دستاورد پژوهشگران چین: بهبود خنک‌سازی CPU با آب‌نمک

hsmhs 65491e59ac3634182f48a562

مقاله‌ای تحقیقاتی که اخیراً منتشر شده، جزئیات سیستم خنک‌کننده‌ای پسیو (غیرفعال) را شرح داده است که از آب شور استفاده می‌کند. طبق ادعای پژوهشگران، استفاده از آب‌ شور باعث افزایش ۳۲٫۶۵ درصدی عملکرد CPU می‌شود. همچنین این سیستم با جذب رطوبت هوا، ظرفیت خودش را مجددا شارژ می‌کند.

محققان چینی نام اختراعشان را «حرارت‌گیر غشایی با نمک هیگروسکوپی» (HSMHS) گذاشته‌اند که از نمک لیتیم برومید درون غشایی متخلخل استفاده می‌کند که اجازه‌ی تبخیر آب را می‌دهد. طبق گفته‌ی پژوهشگران، آزمایش انجام‌شده روی پردازنده‌ کامپیوتر نشان داد که استفاده از این فناوری توانست بیش از ۳۲ درصد عملکرد بهتری ایجاد کند.

خنک‌کردن پردازنده‌ها و به‌خصوص دیتاسنترها، هزینه‌ی زیادی برای کسب‌وکارها و محیط‌زیست در پی دارد. در‌این‌میان، خنک‌کننده‌های غیر‌فعال جذاب‌تر هستند؛ زیرا از قطعاتی مانند پمپ یا فن استفاده نمی‌کنند. با‌این‌حال، خنک‌کننده‌های غیر‌فعال موجود معمولاً به‌سرعت گرم می‌شوند که باعث کاهش عملکرد سیستم می‌شود.

جذابیت اصلی سیستم HSMHS مبتنی‌بر نمک لیتیم برومید، این است که می‌تواند تا ۱۰ برابر طولانی‌تر از ساختارهای فلزی‌آلی (MOFs) و هیدروژل‌ها (PCM) پردازنده را خنک نگه‌ دارد. در طول این دوره‌ی زمانی، کاربران می‌توانند انتظار عملکردی تا ۳۲ درصد بهتر را از پردازنده داشته باشند.

برای توضیح عملکرد «هیت‌‌سینک با پوشش غشایی و نمک‌ هیگروسکوپی»، دانشمندان هیت‌سینک استانداردی ساختند و محلول لیتیم برومید را داخل آن ریختند. سپس، پوشش غشایی متخلخل را روی آن گذاشتند که اجازه‌ی عبور بخار آب را از‌طریق مجراهای خود می‌دهد. آب‌ شور حرارت هیت‌سینک را به خود جذب می‌کند و بخار آب از حفره‌های لایه‌ی غشایی خارج می‌شود.

نتایج آزمایش سیستم HSMHS نشان داد که دمای پردازنده‌ی کامپیوتر برای حدود ۴۰۰ دقیقه (بیش از ۶ و نیم ساعت) کمتر از ۶۴ درجه سانتی‌گراد باقی ماند. گفته می‌شود که این نتیجه ۱۰ برابر بهتر از MOF است.

در ساعات خاموش یا غیرفعال، HSMHS می‌تواند ظرفیت خنک‌کنندگی خود را با جذب رطوبت از هوا شارژ کند. در برخی از نمودارها، مقایسه‌هایی با HSHS دیده می‌شود که خنک‌کننده‌ی غیر‌فعال مشابهی است؛ اما به‌دلیل نبود لایه‌ی غشایی، عملکرد ضعیف‌تری دارد.

قیمت خنک‌ کننده‌ CPU غیر‌فعال آب‌نمکی HSMHS، ویژگی دیگری است که آن را جذاب می‌کند. نمک‌های لیتیم برومید ارزان هستند و درمقایسه‌با چیزی مانند MOF مبتنی بر کروم که به آن اشاره شد، HSMHS حدود هزار برابر مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.