اولین واکسن RSV جهان در ایالات متحده مجوز استفاده از سازمان غذا و دارو گرفت

2023 05 08 09 13 08

برای اولین بار، واکسنی برای محافظت در برابر ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) آماده ورود به بازار شده است. این واکسن در ۳ می‌ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای افراد بالای ۶۰ سال تأیید شد. این یک لحظه مهم در پزشکی محسوب می‌شود.

در صورت دریافت تأییدیه از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده – که می‌تواند تا ژوئن طول بکشد – این واکسن تا پاییز در داروخانه‌ها و کلینیک‌های ایالات متحده در دسترس خواهد بود.

در بیشتر موارد، RSV بیماری‌ای ایجاد می‌کند که خیلی بدتر از یک سرماخوردگی معمولی نیست، اما در  افراد مسن، به‌ویژه آن‌هایی  مشکلات سلامتی و ایمنی دارند، می‌تواند کشنده باشد. سالانه تنها در ایالات متحده، سالانه حدود ۱۴۰۰۰ نفر بالای ۶۵ سال به دلیل RSV جان خود را از دست می‌دهند و هزاران نفر دیگر نیز در بیمارستان بستری می‌شوند.

کودکان بسیار خردسال نیز در معرض خطر هستند. عفونت‌های شدید با این ویروس سالانه حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ نوزاد را در ایالات متحده می‌کشد و این تعداد در کشور‌های در حال توسعه بسیار بیشتر است.

پس RSV یک مشکل جدی سلامتی است، به همین دلیل است که کار بر روی واکسن RSV از چند دهه پیش شروه شده بود. اما تا همین اواخر به موفقیتی نرسیده بود.

اما واکسنی که Arexvy نام دارد و توسط شرکت داروسازی GSK تولید شده در برابر بیماری‌های دستگاه تنفسی تحتانی ناشی از RSV محافظت‌کننده است.

تونی وود، مدیر ارشد علمی GSK در بریتانیا می‌گوید: «امروز نقطه عطفی در تلاش ما برای کاهش بار قابل توجه RSV است. تمرکز ما اکنون این است که اطمینان حاصل کنیم که افراد مسن واجد شرایط در ایالات متحده می‌توانند در اسرع وقت به واکسن دسترسی داشته باشند و در سایر کشور‌ها بازبینی نظارتی را انجام دهند.»

تجزیه و تحلیل دقیق‌تر پروتئینی که RSV برای ترکیب و آلوده کردن سلول‌ها استفاده می‌کند، واکسنی ساخته باشد که بدن را تحریک به ساخت پادتن یا آنتی بادی می‌کند. تکنیک مشابهی نیز در سال‌های اخیر برای ساخت دسته‌ای از واکسن‌های کووید مورد استفاده قرار گرفته بود.

پس از آزمایشی روی تقریباً ۲۵۰۰۰ شرکت‌کننده که نیمی از آن‌ها واکسن و نیمی دیگر دارونما دریافت کرده بودند، کارایی و ایمنی دارو ثابت شد و تاییدیه گرفت.

در افراد بالای ۶۰ سال، واکسن آرکسوی خطر ابتلا به بیماری دستگاه تنفسی تحتانی با RSV را تا ۸۲ درصد و ابتلا به بیماری شدید را تا ۹۴ درصد کاهش داد.

افراد مسن، به‌ویژه آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی یا ریوی یا سیستم ایمنی ضعیف دارند، در معرض خطر بالای بیماری شدید ناشی از RSV هستند..

تخمین‌زده می‌شود که RSV هر ساله حدود ۱ میلیارد دلار هزینه بیمارستانی برای ایالات متحده هزینه دارد، بنابراین این واکسن و هر واکسن مشابهی در  آینده باید بتوانند تفاوت قابل توجهی در این زمینه ایجاد کنند. سایر واکسن‌های RSV، از جمله واکسن برای زنان باردار، در دست تولید هستند.

GSK گزارش می‌دهد که در حال حاضر کار برای دریافت مجوز برای تجویز واکسن برای افراد ۵۰ تا ۵۹ ساله نیز در حال انجام است. همچنین انتظار می‌رود که در آینده نزدیک به کشور‌های دیگر هم ارسال شود.

منبع

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link