بهترین مودم های سیم کارتی که هنوز به ایران نیامدند (بخش نخست)

sales-home-network

بازار مودم‌های سیم‌کارتی و به خصوص بهترین مودم ۵G در ایران حال و روز خوشی ندارد و این ماجرا را با کمی تحقیق در بازار می‌توان دریافت. البته با گران‌تر شدن بی‌سابقه ارزها، انتظار بهتری نیز نمی‌توان داشت و بنظر می‌رسد اوضاع از این بدتر نیز خواهد شد.

صد البته که گرانی ارز، تمام ماجرای بازار بد مودم در ایران نیست. متاسفانه قوانین عجیب و غریب در حوزه واردات تجهیزات شبکه باعث شده است تقریبا هیچ مودمی به‌صورت قانونی وارد کشور نشود و همین قوانین فرصت قاچاق و دلالی را برای عده‌ای فراهم کرده است.

در چنین بازاری، دلالان برای سود هر چه بیشتر به سراغ مودم‌های استوک و کارکرده‌ای رفته‌اند که بعضا آنقدر رنگ و رو رفته و از لحاظ ظاهری بد هستند که کاربران رغبتی به استفاده از آنها پیدا نمی‌کنند و شاید تنها دلیل اینکه مودم‌های استوک خرید و فروش می‌شود را بتوان اجبار خریدارن دانست.

به عنوان یک عاشق مودم و تجهیزات شبکه که می‌دانم خیلی از خوانندگان سایت شبکه‌چی نیز مانند بنده هستید؛ همیشه سایت‌های خارجی را نگاه می‌کنم و مودم‌های بروز و جدید دنیا را می‌بینم و حسرت حضور این مودم ها را در بازار ایران می‌خورم.

اگر فرض کنیم قوانین به گذشته برگردند و مودم‌ها به صورت قانونی و با ارز ترجیحی وارد می‌شدند، می‌توانستیم با حدود قیمت ۶ میلیون تومان، مودم‌های فول باند با پردازنده‌های به‌روزی که آنلاک کارخانه هستند را خریداری کنیم.

در این مطلب می‌خواهم چند عدد از بهترین مودم هایی که آرزو دارم به بازار ایران راه یابند را با شما به اشتراک بگذارم؛ به امید آنکه وضعیتی پیش بیاید که تمام محصولات روز دنیا به کشورمان راه پیدا کند و مجبور نباشیم تجهیزات الکترونیکی استوک و دست‌دوم اماراتی را استفاده کنیم.

لازم به توضیح است که این مقاله در دو پخش منتشر می‌شود که در بخش اول ۷ مودم و بخش دوم ۶ مودم معرفی می‌شوند.

مودم ۵G Outdoor CPE ZLT X16

برای اولین مودم، می‌خواهم به سراغ یکی از برندهای مشهور این روزهای بازار ایران یعنی STOZED بروم. محصولات این برند را در ایران تحت اپراتورهای کشورهای عربی  و زیر برند ZLT می‌شناسیم.

مودم‌های معروف ZLT X20, XLT X21 و همچنین ZLT X28 که در حال حاضر پرفروش ترین مودم‌های بازار ایران هستند؛ همگی متعلق به کمپانی STOZED بوده اما متاسفانه مدل خوب  X16  به بازار ایران راه نیافته است.

مودم 5G Outdoor CPE ZLT X16
مودم ۵G Outdoor CPE ZLT X16

اما این مودم چه ویژگی دارد که آن را دوست‌داشتنی می‌کند؟

از مزایا و خوبی‌های این مودم هر چقدر بگویم کم گفته‌ام. بطور خلاصه ۳ ویژگی اصلی این مودم را اشاره می‌کنم:

  1. مودم X16 یک مودم فول باند است که تمام باندهای ۴G و ۵G مورد نیاز در ایران ( از جمله باند ۴۲ برای TD-LTE ) را پشتیبانی می‌کند و با خرید آن تا سالها نیازی به خرید مودمی پیدا نخواهید کرد.
  2. پردازنده این مودم اسنپ‌دراگون X62 است که از جدیدترین پردازنده‌ها در دنیای مودم است و می‌تواند کیفیت و سرعت بی‌نظیری را ارائه دهد.
  3. مودم X16 یک مودم Outdoor است و این یعنی در محیط رو باز نصب می‌شود و آنتن‌دهی فوق‌العاده‌ای دارد که در وضع پوشش ۵G در ایران بسیار ضروری است.

