ثبت یکی از طولانی ترین پروازهای پهپاد Ingenuity در مریخ در یک سال گذشته

هلیکوپتر مریخ نورد Perseverance ناسا یعنی Ingenuity یا نبوغ در طول مدت اقامت خود در مریخ برای اهداف تحقیقاتی فراتر از انتظارات ظاهر شده و ناسا به تازگی با فرستادن این ربات برای یک ماموریت، به رکورد طولانی ترین پرواز آن در تقریبا یک سال اخیر دست پیدا کرده است.

پرواز اخیر را می‌توان ۴۳ پرواز کلی این ربات پرونده در مریخ از زمان فرود آمدن آن یعنی دو سال پیش دانست. این پهپاد با پرواز اخیر اش توانست در ارتفاع ۱۲ متر از سطح مریخ به پرواز درآید و قبل از فرود، مسافت ۳۹۰ متر را طی کند. طبق گفته‌های ناسا این پرواز ۱۴۶ ثانیه به طول انجامید. آژانس فضایی ناسا هنگام اعلام این خبر تصویری از پرواز اخیر Ingenuity به اشتراک نگذاشت اما تصویر منتشر شده در خبر، مربوط به ۴۲ پرواز این پهپاد در اوایل فوریه امسال است.

با این حال به نظر می‌رسد که ناسا تصاویر خام پرواز اخیر را منتشر کرده اما هنوز پردازش‌های رنگی مورد نیاز و شفاف سازی برای این عکس‌ها صورت نگرفته است. ربات پرنده نبوع ناسا به عنوان یک تکنولوژی جدید برای اکتشافات مریخی طراحی شده و طبق تجربه‌های قبلی ناسا برای اکتشاف در مریخ، وجود چنین پرنده‌ای برای تصویربرداری هوایی، مسیریابی و کمک به مریخ نورد در شرایط و نقاطی که نمی‌توان به صورت زمینی دسترسی پیدا کرد ضروری بوده است.

طولانی ترین پرواز ناسا Ingenuity

Ingenuity با تکنولوژی‌های موجود مانند استفاده از یک تراشه موبایل کوالکام ساخته شده اما با این حال برای استفاده مداوم از این تجهیزات، سخت افزار آن‌ها برای کارکرد بهینه در مریخ، مقابله با دماهای مختلف و تشعشعات شدید طراحی شده‌اند. نکته جالب توجه این است که تیم توسعه دهنده Ingenuity انتظار این را نداشته که هلیکوپتر به مدت طولانی دوام بیاورد و آن‌ها احتمال این را می‌دادند که نبوغ پس از اولین زمستان مریخی از کار بیافتد!

با این وجود پرواز اخیر Ingenuity طولانی ترین پرواز این هلیکوپتر ناسا در تمام مدت حضور داشتن آن در مریخ محسوب نمی‌شود و در آوریل ۲۰۲۲ این پهپاد پرنده توانست مسیر ۷۰۴ متری را پرواز کند. با این حال پس از شروع زمستان و رسیدن دما به منفی ۱۰۰ درجه سلسیوس زیر صفر، پروازهای نبوغ کوتاه‌تر شد و اکنون با رسیدن دوباره بهار و تابستان و مناسب‎‌تر شدن شرایط پرواز آن در مریخ می‌توان انتظار پروازهای طولانی مدت را داشت.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.