تولید بتن کربن منفی در ابعاد صنعتی

بتن هزاران سال است که در ساخت و ساز استفاده می شود، اما تولید آن سهم عمده ای در انتشار جهانی کربن دارد و تحقیقات زیادی با هدف کاهش اثرات زیست محیطی انجام شده است. اخیرا یکی از این پروژه‌ها به نام VTT از کشور فنلاند به دنبال منفی کردن کربن در تولید بتن است.

به گزارش سیناپرس، مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند برای چندین دهه به بررسی اثرات منفی کربناته شدن که فرآیند آهسته ای است که در آن دی اکسید کربن در طول زمان توسط بتن بازجذب می شود، بوده است.

در اواخر دهه ۲۰۱۰، محققان شروع به تمرکز بر تبدیل این مشکلات به یک مزیت کردند. در این رابطه تاپیو وهماس (Tapio Vehmas) دانشمند ارشد مرکز تحقیقاتی VTT گفت: ما تصمیم گرفتیم بتن کربن منفی بسازیم. ما شروع به آزمایش کردیم تا دریابیم که چگونه دی اکسید کربن در بتن عمل می کند، چگونه کربوآلومینات ها تشکیل شده و چگونه این فرآیند جایگزین سیمان می شود.

او افزود: در ادامه جستجو برای اتصال دهنده های کم کربن مناسب آغاز شد. آن آزمایش‌ها نشان داد که سرباره‌های کوره بلند از صنعت فولاد می‌ توانند گازدار شده و به خوبی به عنوان یک چسب مؤثر برای جایگزینی سیمان معمولی در بتن عمل ‌کنند.

وهماس افزود: این تفکر بلافاصله جواب نداد، اما ما مجبور شدیم مفهوم مواد را توسعه دهیم و به دنبال فعال کننده های مناسب باشیم. ترکیب نهایی مواد بایندر شامل سرباره، خاکستر سبز و بیو خاکستر بود.

این پروژه سپس نگاه جمعی خود را به سمت تجاری سازی معطوف کرد و یک سیستم آزمایشی کربناته خودکار ساخت که دی اکسید کربن را با فشار اتمسفر به بتن پیش ساخته متصل می کند را در کنار یک کارخانه بتن در هولولا در جنوب فنلاند نصب کرد.

وهماس گفت: ما در واحد آزمایشی نشان دادیم که فناوری ما می ‌تواند انتشار دی اکسید کربن بتن معمولی را تا ۴۵ درصد کاهش دهد. به گفته وی، پاییز گذشته، آن ها توانسته اند که با جایگزینی سیمان پرتلند با سرباره، ردپای کربن در محصولات خود را به -۶۰  کیلوگرم بر متر مکعب کاهش دهند. گفتنی است که ردپای کربن بتن معمولی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب گزارش شده است.

محققان اکنون قصد دارند اولین خط تولید آزمایشی صنعتی در جهان را برای تولید بتن کربن منفی بسازد و بودجه اولیه ۱٫۸ میلیون یورو است. انتظار می رود که کارخانه هولولا همراه با یک زنجیره ارزش کاملاً عملیاتی تا پنج تن دی اکسید کربن را در روز تبدیل به سنگ معدن کند و تولید محصولات بتن کربن منفی خود را ۱۰۰ برابر افزایش دهد.

این شرکت قصد دارد تولید خود را افزایش دهد و تا سال ۲۰۲۶  حداقل ۱۰ واحد در سراسر منطقه در حال فعالیت داشته باشد که انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ هر سال حدود ۵۰۰ مگاتن دی اکسید کربن جذب کند.

به گزارش سیناپرس، وهماس در پایان گفت: هدف ما ایجاد آینده ای پایدارتر با فناوری پیشرفته است که نه تنها انتشار کربن مواد ساختمانی مانند بتن را کاهش می دهد، بلکه دی اکسید کربن بیشتری نسبت به انتشار آنها در طول عمر خود به دام می اندازد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: newatlas

نوشته تولید بتن کربن منفی در ابعاد صنعتی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.