تفاوت vulnerability scanning با penetration testing در چیست؟

e1336798 3cf1 4a87 9a07 8527ea724839

در این مطلب می‌خوانید:

منظور از Vulnerability Scanning یا اسکن آسیب پذیری چیست؟

در اسکن آسیب پذیری ها (Vulnerability scanning) از یک برنامه کامپیوتری برای شناسایی نقاط ضعف در امنیت و یا عملکرد سیستمی از جمله شبکه، اپلیکیشن، سیستم های کامپیوتری و تلفن های همراه استفاده می شود. ارزیابی آسیب‌پذیری برخلاف تست نفوذ، که همیشه شامل تلاش‌هایی برای شکست دادنِ اقدامات امنیتی است، تلاشی بر نقض دفاع دیجیتالی شما ندارد.

مزایای Vulnerability Scanning

Vulnerability Scanning ، فرایندی است که داده های خاص و قابل اندازه گیری در مورد تهدیدات امنیتی را ارائه می دهد. در واقع این تهدیدات را به صورت کمی، ارزیابی می کند و این اطلاعات را به شما می دهد که بدانید سیستم های تان چقدر آسیب پذیر هستند.  علاوه بر این، می‌تواند تشخیص دهد در صورت معرفی کدهای مخرب یا حملات سایبری، کدام بخش از سیستم‌ها یا شبکه شما در معرض خطر قرار می‌گیرند و به شما کمک می‌کند روی مناطقی تمرکز کنید که نیاز به بهبود امنیتی دارند. در اصل، به شما کمک می کند مسائل امنیتی بالقوه را ارزیابی و اولویت بندی کنید.

با اطلاعات حاصل از اسکن، می توان اقدامات امنیتی را برای برخی داده های بسیار ارزشمند مانند اطلاعات پرداخت مشتری، افزایش داد. لازم به ذکر است محافظت از داده های مشتریان، به منظور مطابقت با استاندارد Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) ضروری است.

Vulnerability testing شامل مجموعه ای از مراحل مختلف می باشد تا نقاط ضعف احتمالی در سیستم های سازمانی را شناسایی کرده و استراتژی های مناسب برای خنثی کردن حملات آتی را ارائه دهد. علاوه بر این، می تواند جایگاه شما را بین رقبا و مشتریان بهبود دهد، زیرا تعهد شما به اقدامات امنیتی را نشان می دهد.

چه چالش هایی در Vulnerability Scanning وجود دارند؟

Incomplete Inventory of Assets

بسیاری از سازمان ها، فاقد یک رویکرد سیستماتیک برای نظارت بر شبکه و داده های دیجیتالی خود هستند. بنابراین انجام مجموعه تست های آسیب پذیری مناسب برای محافظت از سیستم های خود را به چالشی تبدیل می کنند. توصیه می شود قبل از انجام اسکن آسیب پذیری ها، لیستی دقیق و کامل از شبکه خود تهیه کنید، به ویژه مواردی که می توانند اهداف جذابی برای مهاجمان سایبری باشند. این گام پیشگیرانه به انجام ارزیابی های آسیب پذیری موثر و ایمن سازی سیستم های حیاتی شما کمک می کند.

Pinpointing Vulnerabilities Without Interrupting Operations

هدف اصلیِ vulnerability scanning، شناسایی و اصلاح نقاط ضعف سیستم به منظور ارتقا امنیت عملکردی می باشد. اما این امر ممکن است در کار برخی از واحدها یا بخش های سازمان، وقفه ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از ایجاد استراتژی تست آسیب پذیری، کل سازمان همراه باشد.

Instantly Outdated Vulnerabilities

به روز بودنِ اسکن آسیب پذیری، به محض کامل شدن، به اتمام می رسد؛ زیرا تهدیدهای جدید دائما پدیدار می شوند. برای رفع این مشکل، برخی از سازمان‌ها آزمایش‌های منظم و مکرری را برای کاهش احتمال از دست دادن یک آسیب‌پذیری انجام می دهند.

منظور از Penetration Testing یا تست نفوذ چیست؟

Penetration testing که غالبا از آن به عنوان white-hat یا هک اخلاقی یاد می شود، شامل اجازه دادن به شخصی برای هک کردن سیستم شما برای یافتن آسیب پذیری ها و شناخت نحوه سوء استفاده از آن هاست. فرد ارزیابی کننده پس از انجام تست نفوذ ،گزارش دقیق و مفصلی از نتایج شامل شدت تهدیدات کشف نشده و اقداماتی که می توان برای تقویت سیستم دفاعی انجام داد ارائه می دهد.

مزایای Penetration Testing

شناسایی و اصلاح نقاط ضعف سیستم

یک penetration test را غالبا می توان یکی از بهترین روش ها برای جداسازی آسیب پذیری های خاص محسوب کرد. با انجام این تست شما امکان خواهید داشت سطح تهدید مرتبط با هر آسیب پذیری را ارزیابی نموده و اقدامات مناسبی برای افزایش امنیت سیستم خود انجام دهید. در مورد توسعه اَپ های جدید نیز، یک تست نفوذ می‌تواند نقص‌های امنیتی را کشف کند و خطرات احتمالی را کاهش دهد.

شناخت بهتر از نحوه عملکرد سیستم های دیجیتالی

حتی ماهرترین تیم های فناوری اطلاعات نیز ممکن است به طور کامل ارتباطات پیچیده درون شبکه ی یک سازمان را درک نکنند.

