بهبود ۴ برابری عملکرد گرافیک داخلی Ryzen 9 7950X3D نسبت به ۷۹۵۰X

اینطور که بررسی‌ها نشان می‌دهند حافظه ۳D V-Cache در پردازنده‌های Ryzen 7000X3D نظیر Ryzen 9 7950X3D نه فقط عملکرد پردازشی اصلی، بلکه عملکرد گرافیک داخلی RDNA 2 را هم به میزان قابل توجهی بهبود می‌دهد.

عملکرد گرافیک داخلی Ryzen 9 7950X3D

پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 7000 به یک گرافیک داخلی ساده RDNA 2 مجهز هستند که تنها ۲ واحد CU معادل ۱۲۸ پردازشگر استریم دارد. این هسته‌ها در فرکانس پایه ۴۰۰ مگاهرتز فعالیت می‌کنند و بیشینه فرکانس آن‌ها هم به ۲۲۰۰ مگاهرتز می‌رسد. مجموع توان پردازش گرافیکی این پردازشگر به ۵۶۳ گیگافلاپ می‌رسد که از پردازشگر کنسول نینتندو سوییچ با توان حدودی ۵۰۰ گیگافلاپ بالاتر است.

تا به این لحظه تست‌های زیادی از پردازشگر Ryzen 9 7950X3D دیده بودیم، اما به تازگی PCMag عملکرد گرافیک داخلی این پردازنده را نیز تست کرده است. اینطور که نتایج تست نشان می‌دهند، حافظه ۳D V-Cache عملکرد این پردازشگر گرافیکی داخلی را ۴.۳ برابر در رزولوشن ۷۲۰p و حدود ۴ برابر در رزولوشن ۱۰۸۰p بهبود می‌دهد. عملکرد این گرافیک داخلی RDNA 2 شاید اندازه گرافیک داخلی پردازنده‌های دسکتاپ اینتل نباشد، اما به هر حال تأثیر چشمگیر حافظه ۳D V-Cache در پردازش گرافیکی را به خوبی نشان می‌دهد:

AMD Ryzen 9 7950X3D 3D V Cache iGPU RDNA 2 Benchmarks 3
AMD Ryzen 9 7950X3D 3D V Cache iGPU RDNA 2 Benchmarks 4
AMD Ryzen 9 7950X3D 3D V Cache iGPU RDNA 2 Benchmarks 1
AMD Ryzen 9 7950X3D 3D V Cache iGPU RDNA 2 Benchmarks 2

آیا فناوری ۳D V-Cache به لپ تاپ‌ها می‌آید؟

می‌دانیم که APUهای شرکت AMD پردازشگرهای گرافیکی داخلی قدرتمندی دارند. برای مثال APUهای مخصوص لپ تاپ سری Ryzen 7040 Phoenix این شرکت تا ۱۲ واحد CU بر پایه معماری جدید RDNA 3 دارند. تا به این لحظه هیچ خبری از آوردن معماری RDNA 3 به گرافیک داخلی پردازنده‌های دسکتاپ AMD نیست، اما این شرکت ممکن است در ماه‌های آتی یک سری APU دسکتاپ با این معماری گرافیکی عرضه کند. با در نظر گرفتن اینکه پهنای باند نامناسب چقدر عملکرد گرافیک داخلی APUها را محدود می‌کند، یک بلوک حافظه ۳D V-Cache روی همان ساختار تک‌بستری می‌تواند عملکرد گرافیکی APUهای AMD را به میزان قابل توجهی بهبود بدهد.

فناوری ۳D V-Cache تا به این لحظه، تنها در ساختارهای چیپلتی و چندبستری شرکت AMD استفاده شده، در حالی که APUهای این شرکت ساختار تک‌بستری (Monolithic) دارند. با در نظر گرفتن میزان بهینه بودن پردازنده‌های X3D در گیمینگ، این پردازنده‌ها می‌توانند یک گزینه عالی برای لپ تاپ‌های گیمینگ باشند. شرکت AMD پیش از این نیز چیپ‌های دسکتاپ را تحت سری Ryzen 7045 Dragon Range به لپ تاپ‌ها آورده است.

اگر شرکت AMD تصمیم بگیرد فناوری ۳D V-Cache را به لپ تاپ‌ها بیاورد، یک تحول بزرگ در این صنعت ایجاد کرده است. شرکت اینتل دارد برای توسعه گرافیک‌های داخلی با ساختار tGPU (tiled-GPU) برنامه‌ریزی می‌کند که در آن، بلوک گرافیک داخلی و یک بلوک کش همگی روی بستر اصلی پردازنده قرار دارند. شرکت AMD برای مقابله با اینتل در این مسیر، فناوری ۳D V-Cache را در اختیار دارد که ممکن است آن را به APUهای نسل جدید خودش بیاورد.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.