شایعه: انویدیا کارت گرافیک های MX لپ تاپ را کنار می‌گذارد

شرکت انویدیا کارت گرافیک های پائین‌رده سری MX را مخصوص لپ تاپ های باریک و سبک توسعه داده بود که پردازشگر گرافیکی مجتمع CPU آن‌ها برای انجام یک سری کارها کافی نبود، و به خاطر محدودیت‌های دمایی و مصرف انرژی امکان نصب کارت‌های قدرتمندتر GTX/RTX هم در آن‌ها وجود نداشت. اما حالا به خاطر پیشرفت‌هایی که گرافیک‌های مجتمع داشته‌اند، شرکت انویدیا ممکن است کارت گرافیک های مخصوص لپ تاپ سری MX را بازنشسته کند.

کارت گرافیک های MX بازنشسته می‌شوند

حال که در سال ۲۰۲۳ میلادی هستیم، هر دو شرکت اینتل و AMD پردازشگرهای گرافیکی قدرتمندی داخل پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ خود قرار داده‌اند، پردازشگرهایی که بعضاً انکودر ویدیو و شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی هم دارند. نسل جدید گرافیک‌های مجتمع این دو شرکت برای بازی‌های پرطرفدار شوتر و MMO کاملاً کافی بوده و حتی بازی‌های سنگین‌تر هم در رزولوشن‌های پائین، روی آن‌ها قابل اجرا هستند.

برای اینکه ببینیم پردازشگرهای گرافیکی مجتمع در این سال‌ها چه پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، کافیست نگاهی به محبوبیت روزافزون کنسول‌های دستی x86 بیندازیم. نسل جدید APUهای Ryzen 6000 شرکت AMD با گرافیک RDNA 2 و پردازشگرهای Alder Lake-P شرکت اینتل با گرافیک Iris در کنسول‌های دستی جدید، می‌توانند بازی‌های AAA را روی رزولوشن ۷۲۰p به راحتی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند. حتی برخی شرکت‌ها کنسول‌های دستی خود را با APUهای Ryzen 7000 با گرافیک داخلی RDNA 3 نیز بروز کرده‌اند، به همین خاطر فاصله میان پردازشگرهای گرافیکی مجتمع و کارت گرافیک های مجزای پائین‌رده مثل سری MX روز‌به‌روز کمتر می‌شود.

GEFORCE MX 850x447 1

کارت گرافیک های سری MX انویدیا نه تنها TDP بسیار پائینی دارند، بلکه حافظه آن‌ها تنها ۲ گیگابایت و از طریق رابط بسیار باریک ۶۴ بیتی است و حجم و پهنای کم حافظه، به شدت توان آن‌ها را محدود می‌کند. کارت گرافیک MX570 به عنوان قدرتمندترین کارت گرافیک این سری به پردازشگر GA107 با ۲۰۴۸ هسته CUDA مجهز بوده و عملکردی در حد کارت گرافیک‌های Arc A370M، GTX 1650 و RX 6300M ارائه می‌دهد.

کارت گرافیک MX570 شاید کارت گرافیک سریعی نباشد، اما هنوز از گرافیک Radeon 680M – گرافیک داخلی APUهای Ryzen 6000 – سریع‌تر است. اما اینطور که گفته شده گرافیک Radeon 780M که قرار است در APUهای Ryzen 7000 استفاده شود، عملکردی بهتر از کارت گرافیک MX570 ارائه خواهد داد.

علاوه بر آن، شرکت انویدیا عرضه کارت گرافیک ۳۵ واتی RTX 4050 را هم در دستور کار دارد و با این وضعیت، فاصله بین کارت گرافیک‌های مجزا و پردازشگرهای گرافیکی مجتمع دیگر آنقدر زیاد نیست که برای پر کردن آن به کارت گرافیک های سری MX نیاز باشد. به همین خاطر، ممکن است که MX570 آخرین کارت گرافیکی باشد که از این سری عرضه می‌شود.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.