ترسناک‌ترین آهنگ تیک‌تاک؛ چگونه کلیپی از دریای شمال، اینترنت را تسخیر کرد

آهنگی که از آن حرف می‌زنیم، کاور موزیکی به نام «Hoist The Colours» از فیلم فراموش‌نشدنی «دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان» است که در سال ۲۰۰۷ اکران شد. این آهنگ ترسناک و عجیب متعلق به صحنه‌ای از فیلم است که در آن دسته‌ای از دزدان دریایی و کسانی که مظنون به همکاری با آن‌ها هستند، قرار است به دار آویخته شوند. پسربچه‌ای پای چوبه‌‌ی دار شروع به آواز خواندن می‌کند و اندکی بعد، صدای جمعیت او را در خواندن آهنگ همراهی می‌کند.

آهنگ ترسناک دریای شمال متعلق به صحنه‌ای است که در آن دزدان دریایی قرار است به دار آویخته شوند

بابی واترز همیشه این آهنگ را دوست داشت و دلش می‌خواست از این نوع آهنگ‌ها بخواند؛ آهنگ‌هایی که با صدای عمیق و رسای او کاملاً مطابقت داشته باشند. این آهنگساز جوان معتقد است آهنگ‌هایی سرودوار، بیس‌دار، آرام و تاریک که یادآور آهنگ‌های فولکلور یا نی‌مه‌خوانی‌های ملوان‌ها هستند، قادرند ترکیبی بی‌نظیر از احساسات و تصورات را برانگیزند.

واترز در سال ۲۰۲۰، در طول قرنطینه‌ی کرونا، فعالیت در صفحه‌ی تیک‌تاک خود را در دو زمینه شروع کرد: نی‌مه‌خوانی دریایی مانند «Soon May the Wellerman Come» که ناگهان در سرتاسر تیک‌تاک شنیده شد و ترند خوانندگان بیس که صدای بم و پرطنین خود را به موسیقی‌های وایرال‌شده اضافه می‌کنند.

واترز با ویدیوهای موردعلاقه‌ی خود دوئت اجرا می‌کرد و به آن‌ها بیس‌لاین اضافه می‌کرد. یکی از اولین موفقیت‌های او کاوری از آهنگ Hoist the Colours بود که به‌همراه خواننده‌ای به نام مالیندا کاتلین ریس اجرا شد. مالیندا هنرمند دیگری است که با نی‌مه‌خوانی در تیک‌تاک به محبوبیت رسید. پس از این‌که نی‌مه‌خوانی‌های واترز به شهرت رسیدند، او به‌طور مداوم کاورهای جدید درست می‌کرد که بازدید خوبی می‌گرفتند.

دوئت بابی واترز و مالیندا Hoist the Colours
دوئت بابی واترز با مالیندا کاتلین ریس در تیک‌تاک

تیک‌تاک مانند هر پلتفرم دیگری به پیروی از ترند‌ها پاداش می‌دهد. کافی است با انتخاب یک ترند یا یک صدا، ویدیو بسازید و به الگوریتم اعتماد کنید تا شما را به بازدیدهای میلیونی برساند. واترز هم مطمئناً این کارها را انجام داده است؛ هرچه‌ نباشد او در گروهی به نام The Wellermen حضور دارد که در زمان ترند شدن نی‌مه‌خوانی‌ها، برای خودش اسم و رسمی به دست آورد. بااین‌وجود، واترز قسم می‌خورد که قصد نداشت کاور خود را به موسیقی متن فیلم‌های وحشتناک اینترنت تبدیل کند و این موضوع اتفاقی بود که ناگهانی پیش آمد.

تیک‌تاک به پیروی از ترند‌ها پاداش می‌دهد

اواسط سال ۲۰۲۲، واترز با پیوستن به ترند ویدیوهای دوئت‌، در حال اضافه کردن بخش‌هایی به کاور دیگری از Hoist the Colours بود. او بخش مربوط به خود را نه تنها یک بار، بلکه تقریباً ده‌ها بار ضبط کرده و تمام آن صدا را در دوئتش قرار داده بود. ویدیو خوب از کار درآمد، کاربران آن را دوست داشتند و خواهان نسخه‌ی کاملی از کاور بودند.

بابی واترز در حال نواختن
واترز در حال تنظیم موزیک

واترز نمی‌داند دقیقاً چه اتفاقی افتاد، اما یک روز صبح به محض بیدارشدن از خواب با خودش گفت «هرچه بادا باد، این کار را انجام می‌دهم.» او پشت کامپیوترش نشست و به بعضی از خوانندگان بیس تیک‌تاک ایمیل زد. درنهایت با ۶ تیک‌تاکر بیس‌خوان به توافق رسید. چند هفته طول کشید تا واترز برای هر هفت صدا آهنگ تنظیم کند. او عاشق این است که وقتش را با تنظیم قطعه بگذراند. واترز برای هر خواننده چند قطعه فرستاد تا بخوانند. هر هفت خواننده هر یک از قطعات را چند بار ضبط کردند و آن‌ها را در یک فولدر مشترک گوگل درایو آپلود کردند. این خوانندگان از سراسر جهان بودند و نمی‌توانستند هم‌زمان باهم اجرا کنند، بنابر این با لایه‌بندی صداها به صدایی هماهنگ و چشمگیر رسیدند که تجربه‌ای شبیه به گروه کُر ایجاد می‌کرد.