بیشینه سرعت این مودم در ۵G و دانلود به ۲ گیگابیت برثانیه می‌رسد که عدد مناسبی است. این مودم بیشینه سرعت ۱ گیگابیتی در آپلود را نیز پشتیبانی می‌کند. اما در ۴G  و در دانلود این مودم می‌تواند تا ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند که عدد بسیار خوبی است.

مودم 5G Outdoor CPE ZLT X16
مشخصات مودم ۵G Outdoor CPE ZLT X16

در مجموع با توجه به امکانات کامل پنل‌های کاربری مودم‌های ZLT و سایر ویژگی‌ها، بنظر می‌رسد مودم ZLT X16 برای بازار ایران مناسب باشد و آرزو می‌کنیم به‌زودی موجود شود تا بتوانیم یکی از بهترین مودم های ۵G بیرونی را بخریم!

مودم D-Link DWR-2101

حالا می‌خواهم شما را با یک مودم جیبی ۵G بسیار گران قیمت ولی ارزشمند از برند دی‌لینک آشنا کنم که شخصا بسیار دوست دارم این مودم را از نزدیک بررسی کنم.

با توجه به اینکه D-Link DWR2101 دو سال پیش عرضه شده است، به طرز شگفت انگیزی هنوز از امکانات خوب و به‌روزی برخوردار است. این مودم قابل حمل علاوه بر پشتیبانی از سیم کارت ۵G، اتصال Wi-Fi 6 را ارائه می‌دهد و می‌تواند تا ۳۲ دستگاه را پشتیبانی کند.

مودم D-Link DWR-2101 
مودم D-Link DWR-2101

همه اینها را به یک باتری که می‌تواند تا ۱۴ ساعت دوام بیاورد اضافه کنید تا متوجه شوید با چه شاهکاری روبه رو هستیم. البته از قیمت بالای ۳۰۰ دلاری این مودم نیز نمی‌توان گذشت.

باتری ۵۳۰۰ ملی آمپری این مودم توسط یک پورت USB-C شارژ می‌شود. همچنین یک LCD کاربر پسند وجود دارد به شما امکان می دهد دستگاه را به سادگی پیکربندی کنید.

 مودم D-Link DWR2101 اگرچه ممکن است ارزان‌ترین گزینه ممکن نباشد، اما نسبت به قیمتش یکی از بهترین مودم‌های قابل حمل جهان است است. البته این مودم با یک پایه زیبا برای استفاده رومیزی عرضه می‌شود که مودم را دو‌کاره می‌کند.

وای‌فای ۶، اتصال ۳۲ کاربر همزمان، رده وای فای ۱۸۰۰AX، صفحه نمایش ۲.۴ اینچی لمسی کاربردی و … در این دستگاه دوست‌داشتنی وجود دارند و از همه مهمتر یک پورت لن گیگابیتی است که برای یک مودم جیبی امکان بسیار مفیدی محسوب می‌شود.

مودم D-Link DWR-2101 
مشخصات مودم D-Link DWR-2101

متاسفانه این مودم از باند ۴۲ پشتیبانی نمی‎‌کند ولی سایر باندهای مورد نیاز ایران در این مودم در دسترس هستند. این مودم در نسل پنجم حداکثر سرعت دانلود ۱.۶ گیگابیت و در نسل چهارم بیشینه سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه رو ارائه می‌دهد.

رمزنگاری WPA3 نیز برای وای‌فای این مودم در نظر گرفته شده است تا خیال شما را از امنیت نیز راحت کند. برای تنظیم این مودم، دی لینک علاوه بر پنل تحت وب، یک نرم‌افزار موبایل نیز طراحی کرده است که کار کاربر را بسیار راحت می‌کند.

مودم ZTE MF281 4G

انتخاب یک مودم ۴G در این لیست شاید موردی عجیب باشد اما مودم ZTE MF281 یک ویژگی بسیار کاربردی دارد که آن را به شدت دوست‌داشتنی می‌کند. این مودم با توجه به اینکه یک مودم رومیزی است، یک باتری ۴۱۰۰ میلی‌آمپری دارد که در زمان قطعی برق می‌تواند نجات بخش باشد.

مودم4G  ZTE MF281
مودم۴G  ZTE MF281

این باتری می‌تواند تا ۴ ساعت دستگاه را روشن نگه دارد و خصوصا اگر استفاده‌های خاصی از اینترنت داشته باشیم، می‌دانیم که ۱ دقیقه قطعی نیز ضررهای جبران ناپذیری خواهد داشت.

