روش جدید ژن درمانی، فشار چشم را برای درمان گلوکوم کاهش می‌دهد

02 02 1402 10 49 17 ق ظ

فشار بالای چشم که در گلوکوم مشاهده می‌شود به آرامی منجر به نابینایی می‌شود. در برخی بیماران، درمان خط اول، یعنی قطره چشم، کارساز نیست. در یک روش جدید، محققان از ژن درمانی برای ایجاد یک روش نویدبخش برای درمان فشار بالای چشم مرتبط با گلوکوم استفاده کرده‌اند.

گلوکوم بیش از ۸۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است و معمولاً به دلیل افزایش فشار داخل چشم (IOP) ایجاد می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ تعداد مبتلایان به گلوکوم به ۱۱۰ میلیون نفر افزایش یابد.

چشم دائماً مایعی به نام زلالیه تولید می‌کند که به چشم کمک می‌کند شکل خود را حفظ کند و چشم از طریق همین مایع تغذیه شود. مایع زلالیه از طریق زاویه محفظه قدامی یا زاویه تخلیه از چشم خارج می‌شود. اگر این زهکشی آسیب ببیند، چشم بیش از میزان تخلیه مایع زلالیه تولید می‌کند، که باعث افزایش فشار داخل چشم می‌شود و می‌تواند به طور غیر قابل برگشتی به عصب بینایی آسیب برساند و منجر به کوری شود.

خط اول درمان برای گلوکوم، قطره‌های چشمی ساخته شده از آنالوگ‌های پروستاگلاندین است که فشار داخل چشم را کاهش می‌دهد. با این حال، ۲۵٪ تا ۵۰٪ از مردم به درمان پاسخ نمی‌دهند و فشار چشم آن‌ها بالا باقی می‌ماند.

محققان کالج‌ترینیتی دوبلین با شرکت بیوتکنولوژی Exhaura Ltd همکاری کردند تا یک رویکرد مبتنی بر ژن درمانی جدید برای کاهش IOP ایجاد کنند که نویدبخش درمان گلوکوم است.

محققان از یک آدنوویروس استفاده کردند. آنها با استفاده از یک ابزار مهندسی زیستی یک ویروس بدون پوشش برای انتقال مواد ژنتیکی اصلاح شده به بافت‌ها و سلول‌ها استفاده می‌کند. پس از آن، ژن‌های اصلاح‌شده دستورالعمل‌های جدیدی برای بافت‌ها یا سلول‌ها می‌دهند که به درمان بیماری کمک می‌کند.

در این مورد خاص، محققان از AAV برای دادن دستورالعمل‌هایی برای تولید آنزیم ماتریکس متالوپروتئیناز-۳ (MMP-3) استفاده کردند، که به شروع خروج زلالیه از چشم کمک می‌کند.

محققان آزمایشات خود را بر روی موش‌ها با تزریق AAV به پشت چشم آغاز کردند. آن‌ها دریافتند که افزایش MMP-3 با واسطه AAV باعث افزایش خروج مایع و کاهش IOP شد. هنگامی که آن‌ها این درمان را روی کره چشم اهداکننده انسان آزمایش کردند، باز همین یافته تایید شد.

رویکرد جدید برای درمان گلوکوم با استفاده از ژن درمانی، بیش از ۷ سال در مرحله تحقیق بوده است.

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده.

منبع: ترینیتی کالج دوبلین

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.