خوشا سفر به شیراز و وضع بی مثالش

شهر زیبای شیراز، برای بسیاری از گردشگران خارجی، نماد شهرهای رؤیایی در داستان‌های هزارویک‌شب است. در این شهر، همه‌چیز از باغ‌های ایرانی گرفته تا بناهای تاریخی و آرامگاه‌های معروف، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر تاکنون برای سفر به شیراز برنامه‌ریزی نکرده‌اید؛ فرصت را غنیمت بشمارید و دست به کار شوید. در اولین قدم، با رزرو هتل های شیراز، دسترسی آسانی به جاهای دیدنی و بازارهای خرید خواهید داشت.

از طرفی، با یک اقامت آرامش‌بخش، می‌توانید انرژی خود را برای بازدید از این همه زیبایی، دوبرابر کنید. در این مقاله قصد داریم، ابتدا نگاهی به مهم‌ترین اماکن دیدنی شیراز داشته باشیم و سپس، بهترین زمان‌بندی برای سفر به این شهر را بررسی کنیم.

نگاهی به جاهای دیدنی شیراز

از کجا شروع کنیم؟ این سؤالی است که بسیاری از گردشگران در شروع سفر به شیراز از خود می‌پرسند. شاید اگر با تور گردشگری باشید، کمتر سردرگم شوید؛ زیرا معمولاً تورهای گردشگری شیراز، برنامه کاملی برای بازدید از جاهای دیدنی تدارک دیده‌اند. اما در سفرهای شخصی، ممکن است برنامه‌ریزی برای گردش در شیراز، آن‌هم با این همه جاذبه گردشگری کار سختی باشد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم چهار مورد از بهترین اماکن توریستی شیراز را معرفی کنیم که بازدید از آنها، هرگز از یادتان نخواهد رفت.

دروازه قرآن

دروازه قرآن در شیراز، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بناهای تاریخی ایران است. این بنا در دوره صفویه ساخته شده و به عنوان یکی از نمادهای شهر شیراز شناخته می‌شود. دروازه قرآن دارای دو مناره بلند با کاشیکاری‌های زیبا و هندسی است که نقوش گل و گیاه در آن به چشم می‌خورد. روی این مناره‌ها، آیاتی از قرآن کریم به خط زیبای کوفی بر روی کاشی‌های آبی رنگ نگاشته شده‌است و حس معنوی آن، شما را غرق در خود خواهد کرد. هنگام ورود به دروازه، احساس آرامش و سکوت عجیبی به شما دست می‌دهد. صدای قرائت قرآن از بلندگوهای داخل دروازه به گوش می‌رسد و می‌توانید مدتی در این فضای معنوی بنشینید و به قرائت قرآن گوش فرا دهید. این جاذبه دیدنی در ورودی شیراز از سمت مرودشت قرار دارد. بازدید از دروازه قرآن، کاملاً رایگان است.

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام

باغ‌های ایرانی، از گذشته‌های دور، رد پایی در اشعار و سفرنامه‌های اروپایی‌ داشته‌اند. زیبایی آنها، چشم هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید با مهد باغ‌های ایرانی آشنا شوید؛ برنامه سفر به شیراز را بچینید. در شیراز، چندین باغ بزرگ با معماری و طراحی سنتی وجود دارد که بازدید از آنها، روح شما را نوازش خواهد کرد. از جمله این باغ‌ها، باغ نارنجستان قوام است. این باغ در خیابان لطفعلی‌حان زند، نرسیده به خیابان زینبیه قرار دارد. این عمارت مجلل از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده و در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار، به‌عنوان دارالحکومه کاربرد داشته است. به‌طورکلی، اگر می‌خواهید لحظاتی از استرس و شلوغی شهرهای امروزی خلاص شوید؛ با سفر به شیراز، سری به این باغ بزنید و کمی زیر سایه درختان آن، استراحت کنید.

در باغ نارنجستان درختان نارنج کهنسالی هستند که قدمت برخی از آن‌ها به چند قرن می‌رسد. این باغ در فصل بهار خصوصاً اردیبهشت که نارنج‌ها شکوفه می‌دهند، زیبایی خاصی دارد. همچنین باغ نارنجستان قوام، دارای گل‌ها و گیاهان متنوعی مانند یاس، سنبل، گل فارسی و بنفشه است. از امکانات تفریحی پیرامون باغ، می‌توان به رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی اشاره کرد. یکی از جذابیت‌های این باغ، نزدیکی آن به رودخانه قوام است.