«من می‌خواستم آهنگ جوری به نظر برسد که انگار کشتی غول‌پیکری پر از کوه در دریاهای پرخطر پیش می‌راند؛ مثل اینکه زلزله در حال آواز خواندن است.»

واترز کار روی آهنگ را با کمک گرفتن از تجربه‌ی مسترینگ چند نفر از دوستانش به پایان رساند. نتیجه نهایی حس عظمت، دلهره و قدرت را القا می‌کرد. او می‌گوید: «من می‌خواستم این آهنگ جوری به نظر برسد که انگار کشتی غول‌پیکری پر از کوه در دریاهای پرخطر پیش می‌راند؛ مثل اینکه زلزله در حال آواز خواندن است.» او به فکر اضافه کردن یک قسمت بالاتر به ملودی بود، اما در نهایت می‌خواست بیس کار را انجام دهد؛ به‌گونه‌ای که همه بتوانند بیس را در سینه‌شان احساس کنند.

واترز موزیک ویدیویی برای همراهی با آهنگ در یوتیوب ساخت و سپس آهنگ را در پلتفرم محبوب Soundrop آپلود کرد. او برای این گروه نام نه‌چندان خلاقانه‌ی «the Bass Singers of TikTok» به‌معنی «خوانندگان بیس تیک‌تاک» را انتخاب کرد. آهنگ واترز برای اولین بار در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ در یوتیوب منتشر شد.

خواندگان بیس تیک تاک- کاور موسیقی Hoist the Colours
گروه the Bass Singers of TikTok

تا بیش‌از یک سال، همه چیز خوب پیش رفت؛ حتی اگر خبری از وایرال‌شدن سرسام‌آور یا امضای قرارداد جدید برای اعضا نبود، این اثر به موفق‌ترین ویدیوی یوتیوب واترز تاکنون و قطعه‌ای قوی برای تعدادی از هنرمندان تیک‌تاکی تبدیل شد. واترز به عملکرد این آهنگ در شبکه‌های اجتماعی توجه نمی‌کرد. او تیک‌تاک‌هایش را ساخته بود، سپس آهنگ کامل را ساخت و آهنگ کامل چیزی بود که بیشتر به آن اهمیت می‌داد.

ویدیوهایی با هشتگ northsea درمجموع ۶ میلیارد بار در تیک‌تاک تماشا شده‌اند

بیش از یک سال بعد، با ترند شدن تیک‌تاک دریای شمال و در زمان پخش ویدیوی ukdestinations در اوایل نوامبر، موفقیت غیرمنتظره اتفاق افتاد. طبق داده‌های تیک‌تاک، ویدیوهایی با هشتگ northsea درمجموع ۶ میلیارد بار در این پلتفرم مشاهده شده‌اند که ۲٫۲ میلیارد بازدید فقط از ابتدای نوامبر تا اوایل ژانویه است. هشتگ northseatiktok، تا زمان نگارش مقاله بیش از ۲۶۵ میلیون بازدید کلی داشته که نزدیک به ۱۰۰ میلیون بازدید در همان بازه زمانی قرار دارد. تیک‌تاک دریای شمال اتفاق قابل‌توجهی بود که به‌یک‌باره افتاد.

هشتگ northsea تیک‌ تاک
آمار هشتگ northsea در تیک‌تاک
تیک تاک دریای شمال و موزیک hoist the colors
ویدیوهای ساخته شده با کاور Hoist The Colours از Bass Singers

وقتی واترز متوجه افرایش سریع تعداد استریم‌های کاور Hoist The Colours در یوتیوب، اسپاتیفای و پلتفرم‌های دیگر شد، پیام‌هایی را از دوستانش دریافت کرد که می‌گفتند به تازگی ویدیویی در تیک‌تاک دیده‌‌اند که از صدای او استفاده کرده است. این آهنگ بیش از ۱۰ میلیون بازدید در یوتیوب دارد و نزدیک به ۲۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده شده است؛ به‌طوری‌ که وقتی Hoist The Colours را در اسپاتیفای جستجو می‌کنید، نسخه Bass Singers بالاتر از نسخه اصلی نشان داده می‌شود.

کاور Hoist The Colours به موزیکِ کلیپ‌های ترسناک تیک‌تاک تبدیل شده

در همین حال در تیک‌تاک، بیش از ۳۱۳٬۰۰۰ ویدیو با همان صدای ۶۰ ثانیه‌ای از واترز و دوستانش ساخته شده است: «این دریای شمال است»، «ترسناک‌ترین عروسک دنیا»، «ناسا یک مگالودون دارد.» گاهی اوقات هم ویدیوهایی پیدا می‌کنید که هیچ ربطی به موضوع ندارند، اما فقط سعی دارند از ترند پیروی کنند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.