درایور جدید AMD مصرف انرژی کارت گرافیک های RX 7900 را کاهش می‌دهد

کارت گرافیک های سری RX 7900 شرکت AMD مشکل بهینگی مصرف انرژی داشتند و حین بیکاری یا پخش ویدیو بیش از حد برق مصرف می‌کردند. از همان ابتدا مشخص بود که کارت گرافیک‌های Radeon RX 7900 XT/XTX در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی چندان جالب عمل نمی‌کنند، ولی گویا شرکت AMD در تلاش است در کمترین زمان ممکن این مشکلات را با آپدیت درایور رفع کند.

ماه گذشته شرکت AMD درایور جدیدی منتشر کرد که تنظیمات مصرف انرژی را در برخی پردازش‌ها بهینه می‌کرد. با وجود اینکه در لیست تغییرات آپدیت قید نشده بود، ولی این آپدیت مصرف انرژی این کارت‌ها در گیمینگ را نیز تغییر داده بود، اما صرفاً در سناریوهای خاص. طبق تست‌های انجام شده توسط رسانه آلمانی ComputerBase درایور جدید که در ماه دسامبر منتشر شده مصرف انرژی کارت گرافیک های سری RX 7900 را در حالت بیکاری و حین پخش ویدیو بهبود داده است.

کاهش مصرف انرژی کارت‌های RX 7900 با درایور جدید

اینطور که تست‌ها نشان داده‌اند کارت گرافیک‌های RX 7900 XT و RX 7900 XTX پیش از عرضه آپدیت جدید درایور حین پخش ویدیو از یوتیوب به ترتیب ۷۱ و ۸۱ وات برق مصرف می‌کردند. آپدیت ماه دسامبر درایور تأثیر بزرگی روی مصرف انرژی کارت‌ها در این سناریو گذاشته و مصرف انرژی این دو کارت را به ترتیب به ۴۶ و ۵۴ وات کاهش داده است. با وجود اینکه پیشرفت مناسبی حاصل شده، مصرف انرژی این دو کارت نسبت به کارت گرافیک‌های RX 6900 XT و RTX 4080 با تنها ۳۴ و ۳۰ وات مصرف در سناریوی مشابه، بسیار زیاد است.

شرکت AMD در لیست تغییرات آپدیت درایور ماه دسامبر به بهبود مصرف انرژی حین پخش ویدیو اشاره کرده بود، اما هیچ اشاره‌ای به بهبود مصرف انرژی در گیمینگ نکرده بود. طبق بررسی‌های انجام شده کارت گرافیک های سری RX 7900 با درایور جدید، زمانی که نرخ فریم محدود شده باشد برق کمتری مصرف می‌کنند. برای مثال در بازی Doom Eternal و رزولوشن ۱۴۴۰p مصرف انرژی کارت گرافیک‌های RX 7900 XT و RX 7900 XTX به ترتیب ۳۴ و ۵۷ درصد کاهش داشته و با ۵۷ وات کاهش به ۹۰ وات رسیده است.

RADEON RX 7900 POWER GAMES 1200x550 1

شرکت AMD قرار است یک درایور جدید دیگر برای کارت گرافیک‌های RDNA 2 و RDNA 3 در همین ماه (ژانویه) عرضه کند. جدیدترین درایور فعلی (۲۳.۱.۱) فقط مخصوص کارت‌های RDNA 3 عرضه شده و با این وجود هیچ بهبود خاصی نسبت به درایور قبلی (۲۲.۱۲.۲) ارائه نمی‌دهد.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.