ثبت خانواده‌ جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی از ثبت خانواده‌ جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره خبر داد.

به گزارش سیناپرس، مهدی اله پور با اعلام این خبر عنوان کرد: محیط‌بانان پارک ملی تندوره در پایش و رصد پارک ملی، از ثبت یک خانواده‌ی جدید پلنگ ایرانی خبر دادند.

 این مقام مسئول افزود: تصاویر این خانواده جدید پلنگ ایرانی که همراه با بازیگوشی و آب‌تنی آن‌ها همراه بود، با کمک دوربین‌های تله‌ای ثبت شد.

 وی عنوان کرد: در پی احداث آبشخور جدید برای حیات‌وحش و مشاهده تغییرات رفتاری مادر این توله پلنگ در سال گذشته، پس از رصد این آبشخور، تصاویری زیبا از مادر و توله پلنگ حدوداً ۵ ماهه که در حال آب‌تنی و بازیگوشی هستند، به ثبت رسید.

 بنابر گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، اله پور اظهار کرد: پویایی به وجود آمده در پارک ملی تندوره، امنیت زیستگاهی این‌گونه ارزشمند را در پارک ملی تندوره رقم زده و با تلاش محیط‌بانان سخت کوش پارک، حیات‌وحش در آرامش منطقه زیست می‌کنند.

 پلنگ ایرانی (Persian Leopard) یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ به شمار می‌رود که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد.

پارک ملی تندوره تنها پارک ملی خراسان رضوی است که ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار وسعت دارد و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز واقع شده است.

علاوه بر پلنگ که گونه جانوری شاخص این منطقه است، قوچ و میش اوریال، کل و بز، گربه‌ وحشی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گراز و پرندگانی چون هما، دال و کرکس سیاه از جمله سایر گونه‌های جانوری ارزشمند پارک ملی تندوره است.

نوشته ثبت خانواده‌ جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.