سویه پیرولای کرونا چه ویژگی هایی دارد؟

به تازگی تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ بار دیگر در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، انگلیس و چین در حال افزایش است. شواهد نشان می دهد: سویه غالب ویروس کرونا در هر سه کشور، نسخه بسیار جهش یافته ای به نام BA.2.86 است که می تواند حتی افراد کاملاً واکسینه شده را نیز مبتلا کند.

به گزارش سیناپرس، شواهد نشان می دهد سویه جدید از کرونا در حال گسترش در گوشه و کنار جهان است که خطراتی جدی برای سلامت در پی داشته و در حالی که اطلاعات محدودی در مورد این آخرین نسخه کرونا وجود دارد، شواهد نشان می دهد که  این سویه جدید با نام پیرولا مدام در حال تغییر است.

خوشبختانه هنوز اثری از این سویه جدید در ایران مشاهده نشده است اما با توجه به قابلیت بسیار زیاد این سویه در انتقال و تجربیات پیشین، انتظار می رود دیر یا زود شاهد ظهور سویه پیرولا در ایران باشیم. به همین دلیل قصد داریم در این گزارش به بررسی علائم و نشانه های این بیماری پرداخته و به مقامات بهداشتی کشور هشدار دهیم که خود را برای مواجه شدن با این سویه آماده کنند.

گشتی در منابع رسمی بهداشتی کشورهای درگیر با سویه پیرولا نشان می دهد: این کشورها اقداماتی سریع را برای مهار ویروس آغاز کرده اند. برای نمونه آژانس امنیت سلامت بریتانیا اقدامات پیشگیرانه ای را برای محافظت از آسیب پذیرترین افراد جامعه مانند کهنسالان، کودکان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و خاص انجام داده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده و سازمان بهداشت جهانی نیز از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارند.

این موضوع در حالی است که اگر چه به دلیل واکسیناسیون گسترده جهانی، خطر عفونت کووید ۱۹ به طور کلی کاهش یافته است، اما ظهور انواع جدید و جهش یافته کرونا مردم را در حالت آماده باش قرار داده است.

در این شرایط کارشناسان بهداشت وضعیت را از نزدیک زیر نظر داشته و نگران هستند که افزایش اخیر موارد می تواند نشانه شروع موج جدیدی از کرونا باشد. به همین دلیل باید نحوه فعالیت این نوع جدید ویروس کرونا را درک کرده و آن چه را که در آینده در انتظار ما است تجزیه و تحلیل کنیم.

سویه پیرولا چیست؟

به گزارش سیناپرس، سویه جدید و جهش یافته پیرولا با نام مستعار BA.2.86 یک زیرشاخه جدید از سویه اومیکرون است که برای اولین بار در مارس ۲۰۲۳ در رژیم اشغالگر قدس یافت شد. در حال حاضر، این سویه به سرعت در سراسر ایالات متحده، بریتانیا و چین در حال گسترش بوده و چالش‌ های جدیدی را برای کارشناسان مراقبت ‌های بهداشتی در سراسر جهان ایجاد می‌ کند. آن چه در مورد این نوع جدید نگران ‌کننده ‌تر است این است که  این سویه جهش‌ های بیشتری نسبت به نوع اولیه اومیکرون دارد که می ‌تواند آن را قابل انتقال ‌تر کرده و به این ویروس امکان می دهد از سیستم ایمنی بدن فرار کند. جهش های فوق به این معنی است که افرادی که به طور کامل واکسینه شده اند نیز در خطر ابتلا به عفونت ویروسی هستند.

این نوع جدید کووید چقدر خطرناک است؟

باید توجه داشت که دانشمندان هنوز در حال مطالعه سویه پیرولا هستند، بنابراین هنوز مشخص نیست که شدت این سویه چقدر است یا اینکه آیا  قادر است باعث موج جدیدی از همه گیری شود یا خیر. اما سازمان بهداشت جهانی در این رابطه می گوید که مهم است که با واکسیناسیون و تقویت سیستم ایمنی بدن و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی ایمن بمانید.

هنوز مشخص نیست که آیا نوع BA.2.86 نسبت به انواع قبلی ویروس کرونا احتمال بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان با علائم شدید دارد یا خیر اما پیرولا همچنان توسط مقامات بهداشتی در سرتاسر جهان تحت نظارت است.

در حال حاضر، شواهد و مطالعات انجام شده به وضوح می گوید که این نوع جدید کرونا دارای جهش های زیادی است که می تواند آن را قادر به آلوده کردن افراد کاملاً واکسینه شده کند.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، کارشناسان اعلام کردند که نیازی به وحشت در مورد پیرولا نیست، اما مهم است که اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود انجام دهید.

گزارش: فاطمه کردی

نوشته سویه پیرولای کرونا چه ویژگی هایی دارد؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.