تیک تاک در یک قدمی فیلترینگ در آمریکا

tiktok ban usa

سنای آمریکا با ۷۹ رأی موافق، لایحه‌ای را به تصویب رساند که شرکت چینی بایت‌دنس، مالک تیک تاک را مجبور به فروش این شبکه اجتماعی می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده است که به زودی این لایحه را امضا خواهد کرد تا به قانون تبدیل شود.

این لایحه که بخشی از کمک نظامی آمریکا به اوکراین را نیز شامل می‌شود، پس از تصویب در مجلس نمایندگان، حالا به تأیید سنا نیز رسیده است. طبق این لایحه، بایت‌دنس یک سال فرصت خواهد داشت تا تیک تاک را به یک شرکت خارجی بفروشد و در صورت خودداری از این کار، با فیلترینگ تیک تاک در آمریکا مواجه خواهد شد.

نگرانی از دسترسی چین به اطلاعات کاربران آمریکایی دلیل اصلی فیلترینگ تیک تاک در آمریکا

دلیل اصلی تصویب این لایحه، نگرانی قانون‌گذاران آمریکایی از احتمال در اختیار قرار گرفتن اطلاعات حساس کاربران آمریکایی تیک تاک توسط دولت چین است. با وجود اینکه تیک تاک بارها اعلام کرده است که هیچ اطلاعاتی را در اختیار دولت چین قرار نمی‌دهد، اما این موضوع نتوانسته نظر مقامات آمریکایی را تغییر دهد.

یکی از رهبران اصلی سنا در این باره گفته است: «کنگره به‌دنبال تنبیه‌کردن بایت‌دنس، تیک‌تاک یا هیچ شرکت دیگری نیست. کنگره در تلاش است اجازه ندهد که دشمن‌های خارجی برای جاسوسی، نظارت، عملیات‌های تهمت‌زنی، ضربه به آمریکایی‌های آسیب‌پذیر و همچنین مردان و زنان نظامی و پرسنل دولتی ما اقدام کنند.»

چالش های پیش روی فروش تیک تاک

با وجود تصویب این لایحه، به نظر می‌رسد که روند فروش تیک تاک با چالش های زیادی همراه خواهد بود. پیش بینی می‌شود که فرآیند فروش با چالش های حقوقی مواجه شده و به تأخیر بیفتد.

از طرفی نگرانی های کاربران جوان آمریکایی از فیلترینگ تیک تاک نیز مطرح شده است. یکی از سناتورهای آمریکایی در این رابطه گفته است: «می‌خواهم این را برای همه‌ی آمریکایی‌ها شفاف کنم؛ این تلاشی برای ازبین‌بردن صدای شما نیست. بسیاری از آمریکایی‌ها، خصوصا آمریکایی‌های جوان، به درستی نسبت‌به این لایحه شکاک هستند. در نهایت نباید فراموش کنیم آن‌ها چیزی را که کنگره دیده است، ندیده‌اند. آن‌ها در جلسات محرمانه‌ای که کنگره برگزار کرده است حضور نداشته‌اند.»

حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت تیک تاک در آمریکا به کجا خواهد رسید. آیا بایت دنس حاضر به فروش این پلتفرم محبوب خواهد شد یا اینکه شاهد فیلترینگ آن در آمریکا خواهیم بود؟

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.