تقویت خلق و خو به کمک گالری هنری آنلاین

برای برخی از افراد، پرسه زدن در گالری یا موزه برای اندیشیدن در مورد پیکاسو، لذت بردن از رامبراند می تواند خلق و خوی آنها را تقویت کرده و رفاه آنها را بهبود بخشد. نتایج تحقیقات جدید می گوید: این موضوع برای مشاهده آنلاین هنر نیز صادق است.

به گزارش سیناپرس، شواهدی در حال ظهور است که دیدن آثار هنری می تواند راهی موثر برای کاهش استرس و بهبود خلق و خو باشد. به عنوان مثال، یافته های مطالعات نشان داده است که قرار دادن آثار هنری در اتاق های بیمارستان باعث خوشحالی و استرس کمتر بیماران می شود و آنها به داروی کمتری نیاز دارند.

این روزها، به لطف فناوری دیجیتال، می توانید بدون خروج از خانه، آثار هنری بزرگ را مشاهده کنید. مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه وین و موسسه زیبایی ‌شناسی تجربی ماکس پلانک انجام شد، بررسی کرد که آیا مزایای سلامت روانی مشابه قدم زدن در موزه یا گالری با تماشای آثار هنری به صورت آنلاین در رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند به دست می ‌آید یا خیر.

مک‌کنزی تروپ (MacKenzie Trupp) پژوهشگر ارشد این مطالعه، گفت: مشاهده هنر آنلاین منبعی بکر برای حمایت از رفاه است که می‌ توان آن را به‌ عنوان بخش ‌های کوچک معناسازی و لذت مصرف کرد.

در این تحقیق، محققان ۲۴۰ شرکت‌ کننده را انتخاب کرده و از آن‌ها خواستند نمایشگاه تعاملی یکی از نقاشی‌های نیلوفر آبی مونه را با استفاده گوگل ببینند. ابزار Google Arts and Culture دارای بیش از ۳۰۰۰ مجموعه از گالری‌های سراسر جهان از جمله موزه هنر مدرن در نیویورک، موزه اورسی پاریس، گالری ملی در لندن، و موزه ریکس در آمستردام است.

میانگین زمان تماشای شرکت کنندگان کمی بیش از دو دقیقه بود که از ۱۰ ثانیه تا تقریبا ۹ دقیقه متغیر بود. پس از مشاهده آثار هنری، شرکت کنندگان پرسشنامه ای را در مورد وضعیت ذهنی خود، لذتی که از دیدن نقاشی به دست آوردند و اینکه چقدر این تجربه را معنادار یافتند، تکمیل کردند.

محققان دریافتند: مشاهده یک اثر هنری بر روی یک دستگاه هوشمند، حتی برای مدت کوتاه، تأثیر مثبت قابل تشخیصی بر روی سطح خلق و خو و اضطراب دارد. پژوهشگران همچنین دریافتند که شرکت کنندگانی که پذیرای تماشای آثار هنری بودند بیشتر سود می بردند، چیزی که محققان آن را پاسخگویی زیبایی شناختی نامیدند.

ادوارد وسل (Edward Vessel) یکی از محققان این مطالعه گفت: پاسخگویی زیبایی شناختی چگونگی واکنش افراد به محرک های زیبایی شناختی متنوع، مانند هنر و طبیعت را توصیف می کند. نتایج مطالعات نشان داد، افراد با سطوح بالایی از هنر و پاسخگویی زیبایی شناختی به دلیل داشتن تجربیات هنری لذت بخش تر و معنادارتر، از تماشای هنر آنلاین بیشتر سود می برند.

محققان می گویند: این یافته ها مزایای تماشای آنلاین هنر را برای رفاه، به ویژه برای کسانی که به دلایل مشکلات سلامتی قادر به ترک خانه خود نیستند، نشان می دهد. به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعه در مجله Computers in Human Behavior منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

نوشته تقویت خلق و خو به کمک گالری هنری آنلاین اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.