تجهیزات تست‌های مرتبط با خوردگی و شرایط محیطی پلیمرها

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در یازدهمین نمایشگاه ایران‌ساخت از ساخت تجهیزات تست‌های مربوط به خوردگی و شرایط محیطی پلیمرها خبر داد.
به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاع ‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمد مجیدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «هیما صنعت آریا» در حاشیه نمایشگاه ایران‌ساخت اظهار کرد: این شرکت از سال ۱۳۸۶ ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی را آغاز کرده و در این راستا موفق به تولید تجهیزات تست‌های مربوط به خوردگی و شرایط محیطی شده است. تولید عمده ما دستگاه‌های شرایط محیطی و برخی تجهیزات مرتبط با آزمون‌های فیزیکی و مکانیکی پلیمر‌ها است.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: اساس اصلی آزمون‌های شرایط محیطی، قرار دادن محصولات در فشارهای محیطی بالا و ایجاد نقص است. طیف گسترده‌ای از نیروها در طول آزمایش وجود دارد که به محصول خاص و استفاده مورد نظر آن بستگی دارد. کارشناسان آزمون، مواد مورد نظر را در اتاق‌های آزمایش شده کنترل محیط‌زیست قرار می‌دهند و سپس دما، رطوبت و سایر نیروها را به صورت مصنوعی تنظیم می‌کنند. این تغییرات پارامتر بالا و پایین می‌تواند باعث خرابی محصولات، مه یا میعان شود، اجازه ورود آب و تخریب مواد ساختاری را فراهم کند.
وی با بیان اینکه دو نوع آزمایش محیطی وجود دارد که در هر دسته تحت عنوان شبیه‌سازی و تحریک قرار می‌گیرند، تصریح کرد: نخستین آزمایش محیطی، شبیه سازی آزمون است که در آن اتاق‌های آزمایش محیط‌زیست به طور مصنوعی شرایطی را که محصولات ممکن است منطقا در محیط عملیاتی نهایی با آنها روبرو شوند، شبیه‌سازی یا تقلید می‌کند.
مجیدی ادامه داد: دومین آزمایش، تحریک تست است که این روش گامی فراتر از شبیه‌سازی معمول است. استرس‌های محیطی برای آشکارسازی نقاط ضعف محصول مطرح می‌شود. در مقابل، تحریک فشارهای بیش از حد مانند تسریع دما و رطوبت، توانایی یک محصول را در برابر عوامل محیطی فوق و فراتر از آنچه در خدمات خود می‌بینند، تأیید می‌کند.
مجیدی تصریح کرد: هر محصولی که رنگ یا پوشش داشته باشد – از رنگ‌هایی که در  قطعات فلزی استفاده می‌شود تا پوشش‌هایی مثل گالوانیزه – نیاز دارد تا از نظر کیفیت کنترل شود.
وی تأکید کرد: برای مثال برای بررسی کیفیت سطح آبکاری پوشش گالوانیزه‌ای که روی قطعات فولادی وجود دارد و در خودروها استفاده می‌شود، از دستگاهی استفاده می‌کنند که خوردگی و فرسایش محیطی را تسریع می‌کند.
مجیدی با اشاره به ساخت دستگاه ازن گفت:  این دستگاه محصول دیگر شرکت ماست که لاستیک‌ها را در معرض گاز ازن قرار می‌دهد تا شرایط محیطی را که لاستیک در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد بررسی کند. برای مثال اگر ترک‌خوردگی در لاستیک ایجاد شود می‌توان مشخص کرد که این ترک خوردگی درچند ساعت ایجاد شده است.

نوشته تجهیزات تست‌های مرتبط با خوردگی و شرایط محیطی پلیمرها اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.