بنچمارک کارت گرافیک RTX 3060 Ti GDDR6X – سریع‌تر از GDDR6 اورکلاک شده

اگر خاطرتان باشد اوایل پاییز امسال شرکت انویدیا کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti را با حافظه‌های سریع‌ترِ GDDR6X به‌روز کرد، اما متأسفانه تا به این لحظه هیچ بررسی قابل قبولی از این کارت گرافیک منتشر نشده بود. خوشبختانه رسانه لهستانی ITHardware توانسته به یک دستگاه کارت گرافیک GALAX RTX 3060 Ti GDDR6X OC دسترسی پیدا کند و بنچمارک های آن را بررسی و با مدل GDDR6 همین کارت و دیگر کارت‌های بازار نظیر RTX 3060 و RTX 3070 مقایسه کند.

کارت گرافیک RTX 3060 Ti GDDR6X همانند مدل G6 به پردازشگر GA104 با ۴۸۶۴ هسته CUDA مجهز شده و اصلی‌ترین تفاوت آن، استفاده از حافظه‌های ۱۶ گیگابیت بر ثانیه‌ای GDDR6X به جای حافظه‌های ۱۴ گیگابیت بر ثانیه‌ای GDDR6 است. حافظه‌های جدید پهنای باند حافظه این کارت گرافیک را از ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه به ۶۰۸ گیگابایت بر ثانیه رسانده‌اند و البته توان حرارتی آن را از ۲۰۰ وات به ۲۲۵ وات افزایش داده‌اند.

بنچمارک گیمینگ کارت گرافیک RTX 3060 Ti GDDR6X

بگذارید ابتدا به جدول بنچمارک کارت گرافیک RTX 3060 Ti GDDR6X در رزولوشن‌های مختلف نگاهی بیندازیم:

NVIDIA 3060 TI G6X vs G6 1200x682 1

همان‌طور که مشخص است، بهبود عملکرد این کارت گرافیک با حافظه‌های جدید آنقدر زیاد نیست و ۱-۲ درصد است. البته یک نکته وجود دارد؛ کارت گرافیک RTX 3060 Ti GDDR6 که از آن برای مقایسه استفاده شده از سری ASUS TUF OC بوده است – یک مدل اورکلاک شده که فرکانس آن با ۵.۴ درصد افزایش از ۱۶۶۵ مگاهرتز به ۱۷۵۵ مگاهرتز رسیده است. به همین خاطر، این مقایسه شاید دقیق‌ترین و عادلانه‌ترین مقایسه ممکن نباشد.

به هر حال، این کارت همچنان از RTX 3060 Ti G6 اورکلاک شده سریع‌تر است. شاید این افزایش در حد ۱۰ درصد به بالا نباشد، اما قطعاً «۱-۲ درصد» که این تست‌ها در نگاه اول نشان می‌دهند هم نیست.

در خصوص پتانسیل اورکلاک، کارت گرافیک GALAX RTX 3060 Ti G6X OC با موفقیت به فرکانس بیشینه ۱۸۱۵ مگاهرتز رسیده که ۱۵۰ مگاهرتز از فرکانس پیش‌فرض آن بالاتر است. حتی می‌توان حافظه‌های این کارت را تا سرعت ۲۰.۲ گیگابیت بر ثانیه اورکلاک کرد. با وجود اینکه بیشینه مصرف انرژی این کارت گرافیک روی ۲۲۵ وات قفل شده، رسیدن به این اعداد روی آن هنوز ممکن است. همین تغییرات کوچک، عملکرد کارت را حدود ۵ درصد نسبت به تنظیمات کارخانه‌ای افزایش می‌دهند.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.