باغ ارم

باغ ارم

در سفر به شیراز، بازدید از باغ ارم، باشکوه‌ترین باغ ایرانی را از دست ندهید. این باغ، یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی و یک جاذبه گردشگری مهم در شیراز است. باغ ارم، در دوره قاجاریه ساخته شده و شامل چشمه‌ها، آب‌نماها، باغچه‌ها و درختان کهنسال و متنوعی است. مهم‌ترین ویژگی باغ ارم، وجود درختان سرو کهنسال آن است که برخی از آنها بیش از ۵۰۰ سال عمر کرده‌اند. این درختان سرو در فصل پاییز که برگ‌های زرد رنگ آنها می‌ریزد، منظره بسیار زیبایی را به وجود می‌آورند. در محدوده باغ ارم رستوران‌ها و کافه‌های زیادی احداث شده‌اند. همچنین می‌توانید از باغ‌وحش شیراز که در کنار باغ ارم قرار دارد دیدن کنید. اگر می‌خواهید دسترسی راحتی به این باغ داشته باشید؛ اقامت در هتل بزرگ شیراز پیشنهاد جذابی برای شما است. در مجموع، باغ ارم به علت قرارگیری در مرکز شهر به راحتی قابل دسترسی است و توصیه می‌شود گردشگران شیراز حتما از این باغ زیبا دیدن نمایند. این باغ، در نزدیکی میدان ارم واقع شده است و برای بازدید از آن، باید مبلغی به‌عنوان هزینه ورودی پرداخت کنید.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان

اگر می‌خواهید در کنار بازدید از باغ‌ها و جاذبه‌های طبیعی شیراز، از بناهای تاریخی نیز دیدن کنید؛ ارگ کریم خان، یکی از بهترین پیشنهادها برای شما است. معماری سنتی و تزئینات آجری و گچبری ارگ کریم خان، کاملاً منحصربه‌فرد است و به‌ همین دلیل، محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد. در معماری این بنا، از دیواره‌های بلند و باروهای حصین استفاده شده است تا نمادی از قدرت کریم‌خان‌زند باشد؛ بنابراین، بازدید از این ارگ زیبا در سفر به شیراز، شما را به یک سفر هیجان‌انگیز در دوران زندیه خواهد برد. خوب است بدانید که با رفتن به ارگ کریم خان، با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ زیرا این ارگ، اکنون به یک موزه ملی نیز تبدیل شده است و در آن، صدها مورد از اشیا تاریخی نگهداری می‌شود. در داخل ارگ کریم خان، تالارهای مختلفی مانند تالار تاجگذاری، تالار آینه و حرمخانه وجود دارد که قطعاً تماشای آنها لذت‌بخش خواهد بود. ارگ کریم خان، در ابتدای خیابانی به همین نام واقع شده است.

بهترین بازارهای شیراز برای خرید سوغاتی

برای خرید سوغاتی در شیراز، می‌توانید به بازارهای بزرگ زیر مراجعه کنید:

  • بازار وکیل: یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران و بهترین جا برای خرید چرمینه، عرقیات و محصولات سنتی
  • بازار عباسعلی: یک بازار قدیمی و زیبا در قلب شیراز با طاق‌های بلند و باشکوه و بهترین جا برای خرید عطر و ابریشم
  • بازار قیصریه: این بازار، جزو بهترین بازارهای فروش عتیقه، کاشی‌کاری‌ها، انواع خمره و عروسک‌های چوبی در شیراز است
  • بازار رئیسی: اگر می‌خواهید کالای ابریشمی یا جواهرات ارزشمند بخرید، بازار رئیسی را از دست ندهید

چه زمانی را برای سفر به شیراز انتخاب کنیم؟

باتوجه‌به‌اینکه شیراز، جزو شهرهای گرمسیری کشور محسوب می‌شود، شاید از خود بپرسید، چه زمانی بهترین وقت برای سفر به شیراز است؟ خوب است بدانید که شیراز دارای آب‌و‌هوای چهارفصل و متنوع است. بهترین زمان برای سفر به این شهر، بهار است؛ خصوصاً در ماه زیبای اردیبهشت که بارش باران به اوج می‌رسد و شکوفه‌ها سر بیرون می‌آورند. در این زمان، باغ‌های شیراز در بهترین و رؤیایی‌ترین حالت خود قرار دارند و همه‌چیز آماده پذیرایی و استقبال از شما است؛ با این حال، اگر می‌خواهید در یک زمان خلوت از شیراز دیدن کنید؛ بهتر است سفر خود را به پاییز موکول کنید. در این فصل، هوای شیراز کمی خنک‌تر است و ریزش برگ‌های زرد پاییزی، منظره خیره‌کننده‌ای خلق کرده است.

جمع‌بندی

در این مقاله، سعی کردیم، به وضع بی مثال و رؤیایی شیراز اشاره‌ای هرچند کوتاه داشته باشیم. جاذبه‌های گردشگری شیراز، بسیاری از گردشگران خارجی از هزاران کیلومتر دورتر را به سمت خود جذب کرده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در سفر به شیراز باید رعایت کنید، انتخاب یک هتل مناسب برای اقامت است. داشتن یک مکان آرامش‌بخش برای اقامت و استراحت، زیبایی و هیجان سفر را برای شما دوچندان خواهد کرد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.