جلسه بازنگری در حوزه علوم انسانی برگزار شد

نخستین جلسه بازنگری در حوزه علوم انسانی با حضور سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران، مدیران گروه‌ها و مراکز و اعضای پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار و بر ضرورت تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی و تعریف مأموریت پارادایمی برای این حوزه از علم تأکید شد.

جواد پورکریمی، با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی از «علوم انسانی مانند سایر علوم» به «علوم انسانی به مثابه پارادایم فکری» اظهار داشت: وضعیت موجود علوم انسانی در کشور حاصل نگاه به علوم انسانی در کنار سایر علوم مانند علوم پایه، فنی مهندسی، پزشکی و … است؛ در صورتی که به حوزه علوم انسانی باید به مثابه چتر فکری که بر سایر علوم سایه می‌اندازد و همانند پارادایم عمل می‌کند، پرداخته شود.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران با انتقاد از رویکرد فعلی طرح‌های پژوهشی علوم انسانی و تاکید بر ضرورت توجه به مسائل عنوان شده توسط دستگاه‌های اجرایی تحت‌عنوان اولویت‌های پژوهشی، این رویکرد را ناکافی و عمدتاً فرمالیستی دانست و گفت: حاصل این رویکرد انجام طرح‌های مختلف و متعدد پژوهشی و استفاده نکردن از نتایج آن در تصمیم‌گیری‌ها است.

پورکریمی، تغییر این رویکرد به رویکرد «شناسایی مسائل کلان (مرتبط با توسعه) کشور و دستگاه‌ها و ارائه گزارش‌های کاربردی موجز و راهبردی – تحلیلی» را پیشنهاد کرد.

در این نشست که با حضور مدیران گروه‌ها و مراکز و اعضای پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار شد، بر ضرورت تغییر نگاه به حوزه علوم انسانی و تعریف مأموریت پارادایمی برای این حوزه از علم تأکید شد.

نوشته جلسه بازنگری در حوزه علوم انسانی برگزار شد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.