بیر طویل: سرزمینی که هیچ کشوری آن را نمی‌خواهد

سرزمین کوچکی  بین مرز‌های مصر و سودان قرار دارد که واقعاً در جهان بی‌نظیر است. این سرزمین یکی از آخرین زمین‌های بی‌ادعای روی زمین است. هیچ کدام از این کشور‌ها آن را نمی‌خواهند و به راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید. این قطعه زمین ذوزنقه‌ای به وسعت ۲۰۰۰ کیلومتر مربع به نام بیر تاویل در یکی از متروک‌ترین مناطق شمال آفریقا قرار دارد. این منطقه عمدتاً ماسه‌ای و صخره‌ای است، بدون جاده یا ساکنان دائمی و منابع طبیعی. پس تصاحب این منطقه هیچ کمکی به اقتصاد این دو کشور نخواهد کرد. اما این فقط نیمی از داستان است.

در مجاورت بیر طویل، مثلث بسیار بزرگتر دیگری از زمین – حلائب – قرار دارد که آن هم  ماسه‌ای و صخره‌ای است، اما با دریای سرخ همسایه است و از این رو ارزشمندتر است. اکنون مصر و سودان هر دو خواهان حلائب شده‌اند.

مرزبندی این دو کشور طوری است که هر کدام از آنها می‌تواند بیر تاویل یا حلائب را ادعا کند، اما نه هر دو. به این ترتیب اگر کشوری ادعای بیر تاویل کند، باید از ادعای خود نسبت به مثلث بزرگتر و پردرآمدتر حلائب چشم‌پوشی کند. مسلما هیچ کدام این را نمی‌خواهند.

این وضعیت عجیب در سال ۱۸۹۹ آغاز شد، زمانی که بریتانیا، که صاحب اختیار در این منطقه بود، قراردادی را با مصر برای اداره مشترک سودان امضا کرد و یک مجتمع مسکونی به نام سودان انگلیسی-مصری ایجاد کرد. در آن زمان، بریتانیا کنترل کامل سودان را داشت و مصر صرفاً تحت الحمایه بریتانیا بود. در هر صورت، توافق شد که مرز مصر و سودان به صورت خط راستی  موازی مدار ۲۲ درجه باشد. اما سه سال بعد، انگلیسی‌ها تصمیم گرفتند که مرز مورد توافق واقعاً منعکس‌کننده استفاده واقعی از زمین توسط قبایل بومی منطقه نیست. بنابراین آن‌ها یک مرز جدید ترسیم کردند.

بریتانیایی‌ها تصمیم گرفتند که سرزمین کوچک بیر طویل  باید توسط مصر اداره شود، زیرا محل زندگی قبیله عشایری ابابداً بود که پیوند‌های قوی‌تری با مصر نسبت به سودان داشت.

در همین حال، یک مثلث بسیار بزرگتر از زمین، به نام حلائب، به کنترل سودانی‌ها واگذار شد، زیرا این سرزمین وطن مردم «بجا» بود که از نظر فرهنگی به سودان نزدیک‌تر بودند.

مشکلات تا زمانی که سودان در سال ۱۹۵۶ به استقلال دست یافت، به وجود نیامد. دولت جدید سودان مرز‌های ملی خود را  اعلام کرد و مثلث حلائب را بخشی از سودان کرد. از سوی دیگر، مصر اظهار داشت این ادعا را به رسمیت نشناخت و حلائب را متعلق به خود دانست.

در حالی که درگیری‌های مرزی فوق‌العاده رایج است، چیزی که این درگیری خاص را منحصر به فرد می‌کند، کشمکش بر سر مثلث حلائب نیست، بلکه تأثیری است که بر روی قطعه کوچکتر بیر تاویل، گذاشته. نه مصر و نه سودان نمی‌خواهند بر بیر تاویل حاکمیت داشته باشند، زیرا انجام این کار به معنای چشم پوشی از حقوق خود در مثلث حلائب است.

در نقشه‌های مصر، بیر تاویل به عنوان متعلق به سودان نشان داده شده است. در نقشه‌های سودان، به عنوان بخشی از مصر ظاهر می‌شود. در عمل، باور عمومی بر این است که بیر تاویل متعلق به هیچ کس نیست!

در این میان افراد متعددی مانند دیمیتری ژیخارف و دوستش میخائیل رونکاینن به شوخی در اینجا در حال برافراشتن پرچم روسیه بر فراز بیر تاویل در سال ۲۰۱۴ دیده می‌شود.

این پدر آمریکایی، جرمیا هیتون، نیز با نصب پرچمی که خانواده‌اش طراحی کرده‌اند، تلاش کرده است تا ادعای بیر تاویل را داشته باشد!

دیگران نیز در حال انجام کار مشابهی هستند. یک تاجر هندی به نام Suyash Dixit سال گذشته به بیر تاویل رسید و پرچم خود را نصب کرد و برافراشت.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.