تست آندرولت کارت گرافیک RTX 4090 – کاهش ۸ درصدی عملکرد، نصف شدن TDP!

به تازگی سایت QuasarZone در یک تست جالب، کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را آندرولت کرده و میزان تغییر عملکرد فنی و کاهش مصرف انرژی آن را در شرایط آندرولت مورد بررسی قرار داده است.

بگذارید پیش از اینکه در نتایج این تست دقیق بشویم، به این نکته اشاره کنیم که کارت گرافیک RTX 4090 از نظر بهینه بودن مصرف انرژی – البته نسبت به آن‌چه ارائه می‌دهد – در وضعیت خوبی است و اکثر بررسی کنندگان که یک ماه پیش این کارت را بررسی کرده‌اند، این مسئله را تأیید می‌کنند. در بررسی‌ها مشخص شده که علیرغم توان حرارتی ۴۵۰ واتی، این کارت در گیمینگ به ندرت به این میزان مصرف انرژی می‌رسد. در واقع در این تست نشان داده شده که در صورت آندرولت، عملکرد این کارت گرافیک باز هم بهینه‌تر می‌شود.

نتیجه تغییر پاور لیمیت کارت گرافیک RTX 4090 در بررسی‌های اولیه نشان داده شده، اما فرآیند آندرولت با تغییر پاور لیمیت متفاوت و کمی پیچیده‌تر است، به همین خاطر فقط بعضی بررسی کنندگان به سراغ آن می‌روند. به همین خاطر، تیم QuasarZone نتایج آندرولت و کاهش پاورلیمیت کارت گرافیک RTX 4090 را کنار هم مقایسه کرده است. درست است که لیست بازی‌ها محدود هستند، اما همین لیست محدود هم به ما دید لازم را می‌دهد.

تست آندرولت کارت گرافیک RTX 4090

QuasarZone کارت گرافیک RTX 4090 را در پنج بازی Cyberpunk 2077، Marvel Spider-Man Remastered، Forza Horizon 5، Lostrack و PUBG Battlegrounds تست کرده است. تمام تست‌ها روی رزولوشن ۴K و با حداکثر تنظیمات گرافیکی انجام شده‌اند، تا این اطمینان حاصل شود که اگر قرار باشد گلوگاهی رخ بدهد از سمت کارت گرافیک باشد و نه بقیه قطعات. جدول‌های زیر، نتایج تست را برای میانگین نرخ فریم و ۱ درصد پائین آن نشان می‌دهند:

RTX4090 power limit
RTX4090 power limit 1 perpcent

خلاصه نتایج این است که میزان بهینگی مصرف انرژی کارت گرافیک RTX 4090، چه در صورت آندرولت و چه در صورت کاهش پاورلیمیت، خروجی و نتایج بسیار مطلوبی دارد. کاهش پاورلیمیت کارت گرافیک نسبتاً ساده است و خروجی آن هم متوسط است، اما آندرولت کارت نه تنها فرکانس فعالیت GPU را افزایش می‌دهد، بلکه مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد. اما باید در نظر داشت که آندرولت فرآیند دشواری است و برای انجام آن، باید منحنی ولتاژ-فرکانس پردازشگر را تغییر داد که مقداری تخصصی است.

به طور قطع، کاهش پاورلیمیت فرآیند بسیار ساده‌ای است و برای انجام آن، صرفاً کافیست که اسلایدر مربوط به پاورلیمیت را در یک نرم افزار مثل Afterburner کمی این‌طرف‌تر بیاورید. اما نکته مهم این است که فرقی نمی‌کند از کدام روش استفاده می‌کنید – میزان افت عملکرد در مقایسه با کاهش مصرف ناچیز است. حتی در سنگین‌ترین تنظیمات بازی‌ها، بیشترین افت عملکرد مشاهده شده تنها ۸ درصد بود؛ در حالی که مصرف انرژی کارت بیش از ۱۱۰ وات کاهش پیدا کرد. در این شرایط، کارت گرافیک RTX 4090 تقریباً به اندازه نصف TDP پایه خود انرژی مصرف می‌کند.

RTX4090 powerlimit undervolting chart

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.