راهی تازه برای تولید هیدروژن سبز

محققان دانشگاه کلورادو به تازگی روش مؤثرتری را برای تولید هیدروژن با استفاده از انرژی خورشیدی کشف کرده اند.

به گزارش سیناپرس به نقل از scitechdaily، تولید انرژی در دنیای امروز که به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده از انرژی های پاک تر است، از اهمیت بالایی برخوردار است و محققان همیشه در پی یافت روش های جدیدی برای تولید انرژی های پاک تر هستند. در این میان، پژوهشگران دانشگاه کلورادو به تازگی موفق به کشف روش مؤثرتری برای تولید هیدروژن سبز یا گاز سنتز شده اند که به عنوان روشی پایدار می تواند در مصرف انرژی در صنایع مختلف انقلاب ایجاد کند.

هیدروژن سبز یا گاز سنتز سبز شاخصی برای سوخت های مایع محسوب می شود. این پیشرفت، مسیر را برای دستیابی محققان به روشی پاک تر و سبزتر برای مصرف انرژی در بخش های مختلفی چون حمل و نقل، تولید فولاد و آلومینیوم هموار می کند.

این تحقیقات روی تولید هیدروژن یا گاز سنتز تمرکز دارد که ترکیبی از هیدروژن و مونوکسید کربن است که می توان آن را به سوخت هایی چون گازوئیل، سوخت دیزل و نفت سفید تبدیل کرد. به گزارش سیناپرس، این نخستین باری است که از یک روش معتبر به طور تجاری برای تولید این سوخت استفاده می شود. این روش به مهندسان کمک می کند گاز سنتزی با راهی پایدارتر تولید کنند.

روزی را تصور کنید که وقتی برای بنزین زدن به پمپ بنزین می روید، گزینه های مختلفی چون بدون سرب، فوق بدون سرب و اتانول در اختیارتان باشد و حتی در کنار آنها، گزینه دیگری شامل سوخت خورشیدی هم وجود داشته باشد، جایی که سوخت موردنیاز برای تأمین انرژی خودروها از نور خورشید، آب و دی اکسید کربن تأمین می شود.

مهندسان به طور سنتی یا گاز هیدروژن را از طریق الکترولیز تولید می کردند یا از برق برای تقسیم مولکول های آب به گاز هیدروژن و اکسیژن استفاده می کردند. به گزارش سیناپرس، اما در مقابل، روش شیمیایی حرارتی از حرارت تولید شده از اشعه های خورشید برای تکمیل واکنش های شیمیایی مشابه استفاده می کند. این روش ها همچنین مولکول های دی اکسید کربن گرفته شده از جو را برای تولید مونوکسید کربن تقسیم می کنند.

دانشمندان پیش تر اعلام کرده بودند که چنین رویکردی برای ساخت هیدروژن و مونوکسیدکربن امکان پذیر است اما ممکن است به اندازه کافی برای تولید گاز سنتز به روش تجاری دوام نداشته باشد. اما به گزارش سیناپرس، آنها در مطالعات جدید نشان داده اند که قادرند این واکنش ها را در فشارهای بالا با استفاده از مواد آهن آلومینات انجام دهند که نسبتا ارزان تر و در زمین فراوان تر است. انجام این کار در فشارهای بالاتر به محققان اجازه می دهد تولید هیدروژن را تا دو برابر افزایش دهند.

گزارش:ندا اظهری

نوشته راهی تازه برای تولید هیدروژن سبز اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.