تولیدکنندگان موبایل ایرانی می‌توانند از نام برندهای خارجی استفاده کنند!

thumb nokia red logo 4k red brickwall nokia logo artwork

معاون وزیر صمت به طور رسمی اعلام کرد که تولیدکنندگان موبایل ایرانی می‌توانند از نام برندهای خارجی استفاده کنند و هیچ مشکلی هم ندارد.

چندی پیش سفیر فنلاند نامه‌ای برای وزیر صمت و وزیر امور خارجه ارسال کرد و از اینکه یکی از تولیدکنندگان ایرانی با استفاده از نام تجاری نوکیا محصولاتی را تولید کرده اند، اعلام نارضایتی کرد. اکنون معاون وزیر صمت اعلام کرده که تولیدکنندگان موبایل ایرانی می‌توانند از نام برندهای خارجی استفاده کنند و هیچ ایرادی هم ندارد.

بیشتر بخوانید: تبلیغ و تولید سیگار الکترونیکی در ایران ممنوع شد

محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت در این باره توضیح داد:« تولید موبایل به نام نوکیا در ایران، به منزله دور زدن تحریم است و تقلب نیست. این الزام وجود ندارد که واحد‌ها رسماً ضمانت‌نامه شرکت خارجی را ارائه کنند. این شرکت‌ها عموماً در حال مونتاژ کالا هستند. حتی اگر کشور مقصد نامه‌ای هم ارسال کرده باشد با توجه به اینکه این کشور‌ها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آن‌ها اهمیتی ندارد.»

در نامه‌ای که سفیر فنلاند به وزیر صمت فرستاده آمده که شرکت فنلاندی نوکیا و نماینده رسمی آن به عنوان شاکی ماجرا اعلام کرده که هیچ گونه اختیاری به شرکت های ایرانی و چینی برای تولید و فروش محصولات خود نداده است. سفیر فنلاند در این نامه خاطر نشان کرد که یک شرکت اقدام به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی‌های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا کرده که برای مصرف‌کننده عادی تشخیص آن از محصولات واقعی نوکیا عملا غیرممکن است.

از سوی دیگر وکیل شرکت نوکیا در ایران نیز نامه ای به معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی فرستاد و در آن اعلام کرد که یک شرکت ایرانی با استفاده از نام تجاری Nokia محصولاتی تولید کرده. در متن این نامه آمده«هیچ ارتباطی میان این شرکت و نوکیا وجود نداشته و نتایج آزمایشگاه نوکیا نشان می‌دهد محصولات تقلبی و فاقد استانداردها و تکنولوژی بوده است‌ لذا خارج از خدمات پس از فروش و حمایت‌های نوکیا هستند.»

اکنون معاون وزیر صمت در خصوص این نامه گفت که :« اگر محصول استاندارد باشد، می‌تواند مجوز تولید دریافت کند و نمی‌توانیم از آن‌ها بپرسیم که چگونه تحریم را دور زده‌اند.»

او افزود:« این موضوع در حال بررسی است تا مشخص شود، شاکی یا عدم رعایت استاندارد مطرح شده برای چیست. اگر این مشکلات وجود نداشته باشد و مردم راضی باشند و وزارت ارتباطات هم استاندارد‌های تولید محصول را رعایت کند، مشکلی وجود ندارد. البته در رابطه با این شرکت یک پرونده مفتوح قضائی هم وجود دارد که منتظر صدور رای هستیم.»

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره‌ی استفاده از برندهای خارجی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار روز را با ما دنبال کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.