داروهای کاهش وزن باعث افزایش خطرات جراحی می شوند

گروهی از متخصصان بیهوشی آمریکایی و کانادایی زنگ خطر داروهای کاهش وزن را به صدا درآورده‌ و این بار هشدار داده‌ اند که این داروها می‌ توانند عوارض جدی را برای بیماران دربر داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، محققان داده های جراحی را برای کسانی که داروهای GLP-1 از جمله با برندهای Ozempic و Wegovy مصرف می کنند که هضم و تخلیه معده را کند می کند، بررسی کرده اند.

در حالی که این عارضه جانبی به این دلیل است که این داروها ابزارهای موثری برای کاهش وزن هستند، محققان معتقدند که این داروها باعث می شوند که روزه گرفتن قبل از جراحی به طور موثر عمل نکرده و مواد جامد در معده بیمار باقی بماند که می تواند باعث آسپیراسیون شود که در آن ماده به داخل ریه ها استنشاق می شود.

دستورالعمل فعلی که در ماه ژوئن (خرداد) توسط انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا ارائه شده است، این است که از استعمال اشکال خوراکی این داروها یک روز قبل از عمل جراحی خودداری یا به مدت یک هفته از تزریقات خودداری کنید.

محققان این مطالعه که شامل دکتر یون هوبای (Ion A. Hobai) از بیمارستان عمومی ماساچوست و دکتر فیلیپ ام جونز (Philip M. Jones) از مایو کلینیک فلوریدا هستند، امیدوارند دوره توصیه شده برای هر دو به سه هفته کاهش یابد، زمانی که بیشتر جنبه های سرکوب کننده اشتها وجود دارد. پژوهشگران خاطرنشان می کنند که در این مرحله، ۸۸ درصد از دارو از بدن پاک شده است.

 تحقیقات جدید همچنین مقالات قبلی در مورد موارد مختلف گزارش شده را پوشش می دهد، اما هشت مورد دارای مواد جامد باقی مانده در معده خود بودند که ۲۴ درصد از کل گروه است. این امر خطر آسپیراسیون را به شدت افزایش می دهد که می تواند منجر به آسیب ریه یا سایر بیماری های ریوی مرتبط شود.

محققان توصیه می کنند که مهم است توجه داشته باشید که نتایج این تحقیقات تجربی و مطالعات مشاهده ‌ای قبلی و دستورالعمل ‌های پیشنهادی برای بررسی نتیجه آزمایش‌های بالینی دقیق نیستند.

به گزارش سیناپرس، محققان برای بیمارانی که از آگونیست های گیرنده GLP-1 برای دیابت نوع ۲ استفاده می کنند، توصیه می کنند قبل از انجام اقدامات برنامه ریزی شده با متخصص غدد در مورد خطرات آن مشورت کرده و از مصرف دارو برای حداقل سه نیم دوره خودداری کنند.

شرح کامل این تحقیق در مجله Canadian Journal of Anesthesia منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته داروهای کاهش وزن باعث افزایش خطرات جراحی می شوند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.