سریع‌ترین کوهنورد جهان عدم تلاش برای حفظ جان باربر پاکستانی را رد کرد + ویدیو

ماه گذشته کریستین هاریلا، با فتح ۱۴ قله بالای ۸,۰۰۰ متر در ۹۲ روز، لقب سریع‌ترین کوهنورد جهان را به دست آورد. او این شاهکار را در سه ماه و یک روز پس از صعود به قله K2 پاکستان به همراه تنجن، شرپای نپالی، به پایان رساند که از نظر فنی چالش‌برانگیزتر از فتح قله اورست بود. اما دستاورد او اکنون تحت الشعاع ادعاهای تکان دهنده ای قرار گرفته است مبنی بر اینکه او و تیم همراهش از کنار باربر پاکستانی مصدوم شده ای با بی توجه عبور کردند که در نهایت بر اثر جراحات وارده جان باخت.

سریع‌ترین کوهنورد جهان  عدم تلاش برای حفظ جان باربر پاکستانی را رد کرد

ویلهلم اشتایندل، کوهنورد اتریشی در آن روز در مسیر K2 بود و گفت وقتی شرایط خیلی خطرناک شد تصمیم گرفت به عقب برگردد. هنگامی که به کمپ اصلی بازگشت، گفت که فیلم‌های پهپادهایی را که توسط فیلمبردار فیلیپ فلامیگ گرفته شده بود، تماشا کرد و دید که کوهنوردان بی توجه به باربر مصدوم، به راه خود ادامه می‌دهند. ویلهلم اشتایندل و فیلیپ فلامیگ گفتند که بعداً با شاهدان صحبت کردند تا آنچه اتفاق افتاده و هویت قربانی را مشخص کنند.

فلامیگ گفت: «از طریق گزارش های سه شاهد عینی مختلف، می توانم تایید کنم در حالی که حدود ۵۰ نفر از کنار او رد می شدند، این مرد هنوز زنده بود. در حالی که یک نفر درحال درمان او بود، باقی تیم از روی پیکر باربر رد می‌شدند. درواقع با وجود حضور شرپا‌ها و راهنماها که می‌توانستند در محل دست به اقدامات مناسب بزنند، هیچ‌کس کاری نکرد و هیچ عملیات نجاتی هم سازماندهی نشد. یک آدم زنده آن‌جا رها شد تا رکورد فتح قله‌ها زده شود.»

سریع‌ترین کوهنورد جهان  عدم تلاش برای حفظ جان باربر پاکستانی را رد کرد

اگرچه این کوهنوردان نروژی افرادی را که از کنار محمد حسن، باربر پاکستانی عبور کردند را شناسایی نکردند، فلامیگ گفت که علاوه بر هاریلا، دو کوهنورد دیگر نیز به دنبال شکستن رکورد هستند.

اشتایندل افزود: «آنچه در آنجا اتفاق افتاد مایه شرمساری است. یک انسان زنده در آنجا رها می شود تا رکوردها به دست بیاید.»

سریع‌ترین کوهنورد جهان  عدم تلاش برای حفظ جان باربر پاکستانی را رد کرد

هاریلا اصرار داشت که او و تیمش هر کاری که می توانستند برای نجات محمد حسن، باربر پاکستانی انجام دادند و حضورش در فیلم های پخش شده‌ی این حادثه را رد کرد. هاریلا در مصاحبه ای به باربر پاکستانی اشاره کرد که در راه گروه او قرار داشت که درکمپ اصلی متوجه مرگ او شدند. هاریلا ادعاهای مطرح شده علیه خود را رد کرده و گفت: «زمانی که او سقوط کرد ما آنجا بودیم، اما واقعاً سقوط او را ندیدیم. او را دیدیم که به طناب آویزان شده بود و سعی کردیم او را نجات دهیم.»

سریع‌ترین کوهنورد جهان  عدم تلاش برای حفظ جان باربر پاکستانی را رد کرد

او گفت: «چند ساعت سعی کردیم او را نجات دهیم» و افزود که مسیر «بسیار باریک» بود و شرایط امسال فوق العاده بد بود. او همچنین گفت که این حادثه ساعاتی قبل از فیلم های منتشر شده و در نیمه های شب اتفاق افتاده بود. به گفته هاریلا، او و لاما در نهایت مجبور شدند صحنه را ترک کنند.

با این حال گابریل، فیلمبردار او همانجا ماند و همچنان اکسیژن و آب گرم برای باربر پاکستانی فراهم کرد. سعی کرد به اندازه کافی او را گرم کند تا بتواند راه برود. هاریلا گفت که گابریل در نهایت وقتی ذخیره اکسیژنش کم شد، مجبور شد آنجا را ترک کند.

سریع‌ترین کوهنورد جهان  عدم تلاش برای حفظ جان باربر پاکستانی را رد کرد

هاریلا همچنین در وب سایت خود به طور مفصل به این اتهامات پاسخ داده است: «ما هر کاری که می توانستیم انجام دادیم». او با عصبانیت به آنچه که به اشتراک گذاری «بی احساس» فیلم ها و عکس های این فاجعه می خواند، واکنش نشان داد و روایت خود را از آنچه در ساعات اولیه آن روز اتفاق افتاد، بازگو کرد.

سریع‌ترین کوهنورد جهان  عدم تلاش برای حفظ جان باربر پاکستانی را رد کرد

او روز پنجشنبه گزارش مفصلی از نحوه گذراندن ۹۰ دقیقه تلاش خود و تیمش برای کمک به حسن همراه با یکی از دوستانش در مسیر ارائه داد. هاریلا، بدون اشاره به اینکه چه کسی او را تهدید به مرگ کرده است، نوشت: «این اتفاق تقصیر کسی نبود، وقتی شرایط را درک نمی‌کنید نمی‌توانید اظهار نظر کنید و ارسال تهدید به مرگ هرگز اشکالی ندارد. لاما، من و به خصوص گابریل (فیلمبردار او در کوه)، در آن زمان هر کاری که می توانستیم برایش انجام دادیم.»

سریع‌ترین کوهنورد جهان  عدم تلاش برای حفظ جان باربر پاکستانی را رد کرد

او گفت: «در کمپ اصلی، شنیدیم که مردم فکر می‌کنند ما به او کمک نکرده ایم. ما تمام تلاشمان را کرده بودیم، مخصوصا گابریل. این واقعاً غم انگیز است. امیدوارم بتوانیم از این فاجعه چیزی یاد بگیریم. هر کسی که از یک قله بالا می رود به آموزش مناسب، تجهیزات مناسب و راهنمایی مناسب نیاز دارد.»

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.