خلق نقاشی های جذاب با بازوی رباتیک مبتنی‌بر هوش مصنوعی

یک بازوی رباتیک مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای نقاشی آثار هنری جذاب طراحی شده‌است. به‌نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۳ دنیای تکنولوژی دگرگون خواهد شد. زیرا در هفته‌های اخیر ChatGPT تمام دنیا را با قابلیت‌های خود شگفت‌زده کرد و حالا هم نوبت FRIDA است‌. FRIDA یا فریدا مخفف کلمات عبارت «چارچوب ابتکار و رباتیک برای توسعه هنر»(the Framework and Robotics Initiative for Developing Arts) است. این بازوی رباتیک مجهز به هوش مصنوعی در دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون ساخته شده‌است. این ربات جدیدترین افزونه دنیای هنر این دانشگاه می‌باشد.

آرون اوپرلی، مدیر ارشد روابط رسانه‌ای دانشگاه کارنگی ملون در گفت‌وگو با وب‌سایت گیزمودو اعلام کرد که این بازوی رباتیک به ‌نام فریدا کا لو نقاش مشهور مکزیکی نامگذاری شده‌است. این ربات می‌تواند با انسان‌ها برای خلق آثار هنری منحصربه‌فرد همکاری کند.

گروهی که در ساخت فریدا دخیل بوده‌اند، معتقدند که هنر این ربات «هیجانی و امپرسیونیستی(برداشت‌گرایانه)» است.

پیتر شالدنبراند، دکتری دانشکده‌ علوم کامپیوتر کارنگی ملون به‌کمک اعضای هیئت علمی ژان اوه و جیم مک‌کان این بازوی رباتیک را ساختند. فریدا می‌تواند نقاشی‌های جذابی را بااستفاده از عکس‌ها، ورودی‌های انسانی یا حتی موسیقی خلق کند. طرح نهایی تا حدودی مشابه نقاشی‌های انگشتی است. یکی دیگر از نکات جالب‌توجه این است که برخلاف بیشتر ربات‌های هوش مصنوعی که نمود فیزیکی ندارند، فریدا به شکل یک بازوی رباتیک است. در ادامه این مطلب، به معرفی مراحل کار این ربات می‌پردازیم.

مراحل کار با فریدا

۱. این بازوی رباتیک برای شروع نقاشی، قلم‌موی خود را آماده می‌کند

حدود یک ساعت طول می کشد تا فریدا یاد بگیرد که چگونه از یک قلم‌موی خاص استفاده کند. در این مرحله انسان‌ها از طریق ارسال توضیحات متنی یا آپلود عکس برای الهام‌بخشیدن، داده‌ها را در اختیار این بازوی رباتیک فرار می‌دهند. شالدنبراند و سایر اعضای تیم سازنده‌ این بازوی رباتیک از موسیقی نیز به‌عنوان دستورالعمل استفاده کردند تا ربات را امتحان کنند‌‌.

اگرچه آثار هنری فریدا چشمگیر است، اما شالدنبراند در بیانیه مطبوعاتی ارسال‌شده به گیزمودو هشدار داد: فریدا صرفا یک سیستم نقاشی روباتیک است و یک هنرمند نیست.

درواقع، فریدا برای برقراری ارتباط، ایده‌پردازی نمی‌کند. این ربات، سیستمی است که هنرمندان می‌توانند با آن همکاری کنند. هنرمند می‌تواند اهداف سطح‌ بالایی را برای بازوی رباتیک مشخص کرده و سپس فریدا آن‌ها را اجرا می‌کند.

۲. دو سینی در جلوی پالت رنگ پیشنهادی فریدا قرار دارد

بازوی رباتیک برای خلق نقاشی

هنگامی که فریدا برای کار با قلم‌مو آماده شود و دستورالعمل‌های مربوط به سبک نقاشی را دریافت کند، یک پالت رنگی برای انسان آماده می‌کند تا رنگ‌ها را در آن ترکیب کند.

Jiaying Wei، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشکده‌ معماری با Eunsu Kang، عضو هیئت علمی درحال حاضر‌درحال روی توسعه‌ روشی برای تزکیب‌کردن خودکار رنگ با استفاده از فریدا کار می‌کند.

۳. خلق نقاشی شروع می‌شود

ساعت‌ها طول می‌کشد تا فریدا یک نقاشی را تکمیل کند و گاهی از دوربین بالای سر خود که از نقاشی فیلم می‌گیرد، استفاده می‌کند تا از نحوه ادامه کار و اینکه آیا نیازی به تغییر وجود دارد یا خیر، مطلع شود.

اوه در بیانیه مطبوعاتی گفت: مردم به این فکر می‌کنند که ممکن است فریدا جای هنرمندان را بگیرد، اما هدف اصلی پروژه کاملاً برعکس است. ما می‌خواهیم از طریق این بازوی رباتیک خلاقیت انسان را تا جایی که امکان دارد، ارتقا دهیم. به عنوان مثال، من خودم دوست داشتم نقاشی بکشم. حالا فریدا برای به تصویرکشیدن ایده‌هایم به من کمک خواهد کرد.

جیم مک‌کان، یکی دیگر از اعضای این گروه می‌گوید: فریدا پروژه‌ای است که به بررسی تقاطع خلاقیت انسان و رباتیک را می‌پردازد. فریدا از مدل‌های هوش مصنوعی بهره می‌برد که برای انجام کارهایی مانند تصاویر زیرنویس و درک محتوای صحنه و استفاده از آن برای مولد بودن هنری ایجاد شده‌اند.

مجموعه ای از نقاشی‌های فریدا

مجموعه ای از نقاشی‌های بازوی رباتیک فریدا

این بازوی رباتیک مبتنی‌بر هوش مصنوعی تاکنون ده‌ها نقاشی را براساس دستورالعمل‌های متنی، تصویری یا صوتی که دریافت می‌کند، تکمیل کرده‌است.

شالدنبراند می‌گوید: یکی از نقاشی‌ها تصویر یک قورباغه بالرین است که از نظر من واقعاً زیبا شده‌است. این واقعاً احمقانه و سرگرم‌کننده است. من فکر می‌کنم که آنچه فریدا براساس ایده‌های من ایجاد کرد واقعاً شگفت‌انگیز و دیدنی بود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.