کشف سازه های باستانی ۹ هزار ساله در عربستان

گزارش های جدید باستان شناسی نشان می دهد: حکاکی‌ های سنگی بزرگی که در دو منطقه کهن در خاورمیانه یافت شده است، نقشه‌ های باستانی برای سازه‌ های بزرگ ساخته دست بشر هستند. این آثار ۹ هزار ساله در اردن و عربستان کشف شده اند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید باستان شناسان نشان می دهد: حکاکی ‌هایی که بر روی یک سنگ مستطیل شکل عظیم در اردوگاهی در اردن یافت شد، مربوط به حدود ۹ هزار سال پیش بوده و دو حکاکی دیگر که در عربستان سعودی روی تخته سنگی در پایه یک صخره یافت شده است، حدود ۸ تا ۹ هزار سال پیش ایجاد شده است.

گمان می‌ رود این یافته ‌ها قدیمی ‌ترین نقشه‌ های ساختمانی واقع‌گ رایانه باشد که روی سنگ حک شده ‌اند. به گفته کارشناسان، حکاکی‌ های یافت شده در اردن و عربستان سعودی، طرح‌ هایی را برای تله‌ های باستان‌ شناختی بزرگ که برای شکار حیوانات وحشی استفاده می‌ شوند ، نشان می ‌دهد که قدمت آن حداقل به ۹ هزار سال می ‌رسد.

این سازه ها از دیوارهای سنگی به طول ۵ کیلومتر ساخته شده بودند که به گودال‌های بزرگ و باریک منتهی می‌شوند تا غزال‌ ها، گوزن ‌ها و دیگر حیوانات را که برای جستجوی غذا وارد آن می شدند به دام بیندازند.

در گزارش رمی کراسار باستان شناس مرکز ملی تحقیقات علمی در لیون فرانسه آمده است: اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه جوامع عصر حجر ساختارهایی را برای زندگی و انجام وظایف روزمره برنامه ریزی می کردند، با یافته های محدود به چند نمونه از فضاها در اندازه های مختلف به دست آمده است. به گزارش سیناپرس، دقت بسیار زیاد این حکاکی ‌ها قابل توجه است و باید توجه داشت که این آثار نمایانگر سازه‌های سنگی غول‌پیکر دوره نوسنگی است که درک کل طرح آن ‌ها بدون دیدن تصاویر هوایی غیرممکن است

Untitled 127

به گزارش سیناپرس، گفتنی است سنگ حکاکی شده در عربستان سعودی هنوز از محل کشف آن در جبل ذلیات خارج نشده است. در این گزارش آمده است که لبه های بلوک سنگ آهکی با یک چکش بزرگ و سخت حک شده است. حکاکی روی این سنگ ترکیبی از تکنیک های کنده کاری از جمله برش های ظریف و ضربه زدن است

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: thenationalnews

نوشته کشف سازه های باستانی ۹ هزار ساله در عربستان اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.