در کودکی ورزش کنید تا در پیری سالم بمانید

در دوران نوجوانی معمولاً عملکرد عضلات افزایش می یابد. با این حال، همانطور که ما به زندگی خود ادامه می دهیم، قدرت عضلات شروع به کاهش می کند. به طور ضعف عضلانی، یک نگرانی جدی برای افراد مسن است ولی داشتن تمرینات ورزشی در دوران کودکی می تواند این عارضه را تا حد زیادی کنترل کند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران ژاپنی در دانشگاه جونتندو (Juntendo)  دریافته اند: داشتن تمرینات ورزشی در دوران کودکی ممکن است از بروز این وضعیت در مراحل بعدی زندگی جلوگیری کند.

پروفسور یوشیفومی تامورا از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید:‌ پیشگیری از سارکوپنی یک استراتژی مهم برای پیشگیری از ناتوانی و نیاز به مراقبت طولانی مدت در سنین بالاتر است.

برای بررسی این موضوع محققان عادات ورزشی ۱۶۰۷  بزرگسال ژاپنی شامل ۶۷۹ مرد و ۹۲۸ زن را بین سنین ۶۵ تا ۸۴ سال را  ارزیابی کردند. شرکت ‌کنندگان یک آزمایش سلامتی را تکمیل کردند که شامل شاخص عضلات اسکلتی، قدرت گرفتن اشیا در دست و همچنین سرعت راه رفتن بود.

محققان شرکت کنندگان را به چهار گروه تقسیم کردند: کسانی که در هر دو دوره کودکی و پیری ورزش نمی کردند، کسانی که فقط در دوران نوجوانی ورزش کردند ، اغفرادیکه  فقط در سنین بالاتر ورزش کرده و گروه آخر شامل افرادی می شد که در هر دو دوره نوجوانی و کهنسالی ورزش می کردند. آن ها همچنین عملکرد عضلانی افراد را به طور دقیق اندازه گیری کردند.

نتایج نشان می دهد؛ ۶/۶ درصد از مردان و ۷/۱ درصد از زنان مورد مطالعه قرار گرفته، مبتلا به سارکوپنی بودند. توده عضلانی کم در ۱۴.۳ درصد از مردان و ۵.۲ درصد از زنان وجود داشت، در حالی که عملکرد کم عضلانی در یک چهارم مردان و یک زن از هر پنج زن رایج بود.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، نتایج نشان داد در مردانی که در دوران کودکی ورزش می کردند، احتمال ابتلا به سارکوپنی، توده عضلانی کم و عملکرد عضلانی ضعیف، کمتر بود. برای زنان، همین ارتباط اما فقط برای عملکرد عضلانی پایین، مشاهده شد.

پروفسور تامورا در این رابطه می گوید: ما می خواهیم تأکید کنیم که ورزش نه تنها در دوران پیری، بلکه در دوران نوجوانی، یعنی دوره راهنمایی و دبیرستان، ممکن است بر حفظ عملکرد عضلات اسکلتی در سنین بالا تأثیر بگذارد.

با ایجاد این آگاهی که عادت به تمرینات ورزشی در دوران نوجوانی، می تواند از بروز چندین مشکل در سنین بالاتر جلوگیری کنند، مردم باید نسبت به داشتن تمرینات بدنی در همه سنین و به ویژه کودکی توجه داشته باشند. به بیان دیگر در دراز مدت، ورزش در دوران نوجوانی این پتانسیل را دارد که کیفیت زندگی سالمندان را با حفظ عملکرد ماهیچه های اسکلتی آنها بهبود بخشد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Cachexia, Sarcopenia and Muscle منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

نوشته در کودکی ورزش کنید تا در پیری سالم بمانید اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.