سفارش متا در بازار هوش مصنوعی: گرافیک‌های Blackwell B200 از انویدیا

بە نظر می‌رسد پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی Blackwell B200 شرکت انویدیا توانسته است توجه بازار را به خود جلب کند، در همین راستا کمپانی متا محموله‌های اولیه این پردازنده‌های گرافیکی را سفارش داده است و انتظار دارد آن‌ها را تا اواخر سال جاری دریافت کند.

شرکت متا به اولین نام بزرگی تبدیل شد که شروع به خرید پردازنده‌های گرافیکی Blackwell کمپانی انویدیا کرده است و قصد دارد از آن برای آموزش LLM انحصاری شرکت خود استفاده کند.

کنفرانس کمپانی انویدیا در رویداد GTC برای این شرکت موفقیت آمیز بوده است، به ویژه از نظر افزایش شناخت صنعت، که با پلتفرم هوش مصنوعی Blackwell جدید خود توانست به این هدف دست یابد. رهبری در این حوزه به شتاب دهنده هوش مصنوعی Blackwell B200 تعلق دارد که نسبت به نسل قبلی، یعنی Hopper پرش‌های عملکرد بالایی را تجربه کرده است و همچنین توانسته توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

شرکت متا پردازنده‌های گرافیکی Blackwell B200 شرکت انویدیا را برای چه کاری سفارش داده است؟

بر اساس گزارش‌های جدید، شرکت متا سفارش‌های اولیه‌ای را برای دریافت پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی B200 انجام داده است و با این اقدام اولین کمپانی بزرگ فناوری محسوب می‌شود که آخرین محصول هوش مصنوعی شرکت انویدیا را سفارش می‌دهد. با این حال، Colette Kress، مدیر مالی شرکت انویدیا بیان کرده است که این شرکت با پردازنده‌های گرافیکی Blackwell خود تا سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد شد، که ممکن است نشان‌دهنده جدول زمانی برای پذیرش گسترده این خط تولید باشد.

برای همه واضح است که شرکت متا یک شریک قدرتمند برای کمپانی انویدیا در طول ورود آن‌ها به بازارهای هوش مصنوعی بوده است و همچنین یکی از بزرگترین مشتریان این شرکت محسوب خواهد شد. همچنین طبق گزارش‌ها، شرکت متا حدود ۶۰۰۰۰۰ واحد از تراشه‌های H100 را تا پایان امسال دریافت خواهد کرد، که بدون شک عدد قابل توجهی است. مدیر عامل شرکت متا، یعنی مارک زاکربرگ، قصد دارد که با استفاده از پلتفرم Blackwell کمپانی انویدیا، مدل LLM Llama شرکت خود را آموزش دهد که به طور بالقوه به آن‌ها قدرت محاسباتی بیشتری نسبت به دیگران خواهد داد.

سفارش متا در بازار هوش مصنوعی: گرافیک‌های Blackwell B200 از انویدیا
سفارش متا در بازار هوش مصنوعی: گرافیک‌های Blackwell B200 از انویدیا

به علاوه جنسن هوانگ، مدیر عامل شرکت انویدیا، اظهار داشت که بخش هوش مصنوعی هر سال ظرفیتی معادل ۲۵۰ میلیارد دلار دارد و این شرکت درصد زیادی از این سهم را با آخرین شتاب دهنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی به خود اختصاص خواهد داد.

مشخصات پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول B200 شرکت انویدیا

برای بررسی سریع آنچه در مورد پردازنده‌های گرافیکی Blackwell B200 انتظار می‌رود، باید گفت، این محصول جدید ۱۶۰ SMs برای ۲۰۴۸۰ هسته را در خود جای داده است. همچنین این پردازنده گرافیکی دارای آخرین فناوری اتصال NVLINK خواهد بود که از همان معماری ۸ چیپ گرافیکی و سوئیچ شبکه ۴۰۰ گیگابیتی پشتیبانی می‌کند. نکات کلیدی در زیر به طور خلاصه آورده شده است:

  • گره فرآیند TSMC 4NP
  • Multi-Chip-Package GPU
  • یک چیپ گرافیکی ۱۰۴ میلیارد ترانزیستور
  • دو چیپ گرافیکی ۲۰۸ میلیارد ترانزیستور
  • ۱۶۰ SMs (20480 هسته)
  • ۸ بسته HBM
  • ۱۹۲ گیگابایت حافظه HBM3e
  • پهنای باند حافظه ۸ ترابایت بر ثانیه
  • رابط باس حافظه ۸۱۹۲ بیتی
  • ۸-Hi Stack HBM3e
  • پشتیبانی از PCIe 6.0
  • حداکثر توان مصرفی ۷۰۰ وات (پیک)

در نهایت باید اضافه کرد، اکنون که شرکت متا پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول B200 کمپانی انویدیا را سفارش داده است، این امر نشانه‌ای از گذار به بازارهای نسل بعدی خواهد بود، جایی که انتظار می‌رود کمپانی انویدیا بار دیگر تسلط خود بر بازار را به نمایش بگذارد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.