تماشا کنید: آیا این اختاپوس کابوس می‌بیند؟

octopus blue background 647b7d028532fd6303c0a0a4

کاستلوی اختاپوس در‌حالی‌که به شیشه‌ی مخزنش چسبیده بود، چرت می‌زد. او نیم ساعت بی‌سر‌و‌صدا در خواب بود و سپس وارد مرحله‌ی فعال‌تری از خواب شد. طبق رفتاری عادی در سرپایان، پوستش به‌صورت پشت‌سرهم رنگ‌ها و بافت‌هایی را تغییر می‌داد که برای استتار به‌کار می‌برد؛ اما خیلی زود وضعیت به‌طرز عجیبی تغییر کرد.

یک دقیقه بعد، کاستلو در امتداد شیشه به‌سمت کف شنی مخزن خود رفت و بازوهایش را دور بدنش حلقه کرد. سپس مانند گردباد به دور خود چرخید. سرانجام، کاستلو به‌سمت پایین خم شد و نیمی از مخزن خود را با جوهر کدر کرد.

وقتی سیستم فیلتر آب مخزن جوهر را پاک می‌کرد، اریک آنجل راموس، دانشمند حیوانات آبزی دریافت که کاستلو لوله‌ای را با شدت غیرمعمول نگه داشته است، انگار می‌خواهد آن را خفه کند.

گزیده‌ای از فیلم ضبط‌شده از کاستلوی اختاپوس که با استراحت حیوان در گوشه‌ی آکواریوم شروع و سپس به حرکات خشونت‌بار و درنهایت انتشار توده‌ی جوهر و چنگ‌زدن لوله ختم می‌شود.

درحال‌حاضر، دکتر راموس در دانشگاه ورمانت آمریکا مشغول به کار است. وی باور دارد که وضعیت توصیف‌شده رفتاری عادی در اختاپوس‌ها نیست و همچنین مشخص نیست که کاستلو در طول این داستان بیدار شده است یا خیر.

بااین‌حال، پس‌از‌آن حیوان به حالت عادی خود بازگشت و غذا خورد و با اسباب بازی‌هایش بازی کرد. مارسلو مگناسکو، بیوفیزیک‌دان از دانشگاه راکفلر میگوید: «ما کاملاً مات و مبهوت بودیم.»

او و تیمی از محققان حدس زده‌اند که کاستلو در حال دیدن کابوس بوده است. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، آن‌ها این ایده و سایر توضیحات را در مقاله‌ای به‌اشتراک گذاشتند که به‌تازگی در پایگاه داده بایوآرکایو منتشر شد. ناگفته نماند محققان دیگر فرضیه‌ی محققان را هنوز رسماً بررسی نکرده‌اند.

پس از حادثه، دکتر راموس فیلم فعالیت کاستلو را مرور کرد؛ فیلمی که به‌عنوان بخشی از مطالعه‌ای رفتار شناختی ثبت شده بود. آزمایشگاه همچنین در حال مشاهده‌ی رفتار اختاپوس دیگری به نام ابوت بود.

این دو اختاپوس هر دو به افتخار موجودات بیگانه‌ی هوشمند در اثر سینمایی «ورود» بدین نام‌ها خوانده می‌شوند. در‌مجموع، تیم پژوهشی سه رفتار کوتاه‌تر دیگر را پیدا کرد که ظاهراً شبیه بود.

به‌نظر دکتر مگناسکو، رفتارهای دیده‌شده در طول حالت طلسم‌شدگی از کاستلو، ناشی از رؤیاهای حیوان بوده است. به‌گفته‌ی او، حلقه‌شدن بازوها به دور بدنش مانند حالتی دفاعی به نظر می‌رسد. در فیلم، احتمالاً کاستلو سعی می‌کند خود را از چیزی که هست، بزرگ‌تر نشان دهد و سپس مانور فرار را امتحان می‌کند: پخش جوهر.

دکتر مگناسکو می‌گوید زمانی‌که کاستلو موفق نمی‌شود فرار کند، به‌نظر می‌رسد به‌دنبال این است که با خفه‌کردن لوله، تهدید را از بین ببرد. وی افزود: «این دنباله‌ی دعوا است.»

پژوهشگران پیش از آنکه کاستلو از جا بپرد، تغییرات استتاری را در او مشاهده کردند.

بااین‌حال، دکتر مگناسکو اذعان می‌کند که آنچه از کاستلو می‌بینیم، نمونه‌ای از رفتاری منحصربه‌فرد از حیوانی است که ویژگی‌های خاص خود را دارد. توضیحات دیگری نیز برای این رفتار وجود دارد، مانند تشنج یا مشکلات عصبی که می‌تواند به زمانی مربوط باشد که کاستلو قبل از اسیر‌شدن، بخشی از دو عضو بدنش را از دست داد.

باوجوداین، دکتر مگناسکو می‌گوید امیدوار است با گزارش این حادثه محققان دیگر مراقب رفتاری باشند که گروهش به‌طور‌تصادفی مشاهده کرده‌اند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.