تعدد نامزدهای انتخابات بر میزان رای مردم تاثیر منفی دارد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: علیرغم تصورات عمومی مبنی بر اینکه دموکراسی زمانی بهترین نتیجه را می دهد که گزینه های متعددی برای انتخاب وجود داشته باشد و وجود نام‌ های بیشتر در رقابت، می ‌تواند در میزان مشارکت مردم سودمند باشد. با این حال، این گزاره صحیح نبوده و تعدد نامزدها بر میل مردم به مشارکت در انتخابات تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران کالج علوم و هنرهای لیبرال در دانشگاه فلوریدا به سرپرستی دکتر اندرو یانوش، از داده های انتخابات واقعی برای سنجش مشارکت رأی دهندگان و بررسی عوامل تاثیر گذار بر مشارکت عمومی استفاده کردند. این محققان دریافتند: وقتی میدان رقابت انتخاباتی شلوغ است، رای دهندگان در واقع تمایل بیشتری به حضور در میدان دارند تا رای دادن.

پروفسور یانوش در این رابطه می گوید: ما علاقه مند بودیم ببینیم آیا رابطه ای بین میزان رای دهندگان و تعداد نامزدها وجود دارد یا خیر؟  شواهد نشان می دهد: انتخاب یک نامزد از بین گزینه های متعدد خسته کننده است. در واقع بر اساس این مطالعات مشخص شد زمانی که از رای دهندگان خواسته می شود تصمیمات پیچیده ای اتخاذ کنند، کمتر در انتخابات شرکت خواهند کرد. داده‌هایی که ما در این آزمایش تحلیل کردیم نشان می ‌دهد که با افزایش تعداد نامزد ها، مشارکت رأی ‌دهندگان کاهش می ‌یابد.

محققان همچنین به بررسی این موضوع پرداختند که آیا فهرست کردن وابستگی‌های حزبی بر مشارکت رای ‌دهندگان تأثیر می ‌گذارد یا خیر.

پروفسور یانوش در ادامه توضیحاتش می گوید: ممکن است تصور کنیم که وقتی اطلاعات حزبی به مردم داده می شود، محدود کردن عرصه و انتخاب نامزد برای آن ها آسان می شود. این موضوع در واقعیت به گونه دیگری است و ما متوجه شدیم که شناسایی حزب شکاف انتخاباتی را آن طور که ممکن است انتظار داشته باشیم کاهش نمی ‌دهد.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان این مطالعه از داده‌ های انتخاباتی ۲۰ ساله که از برزیل بین سال‌ های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ گرفته شده بود، استفاده کردند. در ۴۷ درصد این رقابت ها، حداقل سه نامزد حضور داشته و در چهار درصد موارد نیز حداقل ۶ نامزد وجود داشتند. به طور خاص در مورد انتخابات شورای شهر، تعداد کاندیداها حتی بیشتر بوده و از ۲۵ نامزد در برخی شهرداری های کوچک تا بیش از هزار نامزد در شهرهای بزرگتر متغیر بود.

در برزیل، شهروندان باید بین سنین ۱۸ تا ۷۰ سال رای دهند و اگر شهروندی تصمیم بگیرد که در زمان انتخابات رای ندهد، مجبور به پرداخت جریمه نقدی ناچیزی است. علاوه بر این، در روزهای انتخابات، شهروندان می توانند به یک نامزد منفرد یا یک حزب سیاسی رأی داده و حتی رأی خود را باطل کنند.

شواهد نشان می دهد: هر چقدر تعداد نامزدهای انتخاباتی بیشتر باشد، احتمال رای دادن از سوی مردم نیز کاهش پیدا می کند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می ‌کنند که این یافته‌ ها مستقیماً به رفتار های رأی‌ دهی در سیستم ‌های انتخاباتی با حوزه ‌های کاندیدای بزرگ مربوط می ‌شود.

پروفسور یانوش می افزاید: در شرایطی که سیاستمداران بیشتری به دنبال نامزدی در انتخابات هستند. زمانی که رای دهندگان با نامزد ها آشنا نباشند و گزینه های زیادی را در اختیار داشته باشند، به احتمال زیاد با رویکرد انتظار و عدم مشارکت به انتخابات نزدیک می شوند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Elections Public Opinion and Parties منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

نوشته تعدد نامزدهای انتخابات بر میزان رای مردم تاثیر منفی دارد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.