چرا بدن گورخر دارای خطوط راه راه است؟

پیشتر در توضیح الگوی خیره کننده پوست گورخر، موضوع استتار مطرح بود، اما یافته های جدید نشان می دهد: این خط های راه اره بیشتر مربوط به دور نگه داشتن مگس های خونخوار باشد.

به گزارش سیناپرس، همانطور که دانشمندان به طور فزاینده ای در مورد چرایی راه راه بودن گورخرها اطمینان پیدا می کنند، اکنون توجه خود را به نحوه عملکرد آن معطوف کرده اند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: دانشمندان حداقل بخشی از پاسخ را پیدا کرده اند.

چندین سال پیش مطالعه ‌ای که توسط محققان دانشگاه بریستول در بریتانیا انجام شد نشان داد: راه راه‌های گورخر محافظ خوبی در برابر گزیدگی مگس ها هستند. دانشمندان با قرار دادن پتوهایی با طرح های مختلف بر پشت اسب ها و سپس فیلمبرداری از رفتار مگس ها هنگام نزدیک شدن و تعامل با اسب ها، توانستند اثرات طرح های راه راه و شطرنجی مختلف را ببینند.

اکنون اعضای همان تیم از روش مشابهی استفاده می کنند تا بهتر بفهمند چرا مگس ها از خطوط راه راه متنفرند. در این راستا، تیم کارو (Tim Caro) بوم‌شناس تکاملی از دانشگاه بریستول و سرپرست این مطالعات می‌ گوید: می ‌دانستیم که مگس‌های اسب از نشستن روی اجسام راه راه بیزارند. تعدادی از مطالعات اکنون این واقعیت را ثابت می کنند، اما مشخص نیست که کدام جنبه از خطوط راه راه، مگس ها را می راند.

کارو در ادامه توضیح می دهد: مگس ‌ها بیشتر به سمت اجسام تیره بزرگ جذب می شوند اما وقتی رنگ تیره با مقداری خط سفید آمیخته شود، مگس‌ ها تمایل کمتری به نشستن روی آن پیدا می کنند. در ادامه آزمایش ها، روکش هایی با مثلث‌های بزرگ مشکی، محبوب‌ترین طرح در میان مگس‌ها هستند و پس از آن طرح‌های شطرنجی کوچک قرار دارند. جالب اینجاست که راه راه ها برای مگس ها بدترین بودند و مگس ها کمترین فرود را در طول آزمایش ها روی این خطوط داشتند.

محققان معتقدند:گورخرها کمتر هدف مگس ها هستند. کارو می ‌گوید: این یافته نشان می ‌دهد که هر حیوان سم‌دار که رنگ تیره ‌اش را کاهش دهد، از کاهش حمله انگل ‌های خارجی سود خواهد برد. همچنین الگوی راه راه در نهایت به عنوان نوعی استتار نه در برابر شکارچیان بزرگ، بلکه در برابر شکارچیان کوچک عمل می کند.

کارو می ‌گوید: ما می ‌دانیم که موی بدن گورخر کوتاه است و به قسمت‌های دهان مگس اجازه می ‌دهد تا به پوست و مویرگ‌ های خونی زیرین برسند که ممکن است آن‌ها را به ویژه در معرض آزار مگس ها قرار دهند. به گزارش سیناپرس، شاید مهم‌تر این باشد که بیماری‌ هایی که مگس ها حامل آن‌ها هستند برای خانواده اسب‌ها کشنده باشد و این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

شرح کامل این تحقیق در مجله Experimental Biology منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

نوشته چرا بدن گورخر دارای خطوط راه راه است؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link