درمان زگیل تناسلی به کمک امواج مایکروویو

محققان با بهره گیری از یک فناوری پزشکی نوآورانه جدید که از گرمایش مایکروویو استفاده می کند، درمان امیدوارکننده ای را برای مبارزه با پیش سرطان ها و سرطان های ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی  HPV  ارائه کردند.

به گزارش سیناپرس، ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد زگیل های تناسلی است و این ویروس به طور خاموش و گسترده ای در جوامع گسترش پیدا کرده است. به تازگی محققان روشی جدید برای درمان این ویروس با کمک امواج مایکروویو ابداع کردند.

طی این مطالعه که در مرکز تحقیقات ویروس دانشگاه گلاسکو انجام شد، محققان از پوست زنده سه بعدی در مدل ‌های آزمایشگاهی بافت ‌های آلوده به HPV استفاده کرده و دریافتند: درمان مبتنی بر مایکروویو منجر به مرگ سلولی دقیق و موضعی زگیل های تناسلی در این بافت ها بدون آسیب رساندن به نواحی اطراف می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان داد: درمان مبتنی بر مایکرو ویو خواص مولکولی بافت های پیش سرطانی و سرطانی را معکوس کرده و شرایط پس از درمان به نوعی است که این سلول ها  شبیه به بافت های طبیعی رفتار می کنند.

موارد ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی  با بیش از یک میلیون مورد در سال در سراسر جهان بسیار شایع است. درمان فعلی برای ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم یا زگیل تناسلی ناشی از HPV می تواند دردناک و تهاجمی باشد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه گلاسکو از فناوری نوآور فناوری سلامت اسکاتلندی، Emblation استفاده کردند. این شرکت مستقر در استرلینگ دستگاه Swift  را توسعه داده است که در حال حاضر در کلینیک های سراسر جهان برای درمان ضایعات پوستی – از جمله زگیل و وروکاس – مرتبط با ویروس ویروس پاپیلومای انسانی استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، پروفسور شیلا گراهام، از مرکز تحقیقات ویروسی دانشگاه گلاسکو، در این رابطه گفت: ما از اینکه نتایج ما نشان می ‌دهد، امواج مایکروویو قادر به درمان ویروس پاپیلومای انسانی است، هیجان ‌زده هستیم. درمان ‌های کنونی می ‌توانند باعث خونریزی یا التهاب پایدار شده و بافت‌های بیمار را تخریب کنند، در حالی که درمان حرارتی از طریق مایکروویو می ‌تواند پوشش بافتی بهتری را فراهم کرده و بیماران آن را نسبت به استراتژی‌ های موجود، بهتر تحمل کنند. ماهیت خفیف این روش به این معنی است که درمان‌ های متوالی می ‌توانند فاصله بیشتری داشته و در زمان و منابع  بیماران و سیستم های درمانی صرفه‌ جویی کنند.

درمان فعلی سلول های پیش سرطانی دهانه رحم شامل برداشتن بافت بیمار با لیزر است.به گزارش سیناپرس، با این حال، مایکروویو حرارت ملایم (کمتر از ۵۰ درجه سانتیگراد) تولید می کند و غیر تهاجمی است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Lancet eBioMedicine  منتشر شده و در اختیار جامعه پزشکی قرار دارد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: gla.ac.uk

نوشته درمان زگیل تناسلی به کمک امواج مایکروویو اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.