را باز نخواهند کرد، بنابراین دیدن آخرین مادربردهای AM5 با تعمیر بایوس مناسب هنگام اجرای APU Ryzen 8000G خوشایند خواهد بود. در مورد کاربران فعلی باید گفت، شما به سادگی می‌توانید بایوس جدید را از صفحه پشتیبانی شرکت MSI دریافت کنید و با این کار قابلیت STAPM دیگر هرگز شما را آزار نخواهد داد، علاوه بر آن پس از این می‌توانید به پتانسیل کامل تراشه خود دسترسی داشته باشید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.