ساخت دستگاه جدید برای تشخیص سلول های سرطانی

تحقیقات سرطان یکی از هیجان ‌انگیزترین زمینه‌های پزشکی است، اما شناسایی تومورها از طریق آزمایش خون، به ‌ویژه برای تشخیص در مراحل اولیه، دشوار است.

به گزارش سیناپرس، علیرغم تحقیقات موفقیت آمیز آزمایش خون برای بسیاری از انواع سرطان ها و منابع خاص مانند سرطان ریه و پستان و زمینه شکوفایی توسعه آزمایش های تشخیص زودهنگام چند سرطانی (MCED)، غربالگری عموماً همچنان شامل بیوپسی و نمونه برداری از سلول ها است.

محققان دانشگاه فناوری در سیدنی استرالیا امیدوارند، با توسعه بیوتکنولوژی جدید خود به نام دستگاه میکروسیال قطره ساکن (SDM) این وضعیت را تغییر دهند. این دستگاه می تواند به سرعت سلول های تومور در گردش را که از منبع سرطان جدا شده و وارد جریان خون شده اند، شناسایی کرده و راه را برای تشخیص، نظارت و درمان بسیار زودهنگام هموار کند.

مجید وارکیانا (Majid Warkiana) استاد دانشکده مهندسی بیومدیکال سیدنی و سازنده ارشد این دستگاه گفت: یک سلول تومور می‌ تواند در بین میلیاردها سلول خونی تنها در یک میلی‌لیتر خون وجود داشته باشد که یافتن آن را بسیار دشوار می ‌کند. فناوری تشخیص جدید دارای ۳۸ هزار و ۴۰۰ محفظه است که قادر به جداسازی و طبقه بندی تعداد سلول های تومور فعال متابولیکی است.

این دستگاه می ‌تواند سلول ‌های تومور را از طریق اثر متابولیک منحصر به‌ فرد شامل لاکتات محصولات زائد شناسایی کند. وارکیانی در این باره گفت: در دهه ۱۹۲۰، اتو واربورگ کشف کرد که سلول های سرطانی گلوکز زیادی مصرف می کنند و بنابراین لاکتات بیشتری تولید می کنند. دستگاه ما سلول های را برای افزایش لاکتات با استفاده از رنگ های فلورسنت حساس به pH که اسیدی شدن اطراف سلول ها را تشخیص می دهد، نظارت می کند.

هنگامی که دستگاه میکروسیال سلول های مشکل دار را تشخیص دهد، بیماران می توانند تحت تجزیه و تحلیل ژنتیکی و مولکولی بیشتر برای تعیین منبع و اطلاع رسانی درمان قرار گیرند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سلول های تومور پیش سازهای متاستاز هستند که در آن سرطان به اندام های دیگر مهاجرت می کند و مسئول ۹۰ درصد از تقریبا ۶۰۰ هزار مرگ و میر ناشی از این بیماری در هر سال در ایالات متحده هستند.به گزارش سیناپرس، بنابراین توانایی دستگاه جدید برای شناسایی تعداد بسیار کمی از سلول های سرطانی در گردش می تواند منجر به مداخله نجات بخش شود.

محققان توضیح می دهند: این دستگاه همچنین به گونه ‌ای طراحی شده است که توسط کادر پزشکی کار می ‌کند، به این معنی که استفاده از آن ادغام آسان و ارزان در کلینیک‌ها و تجربه بسیار کمتر، تهاجمی و بی خطرتری را برای بیماران به ارمغان می آورد.

به گزارش سیناپرس، وارکیانی در خاتمه گفت: مدیریت سرطان از طریق ارزیابی سلول‌های تومور در نمونه‌ های خون نسبت به نمونه ‌برداری بافتی بسیار کمتر تهاجمی است. این امر به پزشکان اجازه می ‌دهد آزمایش‌ های آسان تری انجام داده و واکنش بیمار به درمان را زیر نظر بگیرند.

شرح کامل این مطالعه در مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته ساخت دستگاه جدید برای تشخیص سلول های سرطانی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.