این در حالی است که یک penetration tester به خوبی می تواند ارتباطات متقابل را نشان دهد، مانند نحوه کانکشن وب اپلیکیشن و سیستم CRM به یک پایگاه داده. یک penetration tester قادر است نحوه ارتباط این مولفه ها و نحوه استفاده یک هکر از این کانکشن را توضیح دهد.

چه چالش هایی در penetration testing وجود دارند؟

Tests That Are Not Thorough Enough

برخی از penetration testerها ممکن است چند نوع تست نفوذ مشابه را تنها با تغییرات جزیی، برای سازمان های متعدد به کار ببرند. و با توجه به اینکه هر سازمان، محیط منحصر به فرد خود را دارد، نتایج شما ممکن است جامع نباشد حتی اگر آزمایش انجام شده برای شرکت دیگری کامل باشد. تطبیق آزمایش با اکوسیستم خاص شما برای نتایج دقیق و مؤثر بسیار مهم است.

علاوه بر این، برخی از penetration testerها ممکن است برای مدت طولانی، روش های یکسانی را انجام دهند. و با توجه به اینکه روش ها و فناوری حملات مدام در حال تغییر و بروز رسانی است، این امر خطر قابل‌توجهی به همراه دارد. به عنوان مثال تست نفوذی که شش ماه پیش با موفقیت آسیب‌پذیری‌های حیاتی را شناسایی کرد، ممکن است ضعف‌های مختلف جدیدی را که امروزه وجود دارد نادیده بگیرد.

Setting Up the Best Test Conditions

ارزیابی امنیت شبکه، المان های شبکه و داده های موجود در اپلیکیشن ها، بسیار پیچیده است، زیرا در شرایط مختلف، به گونه ی متفاوتی عمل می کنند.

به عنوان مثال، ممکن است وب سایت سازمان شما به طور صحیح کار کند و ابزارهای مورد نیاز برای بازدید کنندگان را تامین کند. با این حال، ارزیابی عملکرد آن در زمان‌های پرترافیک مانند فصل تعطیلات که بسیاری از خریداران به طور همزمان در حال مرور، انتخاب اقلام و خرید هستند، ضروری است. به همین ترتیب یک PENETRATION TESTER نیز باید سناریوهای مختلفی را شبیه سازی کند تا آسیب پذیری های سیستم شما را به طور دقیق شناسایی کند.

چه تشابهی بین Vulnerability Scanning و Penetration Testing وجود دارد؟

هر دو:

  • آسیب پذیری های موجود در سیستم شما را شناسایی می کنند.
  • تا حدی با استفاده از اتوماسیون انجام می شوند.
  • کانکشن های بین مولفه های مختلف شبکه، اپلیکیشن ها و دیتا مهمی که قصد محافظت دارید را آشکار کنند.

چه تفاوت هایی بین Vulnerability Scanning و Penetration Testing وجود دارد؟

  • با اینکه penetration testing یا تست نفوذ  تا حدودی به صورت اتوماسیون صورت می گیرد، اما اکثر آن به صورت دستی و توسط pen tester انجام می شود.
  • Vulnerability scan فقط می تواند نقاط ضعف سیستم را شناسایی کند، در حالی که تست نفوذ ، علاوه بر کشف، سعی بر اکسپلویت کردن نیز دارد.
  • با توجه به زمان بر بودنِ pen test و نیاز به تخصص انسانی، هزینه بیشتری هم در بر دارد. این در حالی است که vulnerability scan تنها با ابزارهای خودکار، انجام می شود.

اسکن آسیب پذیری برای سازمان ما مناسب تر است یا تست نفوذ ؟

در سناریوهای خاص، انجام یک اسکن آسیب پذیری (vulnerability scan) می تواند مناسب ترین انتخاب باشد. به عنوان مثال، اگر در حال توسعه یک اپلیکیشن هستید و قصد دارید ارزیابی کنید که آیا جزء خاصی از آن دارای آسیب پذیری است یا خیر، vulnerability scan  یک رویکرد منطقی و عملی است.

از سوی دیگر، penetration test می تواند علاوه بر ارائه مزایای vulnerability scan، بینشی در مورد نحوه اکسپلویت کردن هکرها از نقاط ضعف اپلیکیشن نیز ارائه دهد.

بنابراین چنانچه انجام تست را به صورت کامل در نظر بگیریم، pen test انتخاب برتری خواهد بود.

 پلتفرم FortiPenTest از چه کارایی برخوردار است؟

FortiPenTest، سرویسی که توسط Fortinet ارائه می‌شود، آزمایش نفوذ را بر روی سیستم شما انجام می‌دهد تا مجموعه ای از آسیب‌پذیری‌ها را با تمرکز بر OWASP Top 10 شناسایی کند. این سرویس توسط تحقیقات FortiGuard پشتیبانی می شود و تضمین می کند که بر اساس جدیدترین و فوری ترین تهدیدات امنیتی، تست های لازم را انجام می دهد.

علاوه بر این، فایروال وب اپلیکیشن های فورتی نت تحت عنوان FortiWeb، که برای شناسایی و جلوگیری از به روزترین تهدیدها طراحی شده، امنیتی بی نظیر و مطلوب ارائه می دهد. و تضمین می کند که اپلیکیشن های شما حتی پس از به روز رسانی، افزودن ویژگی های جدید و ترکیب APIها محافظت می شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.