رقابت داغ در بازارهای محاسباتی هوش مصنوعی: رونمایی AMD از تراشه تطبیقی Versal Gen 2!

همانطور که انتظار می‌رفت، با رونمایی شرکت AMD از نسل بعدی تراشه‌های سری Versal خود که به طور خاص برای موتورهای اختصاصی هوش مصنوعی طراحی شده است، بازارهای محاسباتی هوش مصنوعی بسیار رقابتی‌تر خواهند شد. لازم به ذکر است که هدف آخرین تراشه های تطبیقی ​​Versal Gen 2 شرکت AMD ارتقا بخش هوش مصنوعی Edge به سطح بعدی خواهد بود که توسط معماری ARM تامین می‌شود.

ارائه سه برابر عملکرد بیشتری نسبت به نسل قبلی!

در کنفرانس Embedded World، شرکت AMD تصمیم گرفت تا تراشه‌های جدید خود به نام Versal AI Edge Series Gen 2 و Versal Prime Series Gen 2 را معرفی کند، که به طور صریح برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد هوش مصنوعی در بازارها طراحی شده‌اند. گفته می‌شود که این تراشه‌های جدید با ادغام پردازنده‌های ARM با عملکرد بالا که محاسبات اسکالر را تا حداکثر ۱۰ برابر سریعتر ارائه می‌دهند، تا سه برابر عملکرد بیشتری نسبت به نسل قبلی خواهند داشت.

رقابت داغ در بازارهای محاسباتی هوش مصنوعی: رونمایی AMD از تراشه تطبیقی Versal Gen 2!
تراشه‌های جدید AMD به نام Versal AI Edge Series Gen 2 و Versal Prime Series Gen 2، منبع تصویر: شرکت AMD

تقاضا برای برنامه‌های کاربردی تعبیه شده مجهز به هوش مصنوعی در حال افزایش است و نیاز به گزینه‌های تک تراشه‌ای برای ارائه کارآمدترین شتاب end-to-end در حد محدودیت‌های قدرت و فضا سیستم‌های تعبیه شده را افزایش می‌دهد.

این آخرین نسل دستگاه‌های Versal است که با دارا بودن پشتیبانی بیش از ۴۰ سال رهبری محاسباتی تطبیقی، چندین موتور محاسباتی را در یک معماری واحد گرد هم می‌آورند که راندمان محاسباتی و عملکرد بالا با مقیاس‌پذیری از سطح پایین به سطح بالا را ارائه می‌دهند.

سالیل راج (Salil Raje)، معاون ارشد و مدیر عامل گروه محاسبات تطبیقی شرکت AMD

مشخصات تراشه های تطبیقی Versal AI Gen 2 شرکت AMD

تراشه‌های Versal AI Gen 2 دارای پیکربندی پردازنده به نسبت متنوعی هستند که دارای هشت پردازنده Cortex A78AE و ده هسته Cortex R52 به همراه یک چیپ گرافیکی ARM Mali-G78AE برای استفاده در صفحه نمایش است. شرکت AMD جزئیات زیادی را در مورد سری جدید Versal فاش نکرده، اما مشخص شده است که این پلتفرم از کنترلرهای حافظه DDR5/LPDDR5X به همراه چندین ارتقاء اتصال دیگر پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود آنها به طور گسترده در بین مخاطبان مورد استفاده قرار گیرند.

به نظر می‌رسد که خط تولید Versal پیشرفته در حال حرکت به سمت تبدیل شدن به یک رقیب قابل توجه در بخش‌های تعبیه شده (embedded) است. اگر شرکت AMD با همین سرعت به پیشرفت خود ادامه دهد، احتمالاً توجه زیادی را به خود جلب می‌کند.

یکی دیگر از نکات هیجان‌انگیز که در اسلایدهای ارائه منتشر شده توسط AMD وجود داشت این بود که این شرکت به شدت در حال سرمایه گذاری روی اکوسیستم هوش مصنوعی است، به‌ویژه در مورد پیشرفت‌هایی که در Vitis AI، کتابخانه‌های این شرکت برای پردازش کارآمد هوش مصنوعی ساخته شده‌اند. همانطور که ممکن است بدانید، شرکت AMD در بخش اکوسیستم نرم افزاری به طور قابل توجهی از شرکت انویدیا عقب مانده است، با این وجود به نظر می‌رسد این امر در حال تغییر است، به خصوص زمانی که شاهد تمرکز شرکت AMD بر روی بازارهای هوش مصنوعی تعبیه شده باشیم.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.