شرکت AMD پشتیبانی Zen 5 را برای کامپایلر GCC فاش می‌کند

شرکت AMD به تازگی اطلاعات جدیدی در مورد فناوری Zen 5 خود را در لینوکس منتشر کرده است، این بار، این اطلاعات به پشتیبانی از کامپایلر GCC 14 جدید و قابلیت‌های موجود در این سری پردازنده‌ها اشاره می‌کند.

کار شرکت AMD برای فعال سازی Zen 5 در لینوکس ادامه دارد، زیرا این شرکت در نهایت پشتیبانی را در آخرین لحظه متوقف می‌کند.

AMD Zen 5: پشتیبانی از معماری جدید در کامپایلر GCC

فورونیکس فاش می‌کند که پس از مدت‌ها انتظار، شرکت AMD سرانجام تصمیم گرفت از خواب بیدار شود و پشتیبانی معماری Zen 5 را برای کامپایلر جدید GCC ارائه کند، زیرا دیگر شرکت‌های رقیب مانند اینتل قبلاً پشتیبانی از معماری‌هایی را که برای انتشار در سال‌های بعد برنامه‌ریزی شده‌اند، انجام داده‌اند. تصمیم شرکت AMD برای ارائه پشتیبانی از فناوری Zen 5 به تاخیر افتاده، با این وجود در نهایت به نتیجه مطلوب رسیده، بنابراین این امر قابل قبول است. جالب است که پچ‌های جدیدی که منتشر شده‌اند، جزئیات پشتیبانی از معماری جدید را فاش کرده‌اند و به نظر می‌رسد که تغییرات بزرگی اضافه شده است. در زیر قابلیت های Zen 5 ISA آورده شده است:

znver5
پشتیبانی از معماری پردازنده‌های AMD Family 1ah core با مجموعه دستورات x86-64. (این مجموعه شامل BMI، BMI2، CLWB، F16C، FMA، FSGSBASE، AVX، AVX2، ADCX، RDSEED، MWAITX، SHA، CLZERO، AES، PCLMUL، CX16، MOVBE، MMX، SSE، SSE2، SSE3، SSE4A، SSSE3، SSE4.1، SSE4.2، ABM، XSAVEC، XSAVES، CLFLUSHOPT، POPCNT، RDPID، WBNOINVD، PKU، VPCLMULQDQ، VAES، AVX512F، AVX512DQ، AVX512IFMA، AVX512CD، AVX512BW، AVX512VL، AVX512BF16، AVX512VBMI، AVX512VBMI2، AVX512VNNI، AVX512BITALG، AVX512VPOPCNTDQ، GFNI، AVXVNNI، MOVDIRI، MOVDIR64B، AVX512VP2INTERSECT، PREFETCHI و پسوندهای مجموعه دستورات ۶۴ بیتی است.)

بله، تغییر همه موارد «znver4-double» به «znver5-direct» نشان دهنده پشتیبانی قوی از ۴x256b FP -> 4x512b FP است. همچنین، این تغییر نشان دهنده افزایش دوبرابری عملکرد بین نسل‌های مختلف پردازنده‌های AMD Zen مانند Zen2 و Zen5 است.

— InstLatX64 (@InstLatX64) در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۲۴

گسترش معماری AMD Zen 5 با دستورالعمل‌های جدید AVX-512 VP2INTERSECT و AVX-VNNI

خوب، این لیست برخی از موارد جدید را با گنجاندن AVX-512 VP2INTERSECT، همراه با MOVDIRI و MOVDIR64B نشان می‌دهد. در حالی که ممکن است تفسیر نام‌ها کمی دشوار به نظر برسد، به طور کلی، دستورالعمل‌های جدید برنامه‌های کاربردی پردازنده را در حوزه رمزنگاری و فشرده سازی داده‌ها بهبود می‌بخشد، زیرا آنها تمایل دارند در حوزه داده فعالیت داشته باشند. علاوه بر این، AVX-VNNI را در Zen 5 نیز خواهیم دید که یک افزوده قابل توجه است، زیرا به طور بالقوه می‌تواند منجر به افزایش عملکرد در حجم کاری یادگیری عمیق شود.

شرکت AMD پشتیبانی Zen 5 را برای کامپایلر GCC فاش می‌کند
منبع تصویر: GCC

علاوه بر این، شرکت AMD آماده به معرفی پردازنده‌های جدید خود با پشتیبانی از معماری Zen 5 در کامپایلر GCC است و این بار، توسعه دهندگان با حفظ پشتیبانی از معماری آینده خود روی لینوکس، کار بزرگی انجام داده‌اند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.