ضعف اصلی این مودم، عدم پشتیبانی از باند ۴۲ است ولی باندهای ۱،۳ و ۷ در دسترس هستند. اگر بخواهم ویژگی‌های اصلی این مودم را لیست کنم می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

  1. بیشینه سرعت دانلود تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه
  2. باتری ۴.۱۰۰ میلی آمپر ساعتی و قابلیت  تا ۴ ساعت کارکرد
  3. وای فای دو بانده با قابلیت اتصال همزمان ۶۴ دستگاه
  4. ۱۲۸ مگابایت حافظه
  5. قابلیت های گسترده پیامک
  6. ۲ عدد کانکتور آنتن خارجی
  7. استانداردهای شبکه CAT6

در نهایت می‌توان گفت باتوجه به قیمت زیر ۱۰۰ دلاری این مودم و سازنده معتبر آن، ورود این دستگاه به بازار ایران می‌تواند بسیار اتفاق مثبتی باشد و برای برخی از کاربردها وجود باتری بسیار مفید خواهد بود. شاید MF281 بهترین مودم ۴G نباشد ولی می‌تواند رقیب خوبی برای برخی گزینه‌های داخلی باشد.

مودم GL.iNet GL-X3000

مودم GL.iNet GL-X3000 یکبار در سایت شبکه‌چی معرفی شده است ولی متاسفانه  از آن هنگام تا به حال شاهد حضور این مودم با کیفیت در بازار نبوده‌ایم.

در هر دو سطح سخت‌افزار و نرم‌افزار، این مودم احتمالا یکی از چشم‌گیرترین شاهکارهای مهندسی شبکه باشد که با این اندازه کوچک طیف وسیعی از امکانات حرفه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مودم GL.iNet GL-X3000
مودم GL.iNet GL-X3000

این مودم‌ از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کند و دارای رده AX3000. یکی از مزایای خوب این مودم پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت است که بسیار کاربردی است.

اما نکته اصلی این مودم پشتیبانی از فریم‌ویر منبع باز OpenWRT است که به طور پیش‌فرض روی این دستگاه نصب است و تنظیمات بی‌نهایتی را در اختیار کاربر قرار می‎دهد.

پردازنده مدیاتک MT7981A به همراه ۵۱۲ مگابایت رم DDR4 و ۸ گیگابایت eMMC استفاده بی وقفه و بی هنگ این مودم را تضمین می‌کند.

در وای فای، دارای ۲ آنتن خارجی با استانددارد ۸۰۲.۱۱ax یا وای فای ۶ است و از حداکثر سرعت ۲۴۰۴ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و سرعت ۵۷۴ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌شود.

درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت، یک درگاه LAN گیگابیتی، پورت USB 2.0، اسلات MicroSD از جمله درگاه‌های ارتباطی این مودم هستند.

در مورد باندهای فرکانسی این مودم باید گفت چندین نسخه از این مودم وجود دارند که برای کشورهای مختلف ساخته شده‌اند و طیف وسیعی از باندهای فرکانسی از جمله فرکانس‌های موجود در ایران را پوشش می‌دهند.

مودم GL.iNet GL-X3000
مودم GL.iNet GL-X3000

شاید تنها نقطه صعف این مودم قیمت بالای ۴۰۰ دلاری آن باشد که ریسک واردات آن را به شدت بالا می‌برد آن هم جایی که مودم‌های با کیفیت هواوی در این محدوده قیمتی وجود دارند.

مودم OPTFOCUS 5G

مودم OPTFOCUS 5G یک مودم پرچم‌دار نیست و سرعت بسیار بالایی را عرضه نمی‌کند ولی کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و قیمت حدودی آن نیز زیر ۲۰۰ دلار است.

مودم OPTFOCUS 5G
مودم OPTFOCUS 5G

این مودم زیبا در نسل پنجم حداکثر تا ۲.۱ گیگابیت برثانیه را پشتیبانی می‌کند ولی طبق بررسی‌هایی که در یوتیوب از این مودم دیده‌ام باید بگویم نگذارید این سرعت کم شما را گول بزند چون این مودم پا به پای بهترین مودم‌های بازار در بحث سرعت پیش می‌رود و این نیز به دلیل سیستم خنک کنندگی آن است.

پردازنده این مودم کوالکام X62 است که به لحاظ تئوری سرعت‌های بسیار بالاتر را پشتیبانی می‌کند ولی شرکت سازنده این مودم، کاملا عامدانه سرعت آن را محدود کرده است تا پایداری عملکرد در دانلودهای طولانی حفظ شود.

مودم OPTFOCUS 5G
برخی از مشخصات مودم OPTFOCUS 5G

۴ پورت لن گیگابیتی و وای‌فای ۶ از دیگر امکانات این مودم خوش‌ساخت است که البته در رده قیمتی این مودم چیز عجیبی هم نیست.

متاسفانه این مودم در نسخه‌ای که در سایت‌ها موجود است از باند ۴۲ پشتیبانی نمی‌کند ولی سایر باندهای ایران در دسترس هستند و خصوصا در ۵G نگران باندهای این مودم نخواهید بود.

مودم Deco X80-5G

نوبتی هم که باشد نوبت برند مشهور تی پی لینک و یک مودم بسیار قوی به نام Deco X80-5G از این شرکت است. در خلاصه تعریف این مودم باید بگویم مودمی است که برایتان غذا سفارش می‌دهد و تاکسی می‌گیرد، البته اگر در ایران نباشید!

مطابق سنت چند سال اخیر شرکت تی پی لینک، بیشتر روی قابلیت‌های روتری این مودم مانور داده شده است و پشتیبانی از سیم‌کارت به عنوان یک راه حل جایگزین، هنگامی که اینترنت کابلی در دسترس نیست را مورد هدف قرار داده است.

مودم Deco X80-5G
مودم Deco X80-5G

اما اگر این مودم ۳۰۰ دلاری اگر وارد ایران شود قطعا بازار هدف دیگری خواهد داشت و به عنوان یک مودم نسل پنجم همه چیز تمام مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مودم Deco X80-5G که در سال ۲۰۲۳ عرضه شده است، یک مودم نسل پنجم با پشتیبانی از وای‌فای ۶ و رده AX6000 است که از سری Deco شرکت تی پی لینک انشعاب گرفته است.

برای توضیح باید بگوییم سری Deco برای ارائه یک راهکار و پوشش جامع در سطح کاربری‌های خانگی و ادارات کوچک توسط تی پی لینک معرفی شده است که طیف وسیعی از ابزارهای شبکه از جمله روتر‌ها و اکسس پوینت‌های شبکه و ابزارهای مش را شامل می‌شود.

یکی از مزیای اصلی مودم Deco X80-5G برخورداری از یک پورت لن ۲.۵ گیگابیتی در کنار یک پورت ۱ گیگابیتی معمولی است. همچنین این مودم از آنتن خارجی پشتیبانی می‌کند که خبر بسیار خوبی برای مناطق بد آنتن خواهد بود.

مودم Deco X80-5G
درگاه‌های آنتن مودم Deco X80-5G

تی پی لینک سرعت وای‌فای این مودم را ۶۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه اعلام می‌کند که البته یک ترفند تبلیغاتی است و در واقعیت این مودم روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بیشینه ۴۸۰۴ و در وفرکانس ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر ۱۱۴۸ مگابیت را پشتیبانی می‌کند.

همانطور که گفتم تی پی لینک بیشتر روی قابلیت‌های روتری این دستگاه مانور داده است اما این به این معنی نیست روی اینترنت سیم‌کارت با مودم ضعیفی طرف هستیم.

مودم Deco X80-5G
نمای پشتی مودم Deco X80-5G

این مودم در شبکه نسل پنجم، بیشینه سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند که بسیار خوب است.

تی پی لینک یکی از بهترین پنل‌های کاربری و اپلیکیشن موبایل را برای سری Deco خود ایجاد کرده است که طیف بسیار کاملی از امکانات را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

از ابزار پیشرفته کنترل والدین گرفته تا کنترل دقیق ترافیک و همچنین تعیین ساعت خواب برای قطع خودکار اینترنت همگی در نرم‌افزار این مودم در دسترس شما قرار دارند.

مودم Deco X80-5G
اپلیکیشن مودم Deco X80-5G

یکی از ویژگی های جذاب این مودم پشتیبانی از دستیار صوتی آمازون یعنی الکسا است که هم می‌تواند به صورت صوتی تنظیمات مودم را انجام دهد و حتی اگر در یک کشور خارجی باشید، با فرمان صوتی شما برایتان اوبر بگیرد یا حتی غذا سفارش دهد!

متاسفانه تی پی لینک در این روتر برخی قابلیت های نرم افزاری رو پولی کرده است و مثلا برای امنیت بیشتر از کاربر سالی ۴۰ دلار بیشتر طلب می‌کند.

مودم Zyxel NR5101

نام زایکسل برای ایرانی‌ها بسیار آشنا است و خصوصا اگر کاربران اپراتور شاتل باشید حتما نام این برند را شنیده‌اید. اما برند زایکسل در سطح جهانی و به خصوص در بریتانیا نیز بسیار پرفروش است و محصولات این برند تحتت اپراتورهای مختلف این کشور عرضه می‌شود.

مودم Zyxel NR5101 یکی از زیباترین مودم‌هایی است که دیده‌ام. این مودم در انگلستان به‌طور گسترده‌ای تحت اپراتور EE عرضه شده است.

مودم Zyxel NR5101
مودم Zyxel NR5101

زایکسل می‌گوید این مودم را برای شرکت‌ها طراحی کرده است و استقبال بسیار خوبی خصوصا در سطح شرکت‌های کوچکی که به فیبر دسترسی ندارند از این مودم صورت گرفته است.

دلیل اصلی این استقبال عالی، پشتیبانی از سرعت شاهکار ۵ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G است که این مودم را انتخاب بسیار مناسبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط کرده است.

همچنین این مودم لقب بهترین محصول تولیدی فیلد شبکه در سال ۲۰۲۱ کشور تایوان را دریافت کرده است که نشان دهنده کیفیت بالای این مودم است.

مودم Zyxel NR5101
نمای پشتی مودم Zyxel NR5101

این مودم با شش آنتن داخلی، دو پورت فیزیکی اترنت و پهنای باند بی‌سیم چشمگیر ۴.۲ گیگابایتی که روی Wi-Fi 6 پخش شده است، نه تنها این پتانسیل را دارد که اینترنت ۵G شما را به طور موثر دریافت کند، بلکه پهنای باند شبکه محلی زیادی را برای دستگاه‌های متصل فراهم می‌کند تا از آنها استفاده کنند.

علاوه بر این،  این مودم دارای یک پورت USB با ظرفیت بالا است. این به کاربران این امکان را می دهد که یک درایو USB را متصل کنند تا محتویات آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

بنده کلا بسیار علاقه‌مند به پورت USB در مودم‌ها هستم و اگر کاربر تلوزیون‌های اندرویدی باشید به کاربرد این پورت بیش از پیش پی خواهید برد. جایی که می‌توانید فیلم‌های خود را در شبکه داخلی به راحتی به اشتراک بگذارید و از اتصالات بی‌مورد خودداری کنید.

مودم Zyxel NR5101
مشخصات مودم Zyxel NR5101

این مودم از یک فایروال اختصاصی ویژه استفاده می‌کند و پشتیبانی از WPA3 نیز در دسترس است. همچنین این مودم همزمان حداکثر ۶۴ کاربر را پشتیبانی می‌کند که کافی به‌نظر می‌رسد.

این مودم یک ویژگی بسیار دوست‌داشتنی دارد و آن‌هم قابلیت نصب آنتن خارجی به طور پیش‌فرض است که می‌تواند در آنتن‌دهی محل شما بسیار موثر باشد.

پنل کاربری این مودم در نسخه اصلی، بسیار مدرن طراحی شده است و عاشق آن می‌شوید. همچنین زایکسل یک نرم‌افزار موبایل بسیار خوب نیز بر ای این مودم طراحی کرده است که کار با این مودم را بسیار آسان کرده است.

خصوصا اینکه با این اپلیکیشن می‌توانید به سادگی از روی موبایل محتویات USB نصب شده روی مودم را تغییر دهید و لازم نیست فلش خود را هر بار از مودم جدا کنید.

مودم Zyxel NR5101
درگاه‌های مودم Zyxel NR5101

از لحاظ باند فرکانسی نیز زایکسل دست و دل باز بوده است و نسخه‌های مختلفی از این مودم را تولید کرده است که مناسب بازار ایران ( پشتیبانی از باند ۴۲ ) نیز هستند.

۵G: n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n41/n77/n78/n38/n40

DL 4×۴ MIMO: n1/n3/n7/ n38/n40/n41/n77/n78

 LTE-FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28

 LTE-TDD: B38/B40/B41/B42

در نهایت با کیفیت خوبی که از محصولات زایکسل سراغ داریم، امیدواریم پای مودم‌های سیم‌کارتی این شرکت نیز به بازار ایران باز شود.

جمع‌بندی

به پایان بخش اول معرفی بهترین مودم‌های دنیا که برای وارد شدن به بازار ایران مناسب هستند؛ رسیدیم.

در این بخش سعی کردیم مودم‌هایی را معرفی کنیم که علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت و کاربرد مناسبی نیز داشته باشند.

در بخش دوم سعی می‌کنیم مودم‌های پرچمداری را معرفی کنیم که جدیدترین و بهترین مودم‌های دنیا هستند و از جدیدترین فناوری‌های دنیای شبکه استفاده می‌کنند؛ پس حتما بخش دوم این مقاله را که در آینده نزدیک منتشر می‌شود را نیز مطالعه بفرمایید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.