شرکت AMD شتاب دهنده جدید Instinct MI388X را در فایل SEC فهرست کرد

خبرهای جدیدی مبنی بر این موضوع به گوش می‌رسد که شرکت AMD در یک فایل SEC جدید، محصول نامعلومی به نام شتاب دهنده هوش مصنوعی Instinct MI388X را فهرست کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است این شرکت برنامه‌های بیشتری برای این مجموعه داشته باشد.

AMD در حال آماده‌سازی شتاب دهنده هوش مصنوعی Instinct MI388X: آیا نسخه HBM3e برای گرافیک‌های CDNA 3 است؟

در همین رابطه Tom’s Hardware گزارش می‌دهد که آنها حضور یک شتاب دهنده هوش مصنوعی جدید از شرکت AMD را در آخرین فایل ۱۰k SEC مشاهده کرده‌اند. این اطلاعات از طریق یک گزارش به دست آمده است که توسط یک شرکت سهامی عام ارائه شده بود و در آن ارقام مالی خود را همراه با فعالیت‌های در حال انجام و آینده شرکت فاش می‌کند. لازم به ذکر است که چنین اسنادی معمولاً انتشار محصولات ناشناس را نشان می‌دهد. در این مورد بنظر می‌رسد شرکت AMD قصد دارد بار دیگر شتاب‌دهنده هوش مصنوعی جدیدی را به بازار ارائه کند که احتمالاً سریع‌ترین شتاب‌دهنده در میان نسخه‌های پیشین باشد.

علاوه بر آن، این شرکت به صراحت اشاره کرده است، محصولاتی که در این فایل لیست شده‌اند به دلیل قوانین ایالات متحده، به کشور چین صادر نخواهند شد، که نشان می‌دهد نسخه MI388X به عنوان یک مدل «مطابق با چین» نمی‌تواند جز این محصولات باشد. این فایل به وجود پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی Instinct MI250، MI300X و MI300A شرکت AMD نیز اشاره می‌کند که نشان می‌دهد در حال حاضر، مجموعه شتاب‌دهنده‌های این کمپانی فقط به این مدل‌ها محدود می‌شود.

شرکت AMD شتاب دهنده جدید Instinct MI388X را در فایل SEC فهرست کرده است
شرکت AMD شتاب دهنده جدید Instinct MI388X را در فایل SEC فهرست کرده است

در اکتبر سال ۲۰۲۳، BIS (Bureau of Industry and Security) که یک بخش از دولت آمریکا محسوب می‌شود، الزامات جدیدی برای برخی از اقلام محاسباتی پیشرفته اعلام کرده است که برای صادرات محصولات دسته بندی شده ECCN 3A090 یا ۴A090 به یک نهاد با مقر اصلی یا مالک نهایی مستقر در هر یک از گروه‌های کشور D1، D4 یا D5، از جمله چین، اعمال می‌شود. شرکت AMD در بیانیه‌ای می‌گوید:

محدودیت‌هایی وجود دارد که مانع می‌شود ما مدارهای یکپارچه AMD Instinct MI250، MI300X، MI300A، MI388X و FPGAهای Versal VC2802، VE2802 خود را به چین یا به مشتریان خارج از ایالات متحده که مالکین نهایی آن‌ها در یکی از کشورهای گروه D5 (شامل چین) مستقر است، بدون مجوز ارسال کنیم.

پرونده رگولاتوری ۱۰k AMD از طریق SEC

همانطور که می‌دانید، این اولین بار است که شتاب‌دهنده هوش مصنوعی Instinct MI388X را می‌بینیم. از این رو، ما از مشخصات این شتاب‌دهنده بی اطلاع هستیم، با این وجود اگر سلسله مراتب نامگذاری را دنبال کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که نسخه MI388X در صدر فهرست قرار گیرد. ممکن است این آخرین تلاش شرکت AMD قبل از انتقال به سری جدید MI400 تا سال ۲۰۲۵ باشد. به علاوه، این شرکت به شتاب‌دهنده‌های تازه‌سازی شده MI300 اشاره کرده است که دارای ظرفیت‌های HBM بیشتر و امکان استفاده از دای‌های سریع‌تر HBM3e هستند.

از سوی دیگر، ممکن است شرکت AMD در حال توسعه یا برنامه‌ریزی برای عرضه یک محصول خاص باشد، اما این محصول در نهایت به بازار عرضه نشود. یک مورد مشابه، پردازنده گرافیکی Instinct MI309 AI از شرکت AMD است که برای بازارهای چین طراحی شده بود، اما به دلیل محدودیت‌های قانونی در ایالات متحده، به بازار عرضه نشد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.